2021. november 25., csütörtök

Dél-Anglia - 1/4. - Portsmouth - Southsea Rock Garden és tengerparti séta

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

1. nap - 4. rész

Portsmouth

A tengerparton futó Millennium Walkway sétányon sétálgatva észrevettünk egy Sziklakert /Rock Garden/ feliratú kovácsoltvas kaput, gondoltuk akkor itt elütjük az időt 4 óráig, utána meg mehetünk a szállásra.

Southsea Sziklakert
/Southsea Rock Garden/

A Rock Gardens különféle növények, szökőkutak és medencék széles választékát kínálja, ízlésesen kiépítve.

A kert 1,35 hektárnyi díszparkot foglal magába, gazdag kertészeti változatossággal és az 1920-as évekig visszanyúló történelemmel. Az első világháborút követő válság éveiben épült ki, a kerteket kézzel parkosították, és főleg örökzöld cserjékkel, lágyszárúkkal, alpesi és nagyszámú egynyári növényekkel telepítették be. Folyamatosan új növényeket szereznek be azzal a szándékkal, hogy olyan jellegzetes növényvilágot hozzanak létre, amely általában nem látható nyilvános területeken. Két tó és egy szökőkút is található benne, a hozzá tartozó vizes élőhelyek növényeivel és halállományával.

A kertet bárki szabadon látogathatja, nem kell belépőt fizetni és nagyszerű képeket lehet itt készíteni. Igazán egyedülálló ez, mert ekkora területű és ilyen kaliberű nyílvános park nem igazán található máshol az országban.

Az egyik tavat megtaláltuk, ebben volt egy szökőkút is. Állítólag van egy másik tó, azt mi nem láttuk. Illetve alatta is van egy pici tavacska, lehet, hogy erre gondoltak, de nem biztos.

Még sétálgattunk egy kicsit a Millennium Walkway-en, majd visszafordultunk, és a parkoló felé vettük az irányt, ideje volt becsekkolni. Út közben az autóhoz visszafelé menet azért még találtunk fotózni valót.

Egy érdekes szobor áll a sétálóúton, mely a Pompey against plastic trash névre hallgat, jelentése Pompey a plasztik szemét ellen. Ez egy drótból font hal formájú hatalmas műanyag szemét tároló. A Portsmouth-i csillag és félhold motívuma alapján készült. Érdekessége, hogy amint a képen is látható, kerekei vannak, tehát folyamatosan változtatják a helyét, funkciója pedig, hogy összeszedjék a városban a műanyag hulladékokat.

Pompey a város és a futballklub beceneve is egyben. A korabeli hajózási térképeken a kikötőbe vezető keskeny átjárót nevezték Portsmouth Point-nak de a térképeken csak rövidítve szerepelt mint Pom. P.

South Parade Pier

Southsea Kastély

Elhaladtunk a D-Day Story múzeuma előtt, mely az Overlord hadművelet történetét meséli el a normandiai D-napi partraszállás során. A sztorit három részben mesélik el: Felkészülés; D-nap és a normandiai csata; Örökség és az Overlord hadművelet. A megtekintéséért természetesen belépőt kell fizetni, nekünk ez most nem volt benne a tervben, amúgysem lett volna rá idő.

A múzeum bejárata

A múzeum előtt a világháborúban harcoló katonák emlékére két szobrot állítottak:

A D-nap egyik parancsnoka, "Monty"

Egy második világháborús katona

A parkoló mellett látható hajó szintén a D-Day Story keretében tekinthető meg belülről. A HMLCT7074 egy kétéltű rohamhajó volt, mely tankokat, más járműveket és csapatokat szállított a partokra. Kicsit be tudtunk kukkantani a hátsó részen lévő bejáratnál, a fedélzetén tankok voltak.

Mire visszaértünk az autóhoz, elmúlt 4 óra. Innét csak pár perc volt a szállásunkig, úgyhogy hamar ott voltunk. Elég drágák errefelé a szállodák, úgyhogy csak egy kiadó szobát foglaltunk egy nagy házban, azonban a tulaj nem lakott itt, az egész épület vendégházként funkcionált. Az AirBnB-n foglaltam és 117 fontot fizettünk érte 3 éjszakára. Kaptunk egy kódot, amivel ki tudtuk venni a kulcsot az ajtó mellett lévő széfből, de miután kinyitottuk az ajtót, vissza kellett raknunk a széfbe, a szobánkban az ágyon viszont otthagytak nekünk egy másik kulcsot, a továbbiakban azzal tudtunk ki-be menni. A szoba nem volt túl nagy, egy ágy és egy íróasztal volt benne, viszont zárható volt. Erre a három éjszakára teljesen megfelelt, úgysem töltöttünk ott sok időt.