2021. november 20., szombat

Peak District - Higher Shelf Stones és B29 bombázó emlékhely túra

2021/09/07.

Higher Shelf Stones és B29 bombázó emlékhely túra

Gyönyörű nyári napunk volt ma, nyoma sem volt a szeptemberi időjárásnak. Ezt kihasználva elmentünk egy régóta tervezett túrára, megnézni a B29 bombázó emlékhelyét. Több túraútvonallal is útba lehet ejteni, mi egy rövig körtúrát választottunk.

Túra táv: 3,4 mérföld / 5,4 km
Minimum szükséges idő: 2-3 óra
Legmagasabb pont: 616 méter
Legalacsonyabb pont: 491 méter
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Snake Pass (A57), Glossop közelében

A túra GPX file-ja innét letölthető: Higher Shelf Stones and B29 Crach Site walk

Az A57-es úton parkoltunk, amit Snake Pass-nak neveznek, Glossop közelében. Az út szélén lehet parkolni, nincs sok autónak hely, de szerencsénk volt, mert még találtunk. A parkoló mellett egy tábla is jelzi, hogy innét érhető el az emlékhely. A legrövidebb út innét indul.

Az út másik oldala

Van az út mellett egy nádassal benőtt pici tavacska, a gyalogút mellett. Megnéztük a tavat, de egyáltalán nem volt látványos, a vize majdnem teljesen ki volt száradva.

A kis tó

A Snake Pass-tól egy széles ösvény halad az emlékhely felé, mely a Pennine Way része. Átmentünk egy kapun, majd az első leágazónál balra fordultunk. Ez a gyalogút esős időben sáros lehet. Ezen az úton haladtunk előre, de hamarosan lesz egy ösvény jobbra, amit kissé nehéz észrevenni, arra kell menni tovább. Ha elértük a kaput, akkor túlmentünk az elágazáson, menjünk kicsit vissza és keressük az ösvényt, ami jobbra halad.

A táj nagyon szép volt, dombok mindenfelé, amerre csak láttunk. A Crooked Clough patak párhuzamosan fut az ösvénnyel, kissé alattunk, bal kézre.

A patakon látható egy pici vízesés, de elég messze volt. Ezután az út kelltéválik, a bal oldali gyalogúton folytattuk tovább, átkelve a patakon.

Birkák legelésztek, de nagyon félénkek voltak, amint közeledtük, már szaladtak is előlünk, de azért tudtunk róluk néhány képet csinálni.

Az út először csak kissé, majd egyre erőteljesebben felfelé haladt. Ez vezet egyenesen a Higher Shelf Stones-hoz. Visszanézve innét látszott az út ahol parkoltunk. Tiszta időben elég jól látható merre haladunk, rossz időben ez kicsit nehezebb lehet.

A Higher Stones felé vezető gyalogút

Eléggé kifáradtunk mire felértünk a tetőre. Ha már meglátjuk az alsóbb köveket, akkor már nem sok van hátra.

Ezt a területet Bleaklow-nak nevezik, melynek nagy része tőzeg borította homokkő lápvidék. A Higher Shelf Stones a vidék egyik legmagasabb csúcsa, mely 621 méter magasságban helyezkedik el. A Kinder Scout gyermekcsúcsának is szokták nevezni. Érdekessége abban rejlik, hogy a kövekbe írások vannak vésve. Kerestem, de sajnos nem találtam róla semmit, hogy ezek az írások honnan erednek, lehetséges, hogy csak a turisták műve. Mindenesetre érdekessé és egyedivé teszi a tájat.

A fölfelé menetelés után jól esett itt megpihenni egy kicsit, mielőtt tovább indultunk volna.

A Higher Shelf Stones legmagasabb pontja

A jobbra vezető gyalogúton haladtunk tovább, mely egyenesen a B29 repülőgép lezuhanásának helyszínéhez visz. Pár perc séta után megpillantottuk az első törmeléket. Elég nagy területen vannak a darabok szétszórava, meg is lepődtünk hogy eshetett ennyi felé.

Az 1948-ban ezen a helyen lezuhant gép az Egyesült Államok Légierejének Boeing RB-29A nehézbombázó repülőgépe volt. A szóban forgó repülőgép általában felderítéseken vett rész és nem bombázásokban. A tragédia napján épp a napi rutinrepülésre indultak. A kapitány műszerek segítségével repült, mivel a területet alacsony felhő borította. A repülési idő alapján a személyzet azt hitte, hogy áthaladt a dombokon, és ereszkedni kezdett. Ezután a gép becsapódott a hegyoldalba és lángok borították el. A balesetben mind a 11 legénység és 2 katonai utas életét vesztette. A repülőgép a burtonwoodi légibázis bérét szállította. A pénz túlélte a tüzet, és az amerikai katonai rendőrség megtalálta a baleset helyszínén.

Érdekességképp megjegyzem, hogy B29-res bombázók dobták a bombát Hirosimára és Nagaszakira is.

Azért egy ilyen tragédia helyszínét látni és megfigyelni a szétszóródott darabokat, lesúlytó érzés. Még most, évekkel az eset után is rossz érzése van az embernek, amikor ezt látja. Legalábbis engem elszomorított a látvány.

Innét egyenesen indultunk el tovább, de amikor ránéztem a térképre láttam, hogy jóval arrébb kellene mennünk, így a térdig érő fűben átvágtattunk arra a gyalogútra, amit a térkép jelölt, amin mennünk kellett volna. Közben láttunk egy hatalmas nyulat elszaladni előttünk, de amilyen hirtelen felbukkant, olyan gyorsan el is tűnt, még mielőtt lefotózhattam volna.

A túra hátralevő részében már nem igazán volt nagyobb látnivaló. A kereszteződéseknél jobbra mentünk, azt hiszem két alkalommal. Utána már csak egyenesen vissza kellett sétálni a parkolóba.

A hanga már sajnos félig-meddig elvirított, de amikor virágzik, szép lila szőnyeggel borítja a táj nagy részét. Most már csak imitt-amott látszott néhány lila folt.

Elég hamar végeztünk a túrával, de mára nem terveztünk mást, innét egyenesen haza mentünk.