2021/09/19 - 2021/09/28.
Dél-Anglia
2. nap -5. rész
Portsmouth Historic Dockyard
/Történelmi Dokk/
Ezután a HMS M33-al akartuk folytatni a dokk felfedezését, ami egy második világháborús hajó volt, de sajnos az mára bezért, rövidebb nyitvatartása van, mint a többinek. Ha jól emlékszem 11-től 3-ig van csak nyitva. Sebaj, majd holnap megnézzük és bementünk akkor a HMS Victory Múzeumba.
HMS Victory Múzeum
A Victory nevű hajót már láttuk, vajon az azonos nevű múzeum mi újat tud még nyújtani? Kíváncsiak voltunk.
A HMS Victory Museum épülete |
A bejárat előtt Bruce Austin Fraser mellszobra látható, aki a Királyi Haditengerészet magas rangú tisztje volt.
Az első teremben itt is egy kisfilm fogadott minket, amiből kicsit többet megtudtudhattunk volna a Victory-ról, ha értettünk volna belőle valamit, de már az elején elvesztettük a fonalat. Végignéztük azért, de nem volt különösebben érdekes.
Következő teremben a HMS Victory-hoz kapcsolódó kiállítás volt, ahol láthattuk többek között az orrszobrát is, ami a kikötőben lévő hajóról hiányzott. Ez volt az első orrszobra, mely III. György király mellszobrát ábrázolja, a Győzelem és a Béke szárnyas alakjaival körbevéve. Ez nem az eredeti példány, csak egy másolat és nem is ez volt az eredeti mérete. A későbbi orrszobor az emeleten látható.
A Victory korai orrszobra |
A Victory orrszobra előnézetből |
Másik oldala |
Sir Donald Gosling, a múzeum nagylelkű támogatójának mellszobra |
Felmentünk egy lépcsőn, ott egy hatalmas terem fogadott, tele különböző hajók orrszobraival. Ez nekem nagyon tetszett, mindegyiket külön-külön lefotóztam.
A teren közepén egy uszály látható, ez a modell annak az uszálynak a díszítését mutatja, amit Nelson temetésén használták 1806. januárjában. A költő, Robert Southey megjegyezte, hogy a temetésen a „férfiak... elsápadtak, mintha csak egy kedves barátjuk halálhírét hallották volna".
Az alább látható orrszobrot viselte a HMS Victory egészen 2009-ig, amikor eltávolították a hajóról. Följebb írtam róla, hogy két orrszobra volt, ez a későbbi. Ezen a mintán III. György királyi címere látható, mellette jobbra egy piros szárnyú Szeráf, balra pedig egy kék szárnyú Kerub.
A HMS Victory későbbi orrszobra |
A HMS Blazer /1834/ igényt támaszthatna rá, hogy a blézerkabát elnevezésének forrása legyen. A 1830-as években a hajó legénysége kék-fehér csíkos kabátot viselt, melyet blézernek kezdtek el nevezni.
A HMS Blazer orrszobra |
A HMS Madagascar /1822/ részt vett a rabszolgakereskedelem visszaszorításában a nyugat-afrikai partoknál az 1830-as 1840-es években. Sikeresen feltartóztatott számos portugál és brazil rabszolgahajót.
A HMS Madagascar orrszobra |
A HMS Bellerophon harmadosztályú 80-lövegű csatahajó Waterloo néven indult útjára Portsmouth-ból 1818-ban és 1824-ben nevezték át Bellerophon-ra. Részt vett a Sebastopol-i bombázásban az orosz háború alatt /1854-1856/. 1892-ig szolgált. Az orrszobra a görög mitológiai hőst, Bellerophón-t ábrázolja, aki megölte a Kiméra nevű szörnyet, egy szárnyas ló, a Pegazus segítségével.
HMS Bellerophon orrszobra |
A HMS Asia egy másodosztályú, 84-lövegű csatahajó volt, melyet 1824-ben bocsátottak vízre Bombay-ban, Indiában. Sir Edward Codrington admirális zászlóshajója volt a Navarino-i csatában 1827-ben. 1908-ig szolgált. Az orrszobrát tikfából faragták Indiában.
A HMS Asia orrszobra |
A HMS Carnatic egy harmadosztályú 80-lövegű hadihajó volt, mely 1823-ban került vízre Portsmouth-ban. 1860-ban szénszállító teherhajó lett, 1914-ig szolgált. Carnatic egy régió Indiában, ezért az orrszobra egy indiai herceget ábrázol.
A HMS Carnatic orrszobra |
A HMS Grampus egy harmadosztályú 74-lövegű hadihajó volt, HMS Tremendous néven helyezték üzembe 1784-ben. Részt vett 1794-ben a Dicsőséges Július 1-én az Ushanti csatában. 1810-ben újjáépítették Grampus néven, 1897-ig szolgált. Az orrszobra az újjáépítéskor került rá és a római tengeristent, Neptunt ábrázolja.
A HMS Grampus orrszobra |
A HMS Supply-t az admiralitás vásárolta meg, miközben építés alatt állt, a londoni Ditchburn & Co. Blackwall cégtől, 1854-ben. Ez volt a 4. HMS Supply, mely ellátmányszállításra szolgált.
A HMS Supply orrszobra |
A HMS Apollo egy ötödrangú hajó volt, a Napoleoni háborúk utolsó éveiben teljesített szolgálatot. 1856-ban volt az egyik utolsó bevetése, amikor a lövészdandárok 1. zászlóalját szállította haza a Krími háború végén.
A HMS Apollo orrszobra |
A HMY Royal Adelaide jacht /1833/ miniatúr fregatt stílusú hajó volt, ünnepi alkalmakkor használták a Wirginia Water-en, Surreyben.
A HMY Royal Adelaide orrszobra |
A HMY Royal Elfin evezős jacht-ot /1855/ tejescsónaknak is csúfolták, arra használták, hogy papírokat szállítson a királyi háztartásba Portsmouth, Southapton, az Isle of Wight és az Osborne House között.
A HMY Royal Elfin orrszobra |
A HMY Alberta /1863/ királyi evezős jacht Victoria királynő koporsólyát szállította utolsó útja első szakaszán Osbourne-i otthonából a Solent - Gosport hajóútvonalon át, 1901. február 1-én.
A HMY Alberta orrszobra |
A HMY Victoria and Albert II gőzhajtású evezős királyi jachtot 1855-ben bocsátották vízre. Albert herceg sokat foglalkozott a hajó kinézetével és így Victoria királynő nagy kedvence lett. 1904-ig szolgált. Az orrszobor Viktória királynő és Albert herceg címerét ábrázolja.
HMY Victoria and Albert II orrszobra |
A HMS Black Eagle /Fekete Sas/ lapátos hajót a porosz királyi család tiszteletére nevezték el így, melyet gyakran kölcsönkértek. Későbbi éveiben tengernagyok jachtként szolgált.
A HMS Black Eagle orrszobra |
A HMS Centurion hadihajó támogatta a szövetséges hadműveleteket a boxerlázadás idején a harmadik kínai háborúban /1897-1900/. Az utolsó brit csatahajó, amelyet orrszoborral szereltek fel.
A HMS Centurion orrszobra |
A HMS Espiegle /1900/ lapos fenekű bárka a Királyi Haditengerészet utolsó hajóinak egyike volt. Vitorláshajónak tervezték és orrszoborral szerelték fel.
A HMS Espiegle orrszobra |
A HMS Warrior /1781/ harmadosztályú hajó volt. Az egyik, amely részt vett a HMS Victory Spithead-re való vontatásában 1805. decemberében a Trafalgari csata után. Ez a legrégebbi orrszobor a múzeum gyűjteményében.
A HMS Warrior /1781/ orrszobra |
HMS Bellerophon /1786/. A híres „Billy Ruffian” büszkélkedhet a legkiválóbb rekordokkal a királyi haditengerészet hajói közül a francia forradalomban és a napóleoni háborúkban. Részt vett a Dcsőséges június 1-én /1794/, a Nile-i csatában /1798/ és a Trafalgari csatában /1805/. 1815-ben a waterlooi veresége után Bonaparte Napóleon megadta magát Maitland kapitánynak a Bellerophon fedélzetén. A Bellerophon kapitánya, Maitland, a hajó 1836-os eladásakor megvásárolta az orrszobrot és a farfaragványokat. Sajnos mára csak a fejrésze maradt épségben.
A HMS Bellerophon /1786/ orrszobra |
A HMS Orestes /1824/ lapos fenekű bárkának épült, majd szénszállító hajóvá alakították 1852-ben. 1911-ig szolgált.
A HMS Orestes orrszobra |
A HMS Eurydice /1843/ hatodrendű hajó volt az 1843. május 16-án a Portsmouth Királyi Dock által kibocsájtott vonalból. 1861. júniusától oktatóhajó szerepét töltötte be, egészen 1878. március 24-ig, amikor a Wight szigetnél elsüllyedt. A 319 fős legénységből mindössze ketten élték túl, így ez volt Nagy-Britannia egyik legsúlyosabb békeidőbeli tengeri katasztrófája. Fél év múlva lett volna tervben a szolgálaton kívül helyezése. Az Eurydice fantomot sok tengerész látta az elsüllyedése óta eltelt évek során, és állítólag Dunnose-ban, a Wight-sziget melletti fokon kísért.
A HMS Eurydice orrszobra |
A HMS Actaeon /1831/ hatodrendű hajó a Portsmouth kikötőjében lévő királyi haditengerészeti tüzériskola részét képezte /1874-1885/.
A HMS Actaeon orrszobra |
A HMS Minerva /1820/ ötödosztályú hajó kevés akcióban vett részt szolgálati ideje alatt, évekig Portsmouth kikötőjében állt. Az utolsó 25 évében haditengerészeti műhelynek használták.
A HMS Minerva orrszobra |
A HMS Centurion /1844/ harmadosztályú hajó volt. 11 évvel az indulása után alakították át gőzhajtásúvá.
A HMS Centurion orrszobra |
A HMS Calliope /1808/ kétárbocos vitorláshajó 1890. októberében, a napóleoni háborúk idején elfoglalta a La Contesse d'Hambourg kalózhajót az Északi-tengeren. A Calliope a huszadik hajó volt a Cherokee osztályban, összesen 104-et építettek.
A HMS Calliope orrszobra |
A HMS Albatross /1873/ egy ágyúnaszád volt, a kínai állomáson és a brit vizeken szolgált 16 évig.
A HMS Albatross orrszobra |
A HMS Malacca /1853/ egy gőzhajtású ágyúnaszád volt, nevét a Malaka-szorosról kapta, amely elválasztja a Maláj-félszigetet az indonéziai Szumátrától. Eredetileg a Kelet-indiai Társaság rendelt egy ágyúnaszádot, de később Moulmeinben /ma Mianmar/ építették meg és bocsátották vízre. 1869-ig a Királyi Haditengerészet hadihajója volt, és a Földközi-tengeren, Nyugat-Indiában és az Észak-Amerikai állomáson, majd 1869-től 1906-ig a japán birodalmi haditengerészetnél egy Tsukuba nevű korvettként szolgált.
A HMS Malacca orrszobra |
A HMS Glasgow /1814/ negyedosztályú hajó részt vett az algíriai bombázásban 1816-ban, mielőtt részt vett volna a navarinoi csatában 1827-ben. Ez volt az utolsó nagyobb összecsapás, amely fából készült vitorlás hajókat érintett. 1829-ig szolgált.
A HMS Glasgow orrszobra |
A HMS Poictiers /1809/ harmadosztályú hajó részt vett Amerika blokád alá helyezésében az 1812-es háborúban. Az orrszobra Eduard, a Fekete Herceg portréja. Nevét a Fekete Herceg a francia János királlyal vívott győzelme után kapta, a Poictiers csatában 1356-ban.
A HMS Poictiers orrszobra |
A HMS Princess Alice /Aliz hercegnő/ vaslapátos hajó /1844/ főparancsnoki jacht volt Devonportban.
A HMS Princess Alice orrszobra |
Kapcsolódó bejegyzések:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése