2020. január 2., csütörtök

Skócia - Cairngorms Nemzeti park - 3. rész

2019/12/24-2019/12/26.

Aviemore és környéke

3. nap

Rénszarvas-kaland

Reggel 7 órára terveztük a kelést, de mivel ismét nagyon sötét volt kint még akkor, legalább kétszer lenyomtam az ébresztőt, de fél 8 körül azért sikerült kikelni az ágyból. Ekkor tudatosult bennünk, hogy milyen hideg van. Megnéztem a radiátort és teljesen hideg volt. Persze... mert párom előző este nem lejjebb vette, hanem teljesen levette a fűtést. Felvettem maximumra, legalább arra a kis időre legyen meleg, amíg még itt vagyunk. Reggel 10-ig kellett elhagyni a szállást, mi legkésőbb fél 10 körül el szerettünk volna indulni. Nem reggeliztünk, mert nem voltunk éhesek. Kihurcoltuk a cuccainkat a kocsihoz, egyszer kétszer majdnem elcsúsztam, az éjszaka volt egy kis fagyás, figyelni kellett hova lépünk. Miután mindent kicuccoltunk, egy gyors söprögetés a faházban, mindent a helyére tettünk, ahogy volt és bedobtuk a kulcsot a recepció ajtaján lévő, erre a célra szolgáló kis résen. Nem voltak nyitva ma sem, vagy később nyitnak vagy egyáltalán nem, mivel karácsony van, de ez minket egyáltalán nem zavart. Azonban szólni kellett, hogy az 1-es faházban voltunk, ezért gondoltam írok nekik egy e-mailt. Másnap jött is a válasz, megköszönték, hogy tudattam velük.

Még nem igazán volt időnk szétnézni a kempingben, de nem akartunk elmenni anélkül, szeretünk mindent felfedezni, ezért indulás előtt tettünk egy kört fényképezőgéppel a kezünkben. Szép, rendezett az egész terület és a kilátás is csodálatos a közeli-távoli hegyekre. Próbáltuk megjegyezni melyik faházak vannak a legszebb környezetben, hátha egyszer még visszatérünk ide, bár amiben voltunk, az tökéletes volt. Vannak félreesőbb helyeken is, ezeknek is megvolt a maga hangulata. Nyáron biztosan sokkal nyüzsgőbb itt minden, most nagyon csendes volt. De mi ezt szeretjük, a téli kempingezés a szívembe lopta magát és valami azt súgja lesznek még hasonló kalandjaink.

Az egyik nagy faház előtt 4 husky állt őrt, nagyon aranyosak voltak.

Érdekes, mert elvileg éjszaka nem esett hó, viszont a kemping konyhájának teteje havas volt. Csak az, semmi más. Sokáig gondolkoztam, hogy ez hogy lehetséges, de nem tudtam rájönni. Talán nem is hó volt, csak dér, de akkor máshol miért nem volt? Mindenesetre érdekes. Direkt megnéztem közelebbről is, nagyon hónak tűnt.

A konyha

A büfé - most zárva volt

A Recepció épülete

9 óra után elindultunk. A kempinghez egyébként egy nagyon szép út vezet, mindkét oldalon fenyőerdővel. Ezt már érkezéskor is észrevettük a sötétben, mondtuk is, hogy nappal biztos nagyon szép. Valóban az volt. Egyik helyen megálltunk, mert egy bagoly volt ráhúzva az egyik oszlopra, olyan volt, mint egy madárijesztő, de nem tudjuk mi célt szolgált, mindenesetre ötletes.

Cairngorm Reindeer Centre

Hill Trip

Ha karácsony, akkor rénszarvas. Persze egész évben megtekinthetjük őket, de karácsonykor azért mégiscsak más. A Rénszarvasközpont Glenmore-ban található, a Glenmore Forest park látogatói központja mellett. Parkolási lehetőség akad bőven, a Forest park parkolójában napi 2 fontért vagy a Rénszarvasközpont előtt végig az út szélén, ami viszont ingyenes.

10 órakor nyitnak minden nap, de év elején 1 hónapig zárva vannak, valamint néhány ünnepnapokon szintén. A legnépszerűbb programuk a Hill Trip, mely során egy vezetett túra keretében felvezetnek minket a hegytetőre, ahol az állatok élnek. Télen csak egyetlen túra indul naponta, 11 órakor, jegyet nem lehet előre foglalni, ezért tanácsos már nyitás előtt sorban állni az ajtó előtt, mert a jegyek végesek. Az ára 16 font/fő.

Mikor fél 10 környékén megérkeztünk, már páran voltak előttünk, de nem aggódtunk, ennyi jegy még biztosan van. Később szép kis csoport gyűlt össze. 10 óra után kijött egy hölgy és egy rövid tájékoztatót tartott, majd megörvendeztetett mindenkit, hogy mivel karácsony van, azért aki jelenleg a sorban áll, mindenki kap jegyet. Azt viszont kiemelték, hogy csak megfelelő ruházatban és túracipőben lehet menni. Különösebben nem ellenőrizték, de ők szóltak, ha innentől kezdve a nem megfelelő ruházat miatt bármi baj történik, az mindenkinek a saját felelőssége.

Mivel az elején álltunk, hamar sorra kerültünk, kaptunk egy térképet, amin megmutatták, hogy hol van a túra kezdőpontja, de oda saját autóval kell eljutni. Nincs messze, mindössze 5 perc autóút, a Sugar Bowl Car parkban kell leparkolni, ahol szintén 2 font a napi jegy, de itt már nem kellett kifizetni, mert benne volt a jegyárban. Mivel korábban érkeztünk, volt időnk megreggelizni az autóban. A túravezetők pontban 11 órakor érkeztek, csak ekkor szálltunk ki az autóból, mert eléggé nagy volt itt a szél és a hideg. 3 zsák élelmet hoztak nekik, amiben speciális rénszarvastáp volt.

Megkértek mindenkit, hogy majd visszafelé fotózzuk a tájat, így gondtalanul tudunk felfelé haladni. Szót fogadtam és én sem fotóztam, bár nehéz volt megállni. Kb. 20 perc alatt értünk fel a hegytetőre, lassú tempóban, senki sem rohant. Az emelkedő nem volt vészes, hiszen már maga a Sugar Bowl parkoló is elég magasan fekszik, így nem volt nagy a szintkülönbség.

A rénszarvas az egyetlen szarvasfaj, mely az Északi-sarkon megtalálható. Ők az egyetlenek, akik képesek alklamazkodni a zord téli körülményekhez. A sűrű bundázatuk és a nyári legelés során felhalmozott zsírréteg tartja őket melegen. Valaha a Cairngorms Nemzeti Park területe természetes élőhelyük volt, de később kipusztultak. Többször is próbálták őket visszatelepíteni, de siketelenül. Mígnem az 1950-es években Mikel Utsi, egy számi rénszarvaspásztor a környékre látogatott. Azonnal felismerte a Cairngorms Nemzeti Park hasonlóságát szülőföldjével, Svédországgal. Csak egyetlen dolog hiányzott: a rénszarvasok. Ezért feleségével úgy döntött, hogy egy kisebb állományt áthoz Skandináviából kisérletként, hogy bebizonyítsa, a rénszarvas képes túlélni és boldogulni a Cairngormsban. A kísérlet sikeres lett, a rénszarvasok valóban tudtak alkalmazkodni.

Napjainkban az állomány kb. 150 főre tehető, melyek a Sugar Bowl parkoló közelében lévő hegyek feletti elkerített részen, a Cromdale felé vezető Glenlivet birtokon, valamint a Cairngorms nyílt területein oszlanak meg. Szabadon élő rénszarvasállomány kizárólag a Cairngorms Nemzeti Parkban található Nagy Britanniában. A szó szoros értelmében azonban nem vadállatok, mindegyiküknek van nevük és rendkívül szelídek.

Vezetőink egy csoportba gyűjtötték az állatokat, majd kiosztották nekik a kaját. Utána aki akarta, kézből is etethette őket. Én ezt kihagytam, mert nem szeretem, ha összenyalják a kezem. Tudom, meg lehet mosni, de akkor is... Viszont tényleg nagyon cukik voltak, némelyik simogatni is hagyta magát, de a legtöbbjük csak addig volt kezesbárány, amíg el nem fogyott a kézből az étel. Utána már nem igazán érdekelte őket az etető kéz tulajdonosa, hacsak nem töltötte meg ismét a kezeit kajával. Bántani nem bántanak, de néha elkezdenek döfködni a fejükkel a levegőbe, ha nem akarják, hogy megsimogassuk őket. Ezt inkább a kisebb szarvú egyedek hagyták.

A rénszarvasok nagy része egész télen a nyílt hegyekben él, de némelyiket karácsony tájékán befogják szánhúzásra, majd a rájuk bízott munka elvégzése után visszaviszik őket élőhelyükre.

Az rénszarvas különleges, mert nemcsak a bikáknak, hanem a teheneknek is van agancsuk. A csontalapú agancsot évente levetik, majd újra növeszik. A növekedés alatt az agancsot egy dúsan erezett bőrréteg fedi, ezen keresztül jutnak a tápanyagok az agancs csúcsába. Mikor elérte végleges hosszát, elhal az agancscsont és az ezt fedő bőr elszárad. Ezt a bőrt ledörzsöli az állat. Agancsváltás előtt a csontállomány lebomlik és könnyen leválik. Ezért van az, hogy néha lógó agancsú, vagy egyszarvú rénszarvast látunk, mely nem azt jelenti, hogy beteg, ez egy természetes folyamat.

Etetés

Egy szarv nélküli példány

Hatalmas élmény volt látni őket, nagyon aranyos állatok. Egy jó 40 percet voltunk fent velük, hogy ki mennyit akar maradni, mindenki maga dönti el, mi majdnem az utolsók közt távoztunk. Lefelé valóban lehetett fotózni, nem kellett senkit megvárni, itt már nem csoportban mentünk. A táj nagyon szép volt, előző nap pont a másik irányban túráztunk.

Sugar Bowl car park

Elkerített kifutó /Paddock/

Ezzel még nem ért véget a mai rénszarvas kalandunk. Mivel a jegyárban benne volt a Rénszarvasközpontban lévő elkerített kifutó megtekintése is, visszamentünk, mert ha már ott vagyunk, nézzük meg ezt is. Az elején volt egy kis kiállítás, majd a kimentünk a kifutóhoz. Csak pár rénszarvas volt itt, fönt a hegyen azért nagyobb élmény volt látni őket. Ez leginkább azok számára való, akik valami oknál fogva nem tudnak felmenni a hegyre, de a hegyi túra kiegészítéseként mindenképp jó volt.

Egy rövid videó:

Délután 1 óra környékén elindultunk hazafelé, hiszen egy 6 órás út állt előttünk. Nagyszerű élményekkel gazdagodtunk ismét, nagyon élveztük a Cairngorms Nemzeti Parkban töltött időt. Remélem még lesz alkalmunk visszatérni, hiszen annyi látnivaló van még itt!