2016. szeptember 21., szerda

Wales - Caernarfon és környéke - 2. rész - Aber falls és Caernarfoni vár

2016/09/17 - 2016/09/18.

Kirándulás Észak-Walesben

2. nap

Vízesés és várlátogatás

Ahogy hajnalodott a szél egyre jobban feltámadt, arra ébredtünk, hogy félig ránkborította a sátrat. Próbáltuk visszarakni a helyére, de a szél nem akarta. Most döbbentünk rá, hogy a sarkait is le kellett volna cölöpözni, akkor lehet, hogy nem tudta volna olyan könnyen ránkborítani. Mostmár mindegy volt, 6 óra környékén megelégeltük, így már aludni úgysem lehetett, megfogtuk és szétbontottuk. Amint készen voltunk, el is indultunk mai első programunkra.

Aber vízesés
/Aber falls/

Az Abergwyngregyntől délte található Aber fallst jó sokáig kerestük, mire végül megtaláltuk. Postcode alapján mentünk és teljesen máshova vitt minket, olyannyira, hogy onnan még 40 perc volt visszamenni a vízesés parkolójához, mely a Bont Newydd nevű híd közelében helyezkedik el. Eléggé el van dugva, nem volt könnyű megtalálni, azt hittük már nem is fogjuk. A parkolótól gyalogutakon lehet a vízesésig eljutni, de itt már jól ki volt táblázva, hogy merre kell menni.

A parkoló

Nagyon szép területeken haladtunk végig, az Afon Rhaeadr-fawr folyó mentén. Kb. 30 perc gyaloglás után pillantottuk meg először a vízesést, ekkor még csak messziről.

A vízesésig 3 mérföldet és kb. 45 percet kell gyalogolni, de a terep nem külöösebben nehéz, nincsenek hatalmas emelkedők. Ez az egyik legszebb és legismertebb vízesés Walesben. A víztömeg 37 méter mélyről zuhan alá a Afon Rhaeadr Fawr folyón, a hatalmas sziklákon utat törve magának. A kristálytiszta vizű medencéjében lehet úszni is, de a hőmérséklete még nyáron is nagyon alacsony, a sziklák pedig csúszósak, tehát nem veszélytelen.

Felmásztunk a felső ösvényre, ahonnét kicsit közelebbről is meg lehet szemlélni ezt a csodálatos természeti képződményt. A vízesés látványa lenyűgöző, legalább fél órát töltöttünk el itt és nagyon nehéz volt levenni róla a szemünket. Olyan hatást keltett, intha egy fehér fátyol terült volna szét a sziklákon.

Caernarfoni vár
/Caernarfon Castle/

A Caernarfoni várban folytattuk tovább kirándulásunkat. A 13. században épült erődítmény rendkívül impozáns benyomást kelt. A Seiont folyó torkolatánál ápítette I. Eduárd angol király, mivel innét ellenőrizhette Észak-Walest, a Menai-szorost és Anglesey szigetét. Konstantinápolyi várfalak mintájára tervezték, melyeknek Eduárd keresztes lovagként nagy csodálója volt. A vár Caernarfon óvárosának déli részét foglalja el, közvetlenül a város kikötője mellett.

Wales meghódítása után még közel kétszáz évig a caernarfoni vár kizárólag az angol lakosság érdekeit szolgálta. Miután a 15. sz. végén a walesi ősökkel is büszkélkedő VII. Henrik került az angol trónra, a várat megnyitották a walesi nyelvű lakosság előtt is. Ebben az időszakban Észak-Wales legjelentősebb vára volt, és mivel itt rendezte be hivatalait a kormányzat, Észak-Wales fővárosának számított. VII. Henrik uralkodása alatt feloldódtak az angolok és a walesiek közötti évszázados viszályok, így a vár jelentősége egyre inkább csökkent, majd az elhanyagoltság miatt romos állapotba került.

Az 1620-as években a fából készült épületeket felszámolták, a földszinti helységeket pedig városi börtönnek használták. Az angol polgárháború idején az állapota tovább romlott. Mindezt tetőzte, hogy rengeteg faanyagot és fémet loptak el a városlakók. A lebontás gondolata is szóba került, ám ez a terv a lakosság ellenállásába ütközött. A középkori hangulatot árasztó építmény ezt követően a város nevezetessége lett. A 19. században felújították, de egyes elemeit saját elképzelés szerint alakították át. A 20. sz. elején újabb felújítási munkálatokon esett át.

Kilátás a várból az utcára és a kikötőre:

A vár néhány kiállításnak is otthont ad, egy Walesi Királyi Lövész Hadosztály történetét és hagyományait bemutató kiállítás; egy vártörténeti kiállítás és a walesi hercegek történetét bemutató kiállítás tekinthető meg benne.

A kastélyban elég sokat időztünk, majd miután végeztünk, még tettünk egy rövid sétát a városban. Caernarfon neve a Caer yn Arfon-ból ered, melynek jelentése "kastély Arfonban", mely a kastély helyén valaha állt római kori erődítményre utal. Az Afon szó az Angleseyvel szembeni tájat jelent. Először a falakkal körülvett óváros környékét sétáltuk körbe, majd lementünk a kikötőhoz.

David Lloyd George brit liberális politikus és államférfi emlékét egy szoborral örökítették meg a városban. A frakkba és mellénybe öltözött férfi jobb kezét felemeli és ökölbe szorítja, mintha szónokolna. Bal kezét pedig behajlítva testéhez szorítja, mintha iratokat fogna. A talapzaton két dombormű és egy írás található.

A rövid városnézés után elindultunk hazafelé, de ismét nagyon jól éreztük magunkat és már alig vártuk a következő sátorozást.