2021. november 25., csütörtök

Dél-Anglia - 1/1. - Netley - Royal Victoria Country Park

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

Kivettünk 12 nap szabadságot, de sajnos most sem tudtunk hazautazni Magyarországra, mert visszafelé karanténba kellett volna vonulnunk és a tesztek is rohadt drágák voltak, amiket meg kellett volna vennünk az oda- és a visszautazáshoz. Sokáig gondolkoztunk, hogy hova menjünk akkor, mert nem szerettünk volna itthon ülni. A külföldi utak szóba sem jöhettek, mert mindenhova olyanok voltak a feltételek, hogy mi oltatlanként nem igazán tudtunk volna belőle jól kijönni. Így hát maradt megint belföld. Az Isle of Wight szigetet már régóta szerettem volna megnézni, azt viszonylag könnyen eldöntöttük, hogy akkor menjünk oda, de mivel elég kicsi sziget, arra elég 1 hét, viszont akkor előtte pár napot valahol még jó lenne eltölteni. Először Doverbe akartunk menni 2-3 napra, de amikor megnéztem, hogy onnét kb. két és fél órányira lenne az Isle of Wight-ra induló komp kikötője és a vár is csak részben volt nyitva, pont azok a részek voltak zárva /a titkos alagút/, amire a legjobban kíváncsi lettem volna, így Dovert kilőttük. Végül Portsmouth mellett döntöttünk, ott úgyis ott vannak a csatahajók, amiket szintén régóta tervezünk megnézni és a városban is van látnivaló. Így végül az első három napot Portsmouthban, a következő 7 napot pedig a szigeten töltöttük.

1. nap - 1. rész

Netley

Royal Victoria Country Park
/Royal Victoria Szabadidő Park/

Regg 6 óra körül indultunk itthonról. Nem egyenesen Portsmouth-ba mentünk, mert a szállásunkat úgyis csak délután 4-től lehetett elfoglalni, így gondoltuk délelőtt megnézzük a Royal Victoria Country Parkot, mely Netley-ben található, kb. fél órányira Portsmouth-tól. Reggel 10 óra körül meg is érkeztünk, vettünk egy parkolójegyet majdnem 4 órára, ami 7 fontba került. A Parkból át lehetett látni a part másik oldalára, onnan fog majd valahonnét indulni a kompunk 3 nap múlva az Isle of Wight szigetre. Az itt elterülő tengerparti részt és vizét Southampton Waternek nevezik, mely forgalmas hajózási útvonal. Az idő egy kissé szomorkás volt, de az eső nem esett és a hőmérséklet is kellemes volt.

Southampton Water

A Park 1863-tól 1966-ig a Royal Victoria Kórház otthona volt, innét ered a neve is. A kórházból csak a kápolna maradt meg, amely ma a kórház történetét bemutató műemlék-központként működik. Van egy kilátótorony, ahonnan kilátás nyílik a parkra, de tiszta időben egészen Southamptonig el lehet onnét látni. Az ennek otthont adó épület az UK-ban megtalálható 100 különféle fájából készült. Eredetileg 1940-ben építtette a YMCA a kórház személyzetének és pácienseinek szórakoztatására, rekreációjára és kikapcsolódására.

A D-Day, azaz a második világháború híres D napjának 50. évfordulója alkalmából egy emlékhelyet emeltek itt.

A tengerpart itt nem homokos, hanem köves és kagylótörmelékes. Rengeteg nagyobb kagylódarabokat lehet találni, van köztük sok olyan is, ami épségben maradt. Nem bírtam megállni, hogy ne hozzak belőlük 1-2 darabot.

Valami vitorlás iskola is működik a park mellett, mert rengeteg volt a vitorlázó. A tengeren eléggé fújt a szél, azt figyeltük, hog melyik vitorlás fog belefordulni a vízbe, de egyik sem. Viszont az látszott, hogy elég nehezen bírtak a hajóikkal.

A Royal Victoria katonai kórház volt, melyet széles körben használtak az első világháború idején. A főépülete a világ leghosszabb épülete volt, amikor elkészült. Viszont, hogy mi szolgálja a legjobban a betegek kényelmét és gyógyulását, az sajnos az építész hiúságának áldozata lett, akinek az volt az egyetlen célja, hogy egy hatalmas és feltűnést keltő építményt alkosson. Így a kórház nem lett se kényelmes, se praktikus. A folyosók az épület tengerre néző homlokzatán voltak, így a belső udvarra néző kórtermekbe kevés fény és levegő jutott. A szellőzés általában rossz volt, kellemetlen szagok terjengtek a hatalmas épület körül. A háborúk után a kórház szerepe egyre csökkent, majd 1963-ban egy tűzvész megrongálta, 3 évvel később le is bontották és csak a kápolna maradt meg. Ez viszont még mindig impozáns látványt nyújt, engem az olasz templomokra emlékeztetett.

A park területén több kiállítás is látható, ezek mind a kórházzal kapcsolatos dolgokról mesélnek. Az épületben Postahivatal is működött, ez a kiállítás arra emlékezik:

Körbejártuk a kápolnát, de nem mentünk be. Valószínűleg be lehetett volna, de minket annyira nem érdekelt. Láttam képeket arról, hogy van itt valahol egy tündérkert, az akartuk megkeresni.

Találtunk egy kertet, de nem azt, amit mi kerestünk. Ez inkább sziklakert jellegű volt, nem nézett ki rosszul. Mellette van egy játszótér is.

A helyszínen egy miniatűr keskeny nyomtávú vasút is működik, a Royal Victoria Railway, amely körülbelül 1,6 km hosszú.

A kisvasút állomása

Mivel egyelőre sehol sem találtuk a tündérkertet, elmentünk megnézni a Katonai Temetőt, mely elsősorban a kórházban kezelt betegek temetőhelyeként szolgált. Egy erdei gyalogút vezet oda. Állítóag a kapuja nincs mindig nyitva, de a kulcsát el lehet kérni a teázók melletti üzletből. Most nyitva volt.

A temető területére a régi Postahivatal kapuján lehet bejutni.

A Temető bejárata

A Posta emblémája

Egy másik erdei úton mentünk vissza a Park központjába.

Út közben érdekes falazott kerítést láttunk, amit benőtt a moha és a futónövények. Azt gondoltuk, hogy valami régi épület lehet itt és mivel hajtott a kíváncsiság, a falat követve felmentünk egy emelkedős részen, arra számítva, hogy ott lesz a bejárat. Meg is találtuk, de ott egy "privát" felirat várt minket, úgyhogy sajnos nem tudtuk meg mi van a fal mögött. Így hát visszatértünk a gyalogútra, és elindultunk amerre eredetileg is menni akartunk, vissza a park központjába. A fal sokáig húzódott a gyalogút mellett, reméltük, hogy lesz olyan hely, ahonnét kicsit be lehet kukucskálni, de sajnos nem volt.

Sikerült meglesnünk a kisvonatot menet közben:

Gyakorlatilag már mindent láttunk, kivéve a tündérkertet. A neten próbáltam megnézni merre lehet, de nem igazán találtam használható útbaigazítást. A térkép szerint valahol a főparkoló mellett kell lennie. Megnéztük a neten fellelhető képeket is róla, hátha a háttér alapján be tudjuk azonosítani mégis merre lehet. Amíg ezt nem láttuk, semmiképp sem akartunk elmenni. Így hát tovább kerestük. Szétnéztünk tüzetesebben a főparkoló mellett.

Nagy nehezen sikerült megtalálnunk. Eléggé el van dugva, egy kis ösvény vezet oda és csak egy tábla jelzi az ösvény előtt, hogy merre található.

A tündérkertben /Fairy Garden/ fából faragott szobrok láthatók. Két nagyobb alkotás van, az egyik egy piknikasztal, vártoronnyal és egy varázslóval, a másik pedig egy sárkányos kastély, amit egy nagyon öreg, 140 éves cédrusfából faragtak.

Kicsit mérges voltam, mert igencsak ügyesnek kellett lennem, ha olyan képet akartam készíteni, amin senki sincs, a gyerekek felmásztak a sárkányos fára és várnunk kellett, amíg lejönnek onnét. Utána újabb család érkezett, újabb gyerekekkel, innentől már esélytelen volt fotózni. Szerencsére sikerült elkapnom azokat a rövid pillanatokat, amikor tiszta volt a terep.

A park összességében nem volt csúnya, de arra számítottunk, hogy kicsit több lesz a látnivaló. Délután 1 órára már mindent láttunk, viszont még túl korai volt a szállásra menni. Tanakodtunk, hogy mit csináljunk még 4 óráig. Először meg akartuk nézni a park mellett lévő tavacskát, de gyalog nem volt kedvünk menni, kocsival meg nem tudtunk megállni a tónál, mert minden parkolóhely foglalt volt. Így a tavat kilőttük és elmentünk inkább megnézni a szintén Netley-ben található apátságot.