2021. november 29., hétfő

Dél-Anglia - 6/1. - Isle of Wight - The Needles

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

6. nap - 1. rész

Isle of Wight

Kétségkívül a Wight sziget legnagyobb látnivalója a The Needles, azaz a Tűnek nevezett tengerparti sziklaképződmény. Mára nagyon szép napos időt mondott, gondoltuk ez a nap tökéletes lesz arra, hogy ezt megnézzük. Reggeli után el is indultunk a The Needles felé. Út közben nagyon szép volt a kilátás az előttünk lévő fehér sziklákra és pont volt egy parkoló az út mellett, az  Afton Down car park, ahol ráadásul fizetni sem kellett érte. Itt megálltunk pár fotó erejéig.

The Needles
/A Tű/

A Needles parkolója az Alum Bay-ban található, itt belépőt kell fizetni, ami ha jól emlékszem 5 vagy 6 font volt egész napra, de úgy vettük észre, akik délután jöttek, azoknak már nem kellett fizetni. A parkoló bejáratánál van egy kis bódé és ott szedik a parkolási díjat, de délutánra az már zárva volt.

A parkoló

A Tűnél nemcsak a sziklaformációt lehet megnézni, egy komplett szabadidős parkot építettek ide, van itt gyerekeknek szafaris versenypálya és sok más vidámparkszerű dolog, felnőtteket inkább csak a libegő érdekli szerintem, amivel könnyen lemehetünk a partra anélkül, hogy a rengeteg lépcsőfokot meg kellene másznunk.

Fönt van egy kilátó, ahonnét látni lehet a tűt, de elég messziről. A kerítés mögött megpillantottuk a libegőket is. Gondolkoztunk, hogy gyalog menjünk-e le vagy vegyünk jegyet a libegőre, végül az utóbbi mellett döntöttünk. Kettőnknek oda-vissza 8 font körül volt a jegy, de sajnos ezt nem jegyzeteltem le, nem tudom jól emlékszem-e.

Kilátás a The Needles-re

Megvettük a jegyeket és a libegő bejáratához mentünk. Én nem szeretem az ilyesmit, mert félek a magasban, úgyhogy mondanom sem kell, kissé paráztam. Miután felmutattuk a jegyeket, már mehettünk is. Azt tudni kell, hogy ezeket az ülőkéket nem állítják meg, folyamatosan mozgásban vannak, tehát úgy kell ráülni, hogy már jó előre háttal odaállunk és várjuk a következő ülőkét, majd mikor ott van közvetlenül mögöttünk, gyorsan belehuppanunk. Van rá elég idő, annyira azért nem vészes, csak kicsit fura volt. Egy fickó volt ott, aki segített beszállni az embereknek. Mivel nyitás után jöttük még szerencsére nem voltak sokan.

A libegő bejárata

Aki szereti a magasságot, az biztos nagyon élvezi, én alig mertem lenézni, de erőt vettem magamon, csak azért, hogy tudjak fotózni. Persze közben markoltam ezerrel a kapaszkodót. Amikor a tengerparti sziklák fölé értünk onnét nagyon szépen be lehetett látni a tájat. Érkezéskor lent szintén volt egy fickó, már jó előre mondta, hogy mit kell tennünk kiszállásnál, igazából hasonló volt a beszálláshoz, gyorsan ki kellett belőle huppanni, de ha jól emlékszem a fickó egy pillanatra megfogta, amíg a kiszállást megejtjük. Lehet, hogy nem hangzik túl bizalomgerjesztően a ki- és beszállás, de igazából nincs benne különösebb nehézség.

Ezeken a lépcsőkön lehet gyalog lejutni a partra

Az Alum bay-on landoltunk a libegővel, erről a partszakaszról látható a legjobban a The Needles. Maga az öböl a színes homokszikla-képződményeiről híres. A homokkő színét a különböző körülmények között képződő oxidált vasvegyületek okozzák.

Az Alum Bay hagyományos terméke a kis fiolákba és tégelyekbe rétegezett színes homok és az ebből készített dísztárgyak voltak. A homokot festményekhez is felhasználták, ez a viktoriánus időkben a marmotinto néven ismert mesterség volt. Az Alum Bay rendkívül tiszta fehér szilícium-dioxidot is tartalmaz, amelyet egykor üveg- és kerámiagyártáshoz vontak ki. Régebben az öböl látogatói felmászhattak a sziklák lábára, és maguk áshatták ki a homokot. Ma már az ásványok eltávolítása tilos, tehát nem vihetünk magunkkal haza a színes homokból.

Innét indulnak a hajók, amik elvisznek a The Needles-hez, hogy közelebbről is láthassuk. Két hajó közül lehet választani, az egyik csak egy kisebb kört megy, ez az olcsóbb, a másik egy gyórscsónak, amivel nagyobb kört lehet menni, de ez kicsit többe kerül. Valamelyikkel mindenképp el akartunk menni, gondolkoztunk melyik legyen, de féltünk, hogy a gyorshajóból nehezebb lenne fotózni, mert túl gyorsan megy, ezért a másik mellett döntöttünk. Már álltak sorba páran, beálltunk mi is. Fizetni a fedélzeten kellett, indulás után, ha jól emlékszem fejenként 9 font volt. Fontos megjegyeznem, hogy télen a hajókirándulás szünetel, valamint a libegő sem működik.

Ezzel a hajóval mentünk

A gyorshajó

A fedélzet

A La Manche csatornában található The Needles 3 mészkőkötegből álló sor, mely kb. 30 méterrel emelkedik ki a tengerből. A formáció nevét egy negyedik tű alakú, "Lot felesége" nevű oszlopról kapta, amely 1764-ben egy viharban összeomlott. A megmaradt sziklák egyáltalán nem tűszerűek, de a név ráragadt. Dél-Anglia egyik csodájaként tarják nyílván. A Needles egy régóta fennálló tüzérségi üteg helye volt az 1860-as évektől 1954-ig, amelyet végül leszereltek.

A Needles Lighthouse /világítótorony/ a formáció külső, nyugati végén áll. 1859-ben épült, 1994 óta automatizált. A sziklák és a világítótorony a Wight-sziget ikonjává váltak, gyakran fotózták őket a látogatók, és számos, a szigeten eladott szuveníren szerepelnek.

Itt visszafordult  a hajónk és egy kört megtéve érkeztünk vissza  a partra.

Miután visszaérkeztünk az Alum Bay-ra, végigsétáltunk a parton mindkét irányban. Nagyon szép képek készültek.

Éppen apály volt, úgyhogy nyugodtan sétálgathattunk a parton. Másik irányban /nem a Needles felé/ kevésbé voltak színesen a sziklák, de attól függetlenül ezek is nagyon jól néztek ki, érdemes volt arra is elsétálni. A part egyes része kifejezetten görögös hatású volt, legalábbis nekem az a hasonlóság ugrott be hirtelen.

Görögös partszakasz

Végül visszamentünk a libegővel a kiindulási ponthoz.