2019. november 18., hétfő

West Yorkshire - Norland Moor túra

2019/11/16.

Színekkel teli túra a Norland Moor körül

Továbbra is az esős idő a jellemző egész Angliában, de nagyon bizakodóak voltunk a mai nappal kapcsolatban, mert délutánra már nem nagyon mondott esőt, így ismét kinéztem egy túrát a 50 Walks in West Yorkshire c. könyvből. Ezúttal a Leedstől kb. 40 percre található Norland Moor-ra esett a választás.

Esőben indultunk el dél környékén itthonról, a felhőket nézve elég hihetetlen volt, hogy még ma el fog állni, de ahogy közeledtünk Sowerby Bridge felé, ahonnét a túra indul, egyre jobb lett az idő, mire odaértünk pedig teljesen elállt az eső és a köd is kezdett feloszlani a dombok tetejéről.

Térkép

Túra táv: 4,89 mérföld /7,86 km/
Minimum szükséges idő: 3 óra
Legmagasabb pont: 285 m
Szintkülönbség: 122 m
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Egy kis ingyenes parkoló a Moorcock Inn-el szemben, Sowerby Bridge közelében.

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A Moorcock Inn a parkolóból fotózva

A túra leírása:

A parkolóból induljunk el felfelé a gyalogúton és amint majdnem felérünk a tetejére, forduljunk jobbra a Norland Moor szélén vezető gyalogútra. Nemsokára megcsodálhatjuk a nagyszerű kilátást a Calder Valley-ra /Calder Völgy/.

Az út kezdete

Calder Valley

A Norland Moor a Norland nevű falu felett elterülő mór-vidék. Valószínűleg már az ősidőkben is használták a területet, amiről néhány álló kő is árulkodik. A mór generációk óta népszerű kikapcsolódási helynek számított, de vonzotta az illegális szerencsejátékosokat is.

Több nagyobb kő mellett is elhaladunk ezen a részen, az egyikről valószínűleg lezuhanhatott valaki a közelmúltban, mert egy R.I.P felirat található rajta és néhány elszáradt virág is erről árulkodik.

A vidék talán leglátványosabb része a Ladstone kő, melyet a druidákkal is összekapcsoltak, mint lehetséges rituális áldozati hely. Neve a kelta "llad" szóból ered, melynek jelentése megölni vagy kivágni. Egy másik legenda szerint innét dobták le a boszorkányokat a mélybe. Bizony, ez könnyen elképzelhető, mivel a kövekről lenézve elég nagyot zuhantak az áldozatok, ahhoz hogy halálos legyen.

Ladstode Rock

Haladjunk végig a Norland Moor szélén majdnem egészen addig, amíg ki nem érünk az aszfaltos útra, de mielőtt elérnénk odáig, van egy ösvény balra, térjünk le arra, majd a következő elágazónál forduljunk élesen balra. Ezután egy hosszú egyenes szakasz következik.

Itt térjünk le balra

Menjünk tovább egyenesen a széles úton, majd a végénél forduljunk jobbra egy másik széles földútra.

Nemsokára kiérünk az aszfaltos útra, itt található a Spring Rock Restaurant is. Menjünk át az úton, szemben lesz egy gyalogutat jelölő nyilacska, mely egy zöld mezőre vezet, ezen csak menjünk át egyenesen, a végében látni fogjuk a fallal két oldalt végigépített kis gyalogutat.

Spring Rock Restaurant

Az étterem közelebbről

Az aszfaltos út

A mező

Még mielőtt továbbmennénk a falazott gyalogúton, nézzük meg innét a kilátást.

A kilátás

A falak közti gyalogút

A falazott gyalogút végén forduljunk balra, ahol néhány ház mellett fogunk elhaladni.

Amikor egy kereszteződéshez érünk, tartsunk jobbra és haladjunk lefelé ezen az úton. Hamarosan lesz egy kis gyalogút balra, mely egy kis erdő felé vezet.

A kereszteződésnél tartsunk jobbra

Hamarosan itt lesz balra a kis ösvény az erdő felé

Az őszi erdő még mindig csodálatos volt, bár már igencsak az ősz vége felé járunk, egyre több fa kezd teljesen levetkőzni, de ez az erdő még mindig tele volt színes levelekkel.

Az erdei ösvényen vannak nehezebb szakaszok, különösen, amikor lefelé kell haladni. Itt nagyon csúszós volt az út és majdnem bokáig süllyedtünk a sárban, nem tudom hogy mindig ilyen rossz állapotban van-e az ösvény vagy csak most a sok eső miatt, mindenesetre legyünk nagyon óvatosak.

Az erdő aljában egy kis patak csordogál, melyen egy apró híd vezet át.

A híd a patak felett

Megérkezünk egy falba épített átjáróhoz, ezen menjünk át, majd haladjunk tovább balra a keskeny gyalogúton. Az út végig nagyon keskeny és eléggé benőtték a növények, de szerencsére nem túl hosszú ez a szakasz. A gyalogút végénél menjünk ki az aszfaltos útra két káz között, majd ott forduljunk jobbra.

Falba épített átjáró

Egy darabig az aszfaltozott úton haladunk egyenesen, majd a nagy kereszteződés után forduljunk balra a Moor Bottom Lane-re, mely egy széles földút, de autók is járnak rajta.

Itt forduljunk balra a Moor Bottom Lane-re

Ismét elég sokáig kell egyenesen haladni ezen az úton, majd amint elhaladtunk egy ház mellett, térjünk le balra a Calderdale Way-re.

Az útjelző nyilacskánál térjünk le balra

Itt kicsit túlmentünk, de hamar észrevettük és visszamentünk ahhoz a részhez, ahol balra kell kanyarodni.

Itt egy keskeny erdei ösvényen haladunk tovább, amíg ki nem érünk a rétre. A rét jobb oldalán lévő ösvényen haladjunk tovább, közvetlenül az erdő mellett.

A réti ösvény

Ez a szakasz sem tartozott a kedvenceink közé, a gyalogút végig el volt aknásítva tehénürülékkel, folyamatosan azt kellett figyelnünk hova lépünk.

Visszanézve

Nemsokára tehenek álltál az utunkat, szó szerint. Én kicsit tartottam tőlük, úgy körbevettek, mintha be akartak volna keríteni minket. Viszont amikor közelebb mentünk 1-1 példányhoz, megijedtek és odébbáltak.

Egy kapu után kiérünk az útra, itt jobbra kell fordulni. Nemsokára látni fogjuk az út bal oldalán az ösvényt, ahová le kell térnünk. Ismét visszatértünk a Norland Moor-hoz. Kövessük ezt az ösvényt, de figyeljük a térképet, amit megrajzoltam, mert sok kereszteződés lesz.

A mór északnyugati szélén megfigyelhetjük a kőfejtésből származó maradványokat, melyet a 18. és 19. században végeztek itt. Az út hamarosan visszavezet a parkolóba.

Az út vissza a parkolóhoz

Ezzel véget is ért a túránk. Nagyon kellemes séta volt annak ellenére, hogy látványban nem volt 100 pontos. Valójában nyár végén a leglátványosabb a táj, amikor nyílnak a kis lila virágok és beszínezik a mór területét és környékét.