Oldalak

2021. november 26., péntek

Dél-Anglia - 2/1. - Portsmouth - Historic Dockyard - HMS Warrior


2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

2. nap - 1. rész

Portsmouth Historic Dockyard
/Történelmi Dokk/

Ha már Portsmouth-ban voltunk, nem hagyhattuk ki a legnagyobb látnivalót, a Historic Dockyard területét. Még itthon megvettem rá a jegyet, háromféle lehetőség közül lehetett választani: 1 látnivalós jegy, 3 látnivalós vagy Ultimate Explorer ticket, ezzel az utolsóval mindent meg lehet nézni korlátlanul és 1 évig érvényes az első látogatástól számítva. Mi ezt vásároltuk, 39 fontba került /fő, de mivel mindent is látni szerettünk volna, csak ez jöhetett szóba.

Gondolkoztunk, hogy kocsival menjünk-e vagy gyalog, de gyalog 45 perc lett volna, ezért a kocsi mellett döntöttünk. Van egy hatalmas mélygarázs a Dockyard mellett, de iszonyatosan drága volt a parkolójegy. Adott egy kártyát és csak a végén kellett kifizetni a tényleges időt, kb. 6 óra hosszára 9 fontot fizettünk.

A parkoló közelében:






A jegyeket 10 órára foglaltam le, vagyis nyitásra, mivel rengeteg a látnivaló. Tudtuk, hogy mindent úgyse fogunk tudni megnézni 1 nap alatt, ezért úgy terveztük, hogy másnap visszajövünk majd. Kicsivel 10 előtt érkeztünk, a kapu előtt már sorakoztak az emberek. Párom beállt a sorba foglalni a helyet, én addig elmentem lefotótni a mellette lévő tengerparti részt.

A Mudlarks Monument /Sárkölykök emlékmű/ egy érdekes dolognak állít emléket, ami Portsmouth múltjához kötődik. Régebben a portsea-i gyerekek azzal szórakoztatták az utazókat, hogy a  Gosportba vezető komp hídja alatti sárba dobálták az érméket, majd kivették onnan. Fiúk és lányok tülekedtek, hogy megtalálják a bedobott pénzt, néha belemerültek a sárba, kézenállást végeztek, vagy belemártották a fejüket. Sok portsea-i család élt szegénységben, ezért ezt az apró pénzkereseti lehetőséget örömmel fogadták. Amit a gyerekek nem költöttek édességre, lepényre vagy chipsre, azt általában anyu kapta, hogy segítsék a család pénzügyeit. A legtöbb szülő azonban helytelenítette gyermeke tevékenységét, a rendőrség pedig ezt a fajta szórakozást koldulásnak tekintette, és megpróbálta megállítani. Az aprópénz szerzési lehetőséget még gyakran kiegészítették csomagok hordásával vagy segítettek parkolóhelyet keresni a sofőröknek. Az új buszvégállomás megépítése vetett véget a sároskodásnak 1977-ben.



A szobor mögötti kikötőben áll a HMS Warrior, mely már a Dockyard területén található.






10 órakor elkezdték beendedni a népet. A bejáratnál mindenkinek belenéztek a táskájába. Miután bejutottunk, hirtelen nem is tudtuk hol kezdjük a nézelődést, aztán végül a HMS Warriorhoz mentünk, ez volt a legközelebb.

A 4-es számú csónakház





HMS Warrior

A HMS Warrior a Brit Királyi Haditengerészet elsőosztályú sorhajója volt. 1859-ben kezdték építeni és 19 hónap múlva vízre is bocsátották. Korának legerősebb hadihajója lett, hatalmas méretekkel, tűzerővel és páncélvédelemmel. Sebessége messze meghaladta a kor egyéb hadihajóinak sebességét.




A HMS Warrior orrszobra

A hajó bejáratánál kérik a jegyet, de utána szabadon fel lehet fedezni, be lehet járni a külső, fedélzeti részt és a belső helyiségeket is. Mi a fedélzeten kezdtük.











Kilátás a fedélzetről









Az angolok folyamatosan harcban álltal a franciákkal, abból a szempontból, hogy ki tud jobb hajót építeni. Amikor a franciák elkezdtek vasat alkalmazni a fa helyett, az angoloknál pánik tört ki és sürgetővé vált egy új technológia kidolgozása. A terv meg is született és a Warrior nevet kapta. Ez lett tehát Nagy-Britannia első vastestű, páncélozott csatahajója, melyet gőz és vitorlák hajtottak. A hajót felújították és jelenleg múzeumként tekinthető meg a dokkban. Érdekesség, hogy az 1860-ban épített hajótestben, ami 1924-től egy helyben vesztegelt, a felújítás megkezdésekor, 1978-ban egyetlen csepp vizet sem találtak, szerkezetileg tökéletesen ép maradt.

A hajó fegyverzete és páncélzata hatásos elrettentésnek bizonyult. A Warrior 1871-ig egyetlen csatában sem vett részt, mert minden potenciális ellenfele messzire elkerülte.







A hajóban több szoba is található, valószínűleg a nagyobb rangú katonák lakhelyei lehettek, de iszonyatosan kicsi volt a hely bennük. Egy kis ágy a végében, egy íróasztal, esetleg mosdáshoz való eszközök, egy polc, kb. ezek alkottak egy helyiséget. Az ágyak ráadásul olyan kicsik voltak, hogy nagyon neház volt elképzelni, hogy azon rendesen elfértek. Bár az emberek akkoriban alacsonyabb termetűek voltak, mint manapság.







Étkezőasztal

A következő helyiség valószínűleg betegszoba lehetett, itt volt néhány vaságy, amik sokkal kényelmesebbnek tűntek, mint amik a szobákban voltak. A véres rongy és az asztalon lévő kötszerek mind arra utalnak, hogy betegszobának használhatták.








Kötszerek az asztalon

A hajó két szélén futó terület bizonyára közös helyiség volt, itt étkezhetett a legénység. Az ablakoknál 1-1 ágyú volt elhelyezve.






A konyha:









Fegyver és lőszer raktár:







Vitorla-varró helyiség



Lementünk az alaksorba, ahol a kazánházat és a hajót működtető gépeket tekinthettük meg.










Játékszoba:


Volt egy nagy ebédlő, ahonnét kicsi szobák nyíltak, valószínűleg itt is magasabb beosztású tisztek lakhattak. Ezek a szobák is nagyon picik voltak.














Egy másik hatalmas szobában szintén állt egy ebédlőasztal. Ez ízlésesen be volt bútorozva, valószínűleg a kapitány lakosztálya lehetett.







A puccos szobából nyíló kisebb szobában aludhatott a kapitány.





Nem tudom, hogy sikerült-e minden helyiséget megtalálnunk, mert a hajó elképesztően nagy, rengeteg helyiséggel. Sajnos a fotózással meggyűlt a bajunk, egyrészt a kicsi helyiségek, másrészt a rossz szögből kapott napfény miatt. A végére már inkább csak telefonnal fotóztam, mert könnyebb volt, mint a nagy géppel.









Kapcsolódó bejegyzések:






















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése