2021. november 27., szombat

Dél-Anglia - 3/1. - Portsmouth - Historic Dockyard - Múzeumok

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

3. nap - 1. rész

Portsmouth

Reggel kicsit korábban keltünk, mert a tegnapi parkolójegy ár a dokknál eléggé elriasztott minket attól, hogy ma is kocsival menjünk, így gyalog indultunk el, 8 óra környékén. Kb. 1 órás az út odáig, de út közben akartunk kicsit nézelődni és útba ejtettünk egy boltot is, ezért korábban indultunk. A boltban /Asda/ bevásároltunk, vettünk reggelit, kerestünk egy helyet az utcán, ahol le tudunk ülni és megreggeliztünk.

A séta során akadt némi látnivaló is. Portsmouth egyébként  az Egyesült Királyság egyetlen olyan városa, mely teljes egészében szigetre épült. A Portsea-szigeten helyezkedik el és a sziget egyetlen városa. Azonban mivel a szárazföldtől csak egy keskeny folyó, a Portsbridge Creek választja el, így hidakkal könnyen össze tudták kapcsolni és autóval különösebb nehézság nélkül megközelíthető.

A Királynő vadállatai – Erzsébet királynő szökőkútja /The Queen's Beasts - Queen Elizabeth Fountain/ nyolc vadállat szobrot ábrázol /hét különböző, Anglia oroszlánja kétszer jelenik meg/, a monarchia történetét reprezentáló heraldikai mitológiai alakokkal. Az eredeti szobrokat II. Erzsébet királynő 1953-as koronázására faragták és portlandi kőből készültek.

Anglia oroszlánja - III. Eduard címerállata

Clarence fekete bikája – IV. Edward címerállata

A walesi vörös sárkány – VII. Henrik címerállata

Beaufort yale-ja – VII. Henrik címerállata

Ismét Anglia oroszlánja

A richmondi agár – VII. Henrik címerállata

Skocia unikornisa

A 8. címerállat III. Edward griffmadarát ábrázolja, de sajnos erről nem csináltam külön képet, pedig azt hittem mindegyiket lefotóztam.

Elhaladtunk a St John's /Szent János/ templom mellett, mely Portsmouth katolikus katedrálisa. A templom előtt Szent János szobra látható.

Szent János, az evangelista szobra

A Victoria Park-ba csak benéztünk az utcáról, sajnos már nem volt annyi időnk, hogy oda is bemenjünk, de úgy tűnt érdemes lenne megnézni, megbeszéltük, hogy majd hazafelé megnézzük, de végül nem erre mentünk visszafelé, így ez sajnos kimaradt. Nem messze innét egy díszes kapura lettünk figyelmesek, mely az egykori haditengerészeti laktanya bejárata volt.

Kapu az egykori haditengerészeti laktanyába, a HMS Nelson-ba

Portsmouth Historic Dockyard
/Történelmi Dokk/

10 óra előtt pár perccel megérkeztünk a dokkhoz. Belenéztek megint a táskánkba, utána lefotóztuk a kapunál lávő szobrot, amit tegnap észre sem vettünk. Ez VIII. Henriket ábrázolja, akinek a Mary Rose volt a kedvenc hajója.

A jegyirodában lescannelték a jegyünket, amit újra elküldtek tegnap a mai dátummal, de mondta a csaj, hogy ha bemegyünk valamelyik helyre, ott az eredeti jegyet kell mutatnunk, amit legelőször kaptunk, amikor megvettük a jegyeket. Erre nem gondoltam, hogy arra is szükség van, ezért az a szálláson maradt, de az e-mail-jeim közül elő tudtam keresni, úgyhogy nem volt gond.

Boathouse 4
/Csónakház 4/

Először bementünk a Boathouse 4-be, itt még a mai napig is renoválnak hajókat, de ezt a területet csak vezetővel lehet megnézni, ez a vezetett túra 12:30-kor indul és előre be kell rá regisztrálni. Gondoltuk, ha már itt vagyunk, akkor regisztráljunk. Van egy múzeum is az emeleten, azt meg lehetett nézni. Föntről jól rá lehetett látni a munkaterületre is.

A Királyi Haditengerészet Nemzeti Múzeuma
/National Museum of the Royal Navy/

A Királyi Haditengerészeti Múzeum a haditengerészet történetét mutatja be. Három épületből áll és a HMS Victory-val szemben található. Egy részét már tegnap megnéztük, mert a Victory múzeum is hozzá tartozik, sőt a HMS M.33-as hajó is az épületegyüttes része.

A Királyi Haditengerészet segített formálni a világot, Nagy-Britanniát domináns tengeri hatalommá tette, megvédte kereskedelmét a zavaros időkben, és megvédte az országot az inváziótól.

A múzeum nagy galériája, a Hear My Story /Hallgasd meg a történetemet/ 2014-ben nyílt meg, és a hajók hétköznapi férfiai és női feltáratlan történeteit meséli el, amelyek az elmúlt 100 évben, a haditengerészet csodálatos történelmét alakították.

A Sailing Gallery /Vitorlás galéria/ a tengeri harcok valóságát mutatja be a vitorlások korában, a Nelson Gallery Nelson színes, zsúfolt és rövid életéről szól. A látogatók végigsétálhatnak a Trafalgar Experience /Trafalgar élmény/ multimédiás showján, találkozhatnak Nelsonnal és nagy ellenségével, Napóleonnal, és érezhetik a robbanást a fedélzeten a csata során.

Nelson szobra

A Diving Deep Experience /Mélybúvárkodási élmény/ szintén a múzeumban tekinthető meg. A neve jól hangzott, azt hittem le lehet merülni és meg lehet nézni a tengerfenéken valami elsüllyedt hajót, de erről szó sincs. Ez csupán egy interaktív kiállítás, amely tele van a tengerfenékről mentett tárgyakkal és egy hatalmas kijelzőn elmesélik a HMS Invincible történetét mely, az egyik leghíresebb hadihajó volt és a Mary Rose-hoz hasonlóan ez is elsüllyedt. A kiállítás azért ezt a címet kapta, mert mélybúvári élményeket élhetünk át anélkül, hogy vizesek lennénk. A legújabb digitális technológia felhasználásával igazán ötletes módon kelti életre a víz alatti ásatások sokszor nem látott és titokzatos világát. A látogatókat egy hatalmas háromképernyős vetítővászon veszi körül, amely a víz alatti filmezés új módjait mutatja be.

Ez a múzeum minket nem igazán kötött le, végigszaladtunk rajta és megnéztük a búvárkodós kisfilmet is, de az sem volt valami nagy szám. Ezután a Dockyard kertjében leültünk enni az egyik piknikező asztalhoz, a reggel vásárolt cuccokból. Még mindig volt időnk a Boathouse 4-es túráig, addig megnéztük a kalózkiállítást, aminek igazából csak a neve csengett jól.

Borzalmas kalóztörténetek kiállítás
/Horrible Histories Pirates/

Ezt a mulatságos utazást a kalózok világában Terry Deary és Martin Brown illusztrátor keltették életre, bestseller könyveik alapján. Kipróbálhatjuk magunkat kalózként egy interaktív kiállítás keretében. Ez szerintem inkább gyerekeknek lehet érdekes, minket ez sem kötött le, itt sem időztünk sokáig.

4-es Csónakház túra
/Boathouse 4 túra/

Nem sokkal 12 után elindultunk a csónakházba, ahova reggel regisztráltunk a vezetett túrára. Nem voltunk sokan, rajtunk kívül ha jól emlékszem még 3 fő volt. Fél 1 körül kedtek is, ahogy ígérték, jött egy fickó és mesélni kezdett a hajógyár történetéről, legfőképp erről a csarnokról, milyen munkák folynak itt, hogyan renoválják a hajókat vagy hogyan készítenek egy teljesen új hajót. Párom élvezte ezt inkább, mert ő nagyon szereti a fa munkákat, engem annyira nem kötött le. A vezetővel bemehettünk a gyártási területre is és megmutogatott nekünk jópár dolgot, milyen sablonokkal dolgoznak, hogyan alakítják ki a munkadarabokat, stb.

A túra második felében a csónakház hátsó ajtaján kivitt minket az épülethez tartozó kis kikötőbe és beszélt az itt állomásozó hajókról.

Az F8-as patraszálló hajó 35 évvel ezelőtt segített a Királyi Tengerészgyalogságnak felszabadítani a Falkland-szigeteket. Ebben a hajógyárban keltették újra életre és egy extra összeg ellenében el is visznek vele egy körre, amikor épp üzemel. A vírus miatt ez az opció most nem volt elérhető.

F8

Az előadás kb. 1 órás volt, én már nagyon untam a végén.