2021. november 27., szombat

Dél-Anglia - 3/3. - Portsmouth városnézés

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

3. nap - 3. rész

Portsmouth régi városrésze

Délután 3 óra körül volt az idő, a városnézést a katedrálissal akartuk kezdeni, ezért arrafelé indultunk el, ami a dokktól kb. egy negyedórányira található gyalog.

Találtunk egy templomkertet, legalábbis annak tűnt, később rájöttünk, hogy ez már a katedrális kertje. Itt leültünk egy padra kicsit pihenni és enni. A járda érdekessége, hogy az egymás mellé rakott darabok mindegyike 1-1 halott emléktáblája, évszámmal és névvel ellátva. Először fel sem tűnt, de jött egy középkorú pár és nagyon nézegették a földet. Nem tudtuk elképzelni mit néznek rajta. Amikor közlebb jöttek hozzánk, megkértek minket, hogy hagy nézzék meg a pad alatt lévő táblákat is, amin ültünk, mert kerestek valakit, azt nem értettük, hogy kit, lehet valami ismerős vagy rokon lehetett. Ekkor tűnt fel, hogy az egész járda tele van emléktáblákkal.

Portsmouth székesegyháza egy anglikán katedrálistemplom a régi városnegyed központjában. Eredetileg Canterbury-i Szent Tamás tiszteletére szenteltek akit tíz évvel korábban meggyilkoltak és mártírhalált halt.

Innét a part felé sétáltunk tovább.

Találtunk egy másik templomot, a Royal Garrison Church-t, ami English Heritage-es épület, de sajnos most nem volt nyitva, elvileg ronoválási munkákat végeznek. A templom eredetileg egy kórház része volt, melyet 1212-ben alapított Winchester püspöke. A templomhajóban a betegeket szállásoltak el, a szentély pedig a kórház kápolnájaként szolgált. Később az épület  Portsmouth kormányzójának a rezidenciájához tartozott, mielőtt 1860-ban felújították volna.

A Royal Garrison Church

A templom előtti téren áll Horatio Nelson, a Trafalgari csata győztes hadvezérének a szobra.

Horatio Nelson szobra

Végigsétáltunk a tengerpart mellett futó városfal tetején. Portsmouth erődítményei régen rendkívül kiterjedtek voltak. Emiatt a 19. századra Portsmouth a világ egyik leginkább erődített városa volt. Míg az első védelem a portsmouthi kikötőre összpontosult, Gosport erődítményeivel összhangban, a későbbi védelmi szerkezetek egész Portsea szigetét védték. A városfal is ennek a védelmi vonalnak volt a része.

A Square Tower /Négyzet alakú torony/ az erődítmények egyik legrégebbi része. 1494-ben építették és Portsmouth kormányzójának adott otthont. 1584-ben lőporraktárrá alakították át, amikor a kormányzó a helyőrségi templom melletti rezidenciára költözött. 1676-tól a The Point északi csücskében található Pierson's Wharf-ot bérbe adták a hadügyminisztériumnak, hogy fegyverrakpartként szolgáljon.  Ez oda vezetett, hogy a lőporos hordókat rendszeresen görgették a The Point macskaköves útjain, a torony és a rakpart között, ami elkerülhetetlenül bizonyos mennyiségű kiömléshez vezetett. A porhídként ismert rakpartot közvetlenül a toronyból lehetett megközelíteni, így a hordókat a rakpart mellett horgonyzó hajókra fel lehetett rakni. Később robbanásveszély miatt a lőporraktárt máshova helyezték, a torony utána a haditengerészet húsboltjaként szolgált. Ma már csupán rendezvények, pl. esküvők, keresztelők, temetések lebonyolítására szolgál.

A Square Tower

A városfal egy újabb toronyhoz vezetett, ez volt a Round Tower /Kör alakú torony/, mely szintén az erődítményrendszer része volt. A kikötő bejáratánál helyezkedik el. Eredetileg fából készült, később kőtoronyra cserélték. Az eredeti fa torony köré egy védelmi lánc volt helyezve, ami vészhelyzet esetén felemelhető volt.

A Round Tower

A kör alakú torony közelében van egy kijárat a falon, amin keresztül a tengerpartra jutunk. Mielőtt kimentünk volna azonban jobban szemügyre vettük az itt lévő hangulatos teret, aminek a közepén egy látványos szobor található.

A Pioneer szobor névre keresztelt alkotás azoknak az Európaiaknak állít emléket, akik bátran elhagyták szülőföldjüket, hogy Amerikában új otthont teremtsenek. Több angol kikötővárosban is található hasonló szobor.

Kijárat a tengerpartra

A falon lévő kijárat a Hotwalls Beach aprókavicsos tengerpartjára vezet. Kimentünk, szétnéztünk itt is, határozottan tetszett.

Visszamentünk a fal tetejére, hogy a másik oldalán menjünk le, lassan a szállásunk felé kezdtünk orientálódni, csak lusta voltam elővenni a Google térképet és rossz irányban indultunk el.

A halászhajó kikötőnél nem tudtunk tovább menni, itt már egyértelmű volt, hogy rossz irányba haladunk. Ekkor elővettem a Google térképet, de sajnos mivel pont ellenkező irányban voltunk, vissza kellett mennünk egészen a régi templomig. Innét már egyszerű volt, csak végig kellett mennünk a part mentén, ahol a Southsea kastélyhoz jutottunk, onnét pedig már tudtuk az utat.

A Clarence Pier

Láttunk egy csomó seregélyt a tengerparton. Nagyon szép madarak, nekem mindig is tetszettek. Volt nálunk amerikai palacsinta, abból dobáltunk nekik apró darabokat, erre az összes odaözönlött hozzánk, mi pedig közelről fotózhattuk őket. Nagyon aranyosak voltak.

A South Paradenál megálltunk vacsorázni, ugyanazt ettük, amit tegnap, én piri piri wrap-ot, párom hamburgert. Megint jóllaktunk vele, csak kicsit kiakadtam, mert direkt szóltam, hogy az enyémbe ne rakjanak paradicsimot, mégis tettek és azt előtte ki kellett halásznom belőle. A Canoe Lake-nél ismét csináltunk néhány képet, nappali fényben is lefotóztuk a parton lévő kutat.

Ma egy kicsit korábban értünk haza a szállásunkra, nem volt kedvünk tovább csavarogni. Sokmindent láttunk már Portsmouthból, amit nem azt viszont már nem is fogjuk, legalábbis most nem, ez volt az utolsó napunk itt, holnap délelőtt indul a kompunk a Wight szigetre. Nagyon jól esett ez a pár nap csavargás a városban, ilyen már régen volt, hiányzott is.