2021. november 25., csütörtök

Dél-Anglia - 1/3. - Portsmouth - Southsea Castle

2021/09/19 - 2021/09/28.

Dél-Anglia

1. nap - 3. rész

Portsmouth

A Netley apátság romjainak megtekintése után még mindig volt időnk a szállás elfoglalásáig, ezért megbeszéltük, hogy addig megnézzük Portsmouth-ban a várat. A közelében találtunk is egy parkolót, ahol 3 és fél fontért 2 órára vettünk jegyet. Mielőtt a várhoz mentünk volna, egy kicsit szétnéztünk a parkoló környékén. Mindjárt találtunk is egy érdekes dolgot, egy világháborús hajót. Kicsit fura volt, hogy nem egy kikötőben van a vízen kiállítva, de nagyon jól nézett ki. Most csak gyorsan csináltunk róla egy képet, a következő részben írok róla egy kicsit részletesebben is.

A várhoz sétálnunk kellett néhány percet. Mellette van egy nagy park-szerűség, a közepén egy pavilonnal, ezen a parkon mentünk keresztül. Valami rendezvény volt éppen, egy zenekar játszott, olyan Bob Marley féle stílusban nyomták, de elég gyenge volt, legalábbis nekem nem tetszett.

Innét már látszott a vár a világítótoronnyal, de meg kellett kerülnünk az egészet, hogy a bejárathoz jussunk.

Közvetlenül a bejárat előtt egy trapéz alakú szökőkút látható és most be is volt indítva a csobogó. Nagyon jó idő volt ma, szinte nyárias, ez meglátszott azon is, hogy a szökőkút medencéjében sokan pancsoltak. Én ennek nem örültem, mert olyan képet szerettem volna róla csinálni, amin nincs senki, de ez ma esélytelen volt.

Southsea Kastély
/Southsea Castle/

Bementünk a kastélyba, de rengeteg ember volt, elő is jött a tömegiszonyom. Belépőt nem kell fizetni, a vár megtekintése teljesen ingyenes.

A Portsea szigeten található Southsea kastély egy tüzérségi erőd, amelyet eredetileg VIII. Henrik épített 1544-ben. A kastély négyzet alakú központi erőddel, két téglalap alakú lövegtoronnyal, valamint két szögletes bástyával rendelkezett és korai angol példája volt a kontinensen népszerű olasz stílusú erődítménynek. Az 1840-es években rövid ideig katonai börtönként használták, a védelmét az évszázad során korszerűsítették a francia inváziótól való félelem miatt. Mára visszaállították 1850 előtti megjeleését és turisztikai látványosságként megnyitották.

Az épület múzeumként szolgál, belül mrgtekinthetünk néhány kiállított tárgyat, melyek a vár történetéhez kapcsolódnak.

Viaszbábukkal megelevenítettek egy jelenetet, hogy hogyan nézett ki a Tudor időkben az ágyú működés közben. Ez az ágyútipus pontatlan és megbízhatatlan volt a későbbi fegyverekhez képest. Néha felrobbantak, megöltek vagy megsebesítettek a embereket a fegyveres legénység tagjai közül. A Southsea kastély eredetileg három tengerre néző fegyvernyílással rendelkezett az őrtorony ezen oldalán. A 17. században ezek a nyílások már nem voltak szükségesek és lezárták őket.

Végigsétáltunk az erőd tetején, itt is sok ágyút figyelhettünk meg.

Foglalkoztató terem gyerekeknek

Kissé szokatlan megoldás /legalábbis én még nem láttam ilyet/, hogy az erőd tetejére világítótornyot építettek. Persze nyilván praktikus elgondolás, mivel a vár a tengerparton helyezkedik el.

A tetőről minden irányban nagyszerű volt a kilátás, készítettünk is néhány képet erről.

Végül bementünk az ajándékboltba szétnézni, vettünk néhány apróságot emlékbe. Utána mentünk is ki a várból, mert nem bírom ezt a nagy tömeget, de már amúgyis mindent megnéztünk, amit lehetett.

Még mindig volt időnk a szállásra való beköltözés előtt, gondoltuk szétnézünk egy kicsit a part közelében. Olvastam egy olyan szállodáról, amit egy erődből alakítottak át, a tengeren található és ahogy kémleltük a tájat, megpillantottuk ezt az erődöt. A Spitbank erőd /Spitbank Fort/ egyike annak a négynek, amelyet a Palmerston Forts építkezéseinek részeként építettek. Akkor még nem tudtuk, hogy több is van belőlük, de majd később amikor átmegyünk a szigetre, felfedezzük a többit is. Azt nem tudom, hogy mind a négyet megtaláltuk-e, mert nagyon egyformák. A Spitbank kisebb, mint a két fő erőd, a Horse Sand Fort és a No Man's Land Fort. Fő célja az volt, hogy további védelmi vonalként szolgáljon a két fő erődön túlhaladó hajók számára. A második világháború alatt az erődöket a Portsmouth-i kikötők védelmére használták. Az élet az erődben zord volt, szándékosan olyan szolgálókat választottak ki, akik nem tudtak úszni, hogy elkerüljék a szökési kísérletet. 2012-ben nyitották meg luxusszállodaként és kilenc hálószobás lakosztállyal rendelkező menedékhelyként. Azonban a koronavírus járvány miatt be kellett zárniuk és sajnos nem tudtak újra nyitni, ha jók az információim, később eladásra is került. Egyszer szívesen megszálltam volna benne, de erre valószínűleg már nem lesz alkalom.