2016. április 26., kedd

Észak-Kelet Anglia - Durham

2016/04/23.

Durham - Városnézés és botanikus kert

Durham Észak-Kelet Angliában található, a Wear folyó völgyében. A Wear folyó átszeli a várost és a középpontjában egy éles kanyart ír le, egy félszigetet képezve. Ezen félsziget dombján épült fel a város magját alkotó vár. A város nevének eredete is innen ered, mely az óangol dun holm-ból származik, melynek jelentése domb-sziget.

Egy útszéli parkolóban parkoltunk le a Milburngate Bridge közelében és a városközpont felé indultunk.

Milburngate Bridge a város legnagyobb hídja a Wear folyó felett, mely az A691-es számú út része.

Milburngate Bridge

Áthaladtunk egy másik híd, a Framwellgate Bridge alatt, mely már sokkal látványosabb az előzőnél. Ez a híd még a középkorban épült, az 1400-as években, de akkor még 5 vagy 6 boltív volt rajta. Ma már csak két boltív látható, azonban van egy harmadik is, amit a híd végében lévő épületek rejtenek. Valószínű az a harmadik boltív az eredeti hídból maradhatott fenn. A Milburngate-híd híd építéséig ez a híd volt a város fő közlekedési hídja, ma már csak gyalogos forgalom halad át rajta.

Framwellgate Bridge

A háttérben Durham kastélya

A Wear folyó a Framwellgate Bridge hídról

A Framwellgate hídon átkelve máris a város kellős közepén találtuk magunkat. A sétálóutcát szobrok díszítették és egy szabadtéri kirakodóvásárban kínálták az árusok portékáikat.

Londonderry 3. márkijának szobra a Market Place-en található. Az 1858-ban emelet szobor egy magas talapzaton áll, a márkit lóháton ábrázolja.

Londonderry 3. márkijának szobra

Az 1858-ban épült St. Nicholas templom egy 900 évvel ezelőtti templom helyét foglalja el. 1981-ben restaurálták.

St. Nicholas templom

A 18. századi Neptun szobor a Wear folyó navigációjának javítására irányuló törekvést és Durham tengeri összeköttetését szimbolizálta.

Neptun szobor

Ezután a katedrális felé vettük az irányt. A Durhami székesegyház egyike a legjelentősebb angliai zarándokhelyeknek, mivel itt vannak eltemetve  Szent Cuthbert és Beda Venerabilis földi maradványai. Az épület a román stílus és a gótika közötti átmenet egyi legszebb példánya, a normann építészet kiemelkedő alkotása. A várral együtt a város jelképe.

Székesegyház

A 35 méter magas dombon álló Durham vár a normann várak egyik legjelentősebbike volt. Jelentős szerepet töltött be a Brit-szigetek történelmében, mivel az Anglia és Skócia közötti ütközőzúnában feküdt. Évszázadokon keresztül a durhami hercegpüspökök rezidenciája volt, ma a nagyhírű Durhami Egyetem székhelye.

A vár bejárata

Találtunk a térképen egy botanikus kertet nem messze a belvárostól, és mivel úgyis sok idő volt még hátra a napból, gondoltuk, megnézzük. A botanikus kertig kb. 20 perc séta következett. Közben megállapítottuk, hogy Durham egyáltalán nem csúnya város.

A hídról lenézve csónakokat pillantottunk meg, amiket ki lehet bérelni. Nagy kedvünk lett volna csónakázni egyet, de aztán végül lebeszéltük róla magunkat.

St. Oswald templom

A St. Oswald templom kertje

Durham Egyetemi Botanikus Kertje
/Durham University Botanic Garden/

A kertben számos egzotikus növény található, Chiléből, Kínából és Japánból, valamint Dél-Afrikából és Új-Zélandból származó gyűjteményekkel. Minden korosztály számára kellemes időtöltést nyújthat a különféle égövi növények között sétálva. A kertben arborétum, alpesi kert és bambusz liget is található. A kertek különféle rendezvényeknek adnak otthont, szemináriumok és vezetett túrák helyszíne, valamint virágkiállításokat is rendeznek itt.

Belépőt fizetni kell, de nagyon csekély összeg, mindössze pár font és ahhoz képest, amit nyújt, mindenképp megéri. Érdemes különböző évszakokban is felkeresni, mert mindig más arcát mutatja.

Kinti kávézó

Az üvegházakban a trópusi esőerdők növényzete, a sivatagi növények és a mediterrán térség fajai, valamint a trópusi rovarok, botsáskák, skorpiók, pillangók és tarantulák is megfigyelhetők.

Kívül is tettünk egy hosszú sétát, nem hiszem, hogy az egészet bejártuk, de elég sokmindent láttunk. Helyenként szobrokat is megfigyelhettünk.

A virágzó sakura fákkal díszített japán kert nagyon hangulatos volt. Nekem ez tetszett a legjobban.

Visszasétáltunk a belváros felé, út közben találtunk egy szobrot, amit eddig még nem láttunk. Egy gyalogos katonát ábrázol, arra az eseményre emlékezik, amikor a gyalogosbombázók 1953-ban Koreában megszólaltatták a tűzszünetet. Ez volt az ezred legutolsó csatatisztelgése, mielőtt más gyalogosokkal egyesültek volna.

A viadukt

Ezzel búcsúzom Durham városától, ismét egy kellemes napot töltöttünk el.