2018. február 17., szombat

Matlock Bath, Bonsall village and Cromford

2018/02/13.

Egy esős kirándulás

Ismét egy túrára indultunk, de sajnos nem a legjobb időt fogtuk ki.

Távolság: 3,7 mérföld
Minimum szükséges idő: 3 óra
Parkoló: Matlock Bath-ban a Mining Museum mellett vagy a Gulliver's Kingdom vidámpark parkolójában, mindkettő fizetős

A túra eredeti leírása ezen a linken elérhető és a térkép is innét tölthető le.

Mi a vidámpark parkolójában parkoltunk. Nagyon rossz időnk volt, egész nap esett az eső, hol jobban, hol kevésbé. Sajnos némelyik képen látszanak az esőcseppek is.

A Gulliver's Kingdom Parkolója

Parkoló

A séta a Peak District Mining Museum /Bányászati Múzeum/ előtt kezdődik Matlock Bath-ban. Menjünk át a főúton (A6) és forduljunk jobbra a South Parade utcára. Az első mellékutcánál forduljunk balra (Waterloo Road) rögtön a Hodgkinsons Hotel után. Menjünk felfelé a Waterloo Road-on, amíg el nem érünk egy macskaköves úthoz balra. Forduljunk erre az útra és a végében menjünk fel a lépcsőkön, mely egy aszfaltozott úthoz vezet. Menjünk át az úton és folytassuk felfelé (West Bank). Az út végében a "Heights of Abraham" felvonó bejáratához érkezünk. Itt forduljunk balra és menjünk végig az Upperwood Road-on. A "The Pines" névre keresztelt házat elhagyva jobbra látunk egy gyalogutat. Másszunk fel ezen a meredek lépcsős ösvényen. Amikor a lépcsők elfogynak folytassuk tovább egyenesen az erdő felé. Egy másik gyalogút kereszteződésénél forduljunk balra. Folytassuk tovább felfelé, az erdő széle mentén, mely bal kézre esik. Mikor felérünk az út végébe látni fogunk egy útmutató táblát és egy kőből épített átjárót. Menjünk át az átjárón és folytassuk tovább egyenesen egy farmkapu felé. Ez az Ember Farm. Menjünk egyenesen előre, végig az Ember Lane-en.

A Mining Museum a parkolóból fotózva

Upperwood Road

A "The Pines"

A lépcsős ösvény eleje

Nagyon látványos volt, ahogy néhány fát a növények körbefontak.

Befont fa

Egy kesztyű a fán, mintha az utat mutatná

A kőből épített átjáró

Mielőtt tovább mentünk volna az Ember Lane-re, megálltunk ebédelni. Ehhez találtunk egy kiváló farönköt, ahova lepakolhattuk a hátizsákokat. Az eső ekkor egy kicsit visszafogta magát, éppen csak hogy szemetelt. Viszont nagyon hideg volt, a kezünk szétfagyott miközben ettünk.

Ez volt az ebédlőasztalunk

A környező dombokon még havat is lehetett látni.

Havas dombok

Az Ember Lane

Bámulnak, mint borjú az új kapura

Tehenek legelésztek

Ember Lane

A környező dombok

Az út végén beérünk Bonsall faluba, szemben látni fogjuk Bonsall Templomát. Itt majd balra kell mennünk, de előbb nézzünk szét kicsit ebben az apró faluban. A festői 13. századi templom a St. James Church névre hallgat. Tornya koronákkal és vízköpőkkel van körbevéve. Már a Domesday Book-ban is említik, tehát Bonsall egy ősi település. Híres volt az ólombányászatáról, de más ipart is űztek itt, mint pl. a harisnyagyártás vagy a teknősbéka teknőjének a megmunkálása.

Megérkeztünk Bonsall village-be

Bonsall temploma

Vízköpő a templom tornyán

Korona a templomtornyon

Mielőtt tovább mentünk volna, elmentünk jobbra, a faluközpontba.

A falu központja

Címer az egyik házon

A túra folytatásánál tehát menjünk balra a templomnál végig a Church Street-en. Az út végén egy farm ösvény kezdődik. Amikor elérjük a kőből épített átjárót menjünk át rajta és folytassuk tovább egyenesen. Amikor egy fém kapu és drótkerítés keresztezi az utat, balra kell fordulnunk. Kövessük a farm utat, jobb oldalt a drótkerítéssel. Menjünk át a kő átjárón, majd nemsokára egy másik kapun. Ekkor a régi romokhoz érkezünk, itt az út kissé jobbra ágazik /át a kapun/ és enyhén lefelé halad.

Egy aranyos kutyaszobor az egyik háznál

Church Street

A környező táj

Átjáró a Church Street végén

A fém kapu és a drótkerítés

Az átjáró

Az kő átjáró

A romos épület

A romok

Az enyhén jobbra tartó ösvény

Beléptünk egy erdős ösvényre, melynek a végén látni fogunk egy másik ösvényt, mely balról jön /van itt egy kő átjáró is/. Az átjárón menjünk át egy másik kapu felé, majd menjünk lefelé az úton. A drótkerítés jobb kézre esik, a mező a fákkal pedig balra. A jobb oldali részt biztonsági okokból kerítették el, kőfejtő munkák folynak és egy régi bánya is van a közelben. Néhány fémkapu mellett fogunk elhaladni, melyek jobb oldalt lesznek és az út lefelé folytatódik. Elérünk egy tiszta ösvényhez és újabb jobbra lévő fém kapu mellett haladunk el. Itt láthatjuk a kőfejtőt, ez a Ball Eye Quarry. Folytassuk egyenesen előre, majd kövessük a jobb oldalra haladó ösvényt az erdő felé. Menjünk tovább ezen a főösvényen, mely cikkcakkkban halad, hagyjuk figyelmen kívül az elágazásokat. Forduljunk balra arra az útra, melynek vaskerítés található a jobb oldalán. A Chapel Hill nevű útra érünk. Itt sétáljunk lefelé a főúton, majd a következő elágazásnál forduljunk balra (miután elhaladtunk a Cromford Garage mellett). Ennek az útnak a neve Scarthin. A "The Old Chapel"-el szemben térjünk balra a macskaköves útra.

Valahol valószínűleg eltévesztettük az utat, mert ennek a szakasznak a végében visszatértünk Matlock Bath-ba és kihagytuk Cromfordot. Már nem volt kedvünk visszamenni és megkeresni hol mentünk rossz irányba, mert az eső egyre jobban esett. Inkább szétnéztünk kicsit Matlock-ban.

A túra további része:

Szánjunk néhány percet arra, hogy körbenézünk a faluban, mielőtt tovább folytatnánk a sétát. Ha tovább megyünk a Scarthin-on elérünk a Market Square-re. Ebben a faluban állította fel Richard Arkwright a pamutfonó malmot, melyet a Derwent folyó táplált. Ha szeretnénk, innen busszal is visszamehetünk Matlock Bath-ba.

A sétát folytatva az ösvény felfelé megy néhány ház mögött. El fogunk haladni egy útmutató táblánál, mely Bonsall és Matlock Bath felé mutat. Folytassuk felfelé. Néhány 100 yard után elérünk egy elágazást egy útmutató táblával, mely élesen jobbra mutat /kb. 45 fokban visszafelé/. Itt forduljunk jobbra és menjünk át a "Harp Edge"-n.

A nagy háznál forduljunk balra, ez az ösvény kissé felfelé halad a kézilabda pálya mögött. /Hagyjuk figyelmen kívül azt az ösvényt amlyik jobbra van miután elhagytuk a házat./ Kövessük az utat, majd forduljunk balra az útjelző táblánál. A következő útjelzőnél, néhány yard után /jobb oldalt van egy barlangbejárat is/ csak menjünk egyenesen előre. Folytassuk a sétát kissé felfelé az erdőn át. Az erdő szélénél elérünk egy kereszteződéshez, itt szemben látunk náhány házat. Menjünk egyenesen.

Hamarosan kezdődik egy aszfaltozott út, ekkor átmegyünk az Upperwood nevű apró falvacskán. A folytatásban láthatjuk a Gulliver's Kingdom vidámparkot előttünk. Miután elmegyünk egy tábla mellett "Road Liable to Subsidence" felirattal, látni fogunk egy lépcsős ösvényt, mely lefelé megy. Ez a "Heights of Jacob" közelében található. Menjünk végig ezen az ösvényen, mely cikcakkban halad lefelé, vissza Matloch Bath-ba. A Gulliver's Kingdom bejáratához jutunk. Menjünk körbe a vidámpark előtt és kövessük az utat lefelé. Balra lesz egy fém tábla, mely a Peak District Mining Museum felé mutat, és visszavezet a parkolóhoz.

Visszatérés Matlock-ba

Matlock Bath egy kisváros Derbyshire-ben. A 19. században híres fürdőváros volt, természetes thermal vízzel, mely kb. 20 fokos. A régi időkben sokan mentek a városba, csak azért, hogy a fürdőt használják. Ez a fürdő még ma is létezik, de már egy akvárium üzemel benne és a vize a halaknak ad otthont. Matloch szintén híres még a bányászatáról, melynek bemutatására múzeumot nyitottak. A mai napig sok turista látogat a városba.

Holy Trinity Church

A Derwent Garden /Derwent Kert/ Matlock Bath egyik legszebb része. Ez egy szabadon látogatható rész, sokkal inkább nevezhetjük parknak, mint egy kertnek, bár találhatunk ott sok szép növényt is.

A látványos, esőben menedéknek is kivállóan alkalmas kis épületben egy csobogót találunk. Ide húzúdtunk be a kitartó eső elől, itt megettük a maradék szendvicseket is.

Derwent Garden

Csobogó a kis épületben

Mellette egy növényekkel körbevett szökőkút látható.

Szökőkút

Elindultunk egy sétára a városban, igazából ajándékboltot kerestünk, de amit találtunk, mindegyik zárva volt. Elhaladtunk a Jubilee Bridge /Jubilee híd/ mellett és az utca végében visszafordultunk, de a folyó melletti részen mentünk vissza, mely szintén a Derwent Garden része.

Jubilee híd

A folyó partján egy szobor található, mely Matlock Bath I. és II. világháborúban elesett vagy eltűnt lakóinak állít emléket. A talapzaton a nevek fel is vannak sorolva. A szobrot az I. világháború után állították fel, de a II. világháborúban elesettek neveit később hozzáadták.

Háborús emlékmű

Derwent Garden

A Derwent folyó 66 mérföld hosszú és a Trent folyó mellékfolyója, amely Derby délri részétől csatlakozik. A folyó fele a Peak Districten keresztül folyik. A folyami útvonalának nagy része, Derby városa kivételével, vidéki. A folyót rengeteg emberi célra használták, és Matlock és Derby között az ipari forradalom egyik bölcsője volt, amely az első ipari méretű gyapotmalmok számára szolgáltatott energiát. Napjainkban számos környező város vízellátását biztosítja. Festői környezete miatt a Derwent-folyó völgye sok turistát csalogat. A felső szakaszok a Peak District Nemzeti Parkon, míg a középső része Matlock Bath-on halad át.

A Derwent folyó

A Jubilee híd

Egy vízesés a Derwent folyón

A Mining Museum a folyó oldaláról

A parkolóhoz visszafelé menet még lefotóztunk egy szép mesterséges tavacskát, melyet valószínűleg a föntről jövő víz elvezetéséhez építettek.

Mesterséges tavacska

Lett volna még látnivaló, de már kezdtünk átázni az esőben és a hideg sem kímélt minket, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább elindulunk hazafelé.