2021. november 21., vasárnap

Peak District - Lud's Church túra

2021/09/08.

Lud's Church túra

A mai nap folytatódott a gyönyörű nyárias idő, ma a Lud's Church-höz mentünk egy rövidebb körtúra keretében. A közelben sok más látnivaló is van /pl. a The Roaches, a Doxey Pool vagy a sziklák közé épített Don Whillans Memorial Hut/, sokan egy túra során érintik azokat is, mi most nem akartunk hosszú túrára menni, így csak egy látnivalóra összpontosítottunk, de egész biztosan visszamegyünk valamikor és megnézzük a többit is, mert azokat is érdemes.

Túra táv: 3,4 mérföld / 5,4 km
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 408 méter
Legalacsonyabb pont: 316 méter
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: A Hazelwood Road és a Clough Head Lane kereszteződésében, a The Roaches közelében. Koordináták: 53.177280, -2.008125

A túra GPX file-ja innét letölthető: Lud's Church walk

A túra kezdőpontját nem egyszerű meghatározni, ezért írtam egy pontos koordinátát. Az út szélén lehet parkolni, de nagyon kevés hely van, viszont általában mások máshonnét szoktak ezekre a túrákra indulni, úgyhogy nem lehetetlen helyet találni. Nekünk sikerült. Innét érhető el a legrövidebb úton a Lud's Church.

A parkoló környéke

A parkolóból lefelé indultunk el, egy farm út mellett párhuzamosan fut egy ösvény az erdő felé, ezen haladtunk. A farmházat elhagyva /mellettünk jobbra, kissé távolabb/ hamarosan beértünk az erdőbe.

Néhány méter után volt egy elágazás, itt balra tartottunk és ezen az úton haladtunk egy jó darabig, majd a következő elágazásnál jobbra, ez már nagyon közel van a Lud's Church-höz. Egész nap rossz szögben tűzött a nap, amit sajnos a képek megsínylettek. Az erdő Back Forest néven ismert.

A gyalogútról balra fordulva megérkeztünk a Lud's Church mély, szakadékos területére, amelyet egy hatalmas földcsuszamlás hozott létre a Gradbach feletti domboldalon. Kb. 100 méter hosszú és 18 méter mély, a lejtő felső harmada kivételével az egész a Dane folyó felé csúszott. Ez a csodálatosan zöld, mohával benőtt terület nedves és hűvös még a legmelegebb napokon is.

A terület a keresztény történelemhez is kapcsolódik. A Lollardok, akik John Wycliffe, egy korai egyházi reformátor követői voltak, állítólag titkos istentiszteleti helyként használták ezt a 15. század elején, amikor vallásuk miatt üldözték őket. A Lud's Church jelentése Lud temploma, melyet Walter de Ludankról vagy Walter de Lud-Aukról nevezték el, akit itt fogtak el az egyik találkozójuk alkalmával.

A szakadék felett egy falmélyedésben állt korábban a Swythamley-ról mintázott hajó fából készült figurája, amelyet Philip Brocklehurst, az akkori földbirtokos helyezett el 1862 körül. A hajót „Lady Lud”-nak nevezték el, és egy Lollard prédikátor lánya halálának a tiszteletére helyezték ki.

A 20. században számos mászóút vezetett a sziklafalak oldalain, de később ezeket megszüntették, hogy megvédjék a az alacsonyabban fekvő növényeket, amelyek megtelepedtek a nedves sziklafalakon.

Az egyik helyen párom nekidőlt a sziklafalnak és csak annyit érzett, hogy valami megszúrta a hátát. A helye kb. 2 cm-es átmérőben bepirosodott és kissé megdagadt, a közepén pedig volt egy apró szúrásnyom, hasonló a szúnyogcsípéshez. Én kicsit megijedtem, mert nem lehetett tudni mi okozta a csípést, én pókra gondoltam és az köztudott, hogy Angliában vannak elég mérges pókok is. Hazafelé folyamatosan figyelgettem a csípést, de szerencsére a pirosság zsugorodott egyre kisebb területre, reméltük, hogy nem lesz semmi baj.

Elindultunk kifelé a Lud's Church-ból, de egy olyan úton próbáltunk kimenni, ami egy idő után megszűnt. Valahol ott volt alattunk az erdei ösvény, de onnét nem tudtunk tovább menni, így visszafordultunk és arra mentünk ki, amerre bementünk.

Az erdei "templomot" elhagyva egyenesen haladtunk előre az ösvényen, elég sokáig, majd amikor egy elágazáshoz érkeztünk élesen balra fordultunk, ez az út vezetett vissza a parkolóhoz. Tervben volt, hogy itt még nem fordulunk vissza, hanem megyünk tovább egyenesen a Hanging Stone-ig, de a csípés miatt inkább ezt a kitérőt kihagytuk.

Az eredeti útvonal szerint a lenti úton kellett volna haladnunk és nem a fentin, amin mi mentünk, de épp azt beszéltük, hogy onnét semmit se láttunk volna, így meg legalább megfigyelhettük a kiálló szikladarabokat a gyalogút mentén. A fent közzétett GPX file-ban már az az útvonal van megrajzolva, amin ténylegesen mentünk.

Amire visszaérkeztünk az autóhoz, a csípés már sokkal kisebb volt és nem is fájt annyira, mint az elején, gondoltuk majd otthon bekenjük valamivel, de végül nem volt rá szükség, mert mire hazaértünk már alig fájt neki. Pár nap múlva el is múlt.

Ismét egy gyönyörű helyet fedezhettük fel a Peak Districten, azon belül is a Dark Peak területén.