2019. december 13., péntek

West Yorkshire - Marsden Moor túra

2019/12/07.

A Marsden Moor déli része - túra

Ismét kimozdultunk egy kicsit, ezúttal egy 9 mérföldes túrára. A Marsden Moor déli részét sétáltuk végig, mely terület a National Trust gondozásában áll. Leedstől csak 40 percre van autóval és a túra csodálatos tájakon vezet végig, nagyszerű kilátásokkal.

Túra táv: 9,13 mérföld /14,6 km/
Minimum szükséges idő: 5 óra
Legmagasabb pont: 421 m
Szintkülönbség: 236 m
Nehézségi fok: közepes
Parkoló: A Marsden Moor Estate Office parkolója Marsden nevű településen, a vasútállomás mellett.

A térkép

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A parkoló

Marsden Moor Estate Office

1. szakasz:

A parkolóból induljunk el a vasútállomás felé, elhaladva a Marsden Moor Estate Office mellett, majd forduljunk balra és haladjunk lefelé a lejtős úton /Station Road/. Az út első része Marsden településen halad át, érintve a város leglátványosabb részeit.

Haladva a Vasútállomás felé

Station Road

A kereszteződésnél még haladjunk tovább a Station Road-on, a River Colne /Colne folyó/ mellett, majd menjünk át a hídon a Peel Street-re.

Vessünk egy pillantást a látványos környezetben található St. Bartholomew templomra, mely 1899-ben épült egy másik templom helyére. A tornyot néhány évvel később építették hozzá. A templom tíz haranggal rendelkezik.

A St Bartholomew templom

River Colne

A folyóban egy gém pózolt éppen és nagyon közel volt hozzánk. Alig mozgott, ezért könnyű volt róla jó képeket csinálni. Ilyen közelről még sosem láttam gémet. Már ezért érdemes volt eljönni.

The United Church

Itt jobbra kell fordulni és átmenni a hídon

A híd előtt van egy látványos vízesés, de az útról nagyon takarják a fák, jobban látható, ha átmegyünk a hídon és teszünk pár méter kitérőt jobbra.

A Marsden Mechanics épülete

Peel Street

Menjünk át az A62-esen és haladjunk keresztül a szemben lévő parkon, mely kicsi, de nagyon szépen ki van építve, érdemes kicsit ott is körbenézni.

A park

Épületek a park mellett

Háborús emlékmű

Itt található Samuel Laycock, Marsden-ben született angol költő emlékműve is.

Laycock emlékmű

A Carrs Road-on érünk ki újra az útra, itt csak menjünk át a másik oldalra, rögtön szemben található egy gyalogút, egy ház mellett, azon kell tovább haladni.

Carrs Road

A gyalogút a ház mellett

Az elágazásnál forduljunk jobbra, egy keskeny gyalogútra. Nemsokára szép kilátásban lesz részünk a környező dombokra.

Ismét egy útkereszteződés következik, illetve lesz egy út jobbra és egy másik egyenesen tovább, át egy kapun. Az utóbbit válasszuk, haladjunk át a kapun, majd nemsokára forduljunk balra, pár perc múlva pedig élesen jobbra.

A szemközti kapu felé haladjunk tovább

A másik gyalogút /ne ezt válasszuk/

Innét fentről jól ráláthatunk a Marsden Mill malomépületére, mely nagyban hozzájárult a 19. században Marsden gazdagságához, gyapjúszövet előállításával.

Marsden Mill

Ismét egy kapuhoz érünk, haladjunk át rajta és folytassuk az utat előre az ösvényen. Amikor kiérünk egy aszfaltozott útra, forduljunk balra, majd egy farmház mellett elhaladva menjünk át egy újabb kapun.

Kiértünk az aszfaltozott útra

Az újabb kapu a farmház mellett elhaladva

2. szakasz:

Az út végénél forduljunk jobbra. Az elkövetkező néhány kilométeren egy nagyon látványos szakaszon haladunk végig, csodálatos kilátással. Itt úgy gondoltuk ideje egy kis kajaszünetet tartani, úgyhogy mielőtt tovább indultunk volna, megreggeliztünk. Nem voltunk nagyon magasan, mégis sokkal nagyobb szél volt itt, mint az út előző szakaszain. Emiatt én azt ajánlanám, hogy szeles időben ne induljunk el ezen a túrán, mert itt a dombon kétszer vagy háromszor akkora a szél, mint lent a városban. Marsdenben alig fújt, itt meg igencsak.

A nap néha-néha előbújt kicsit, olyankor nagyon jól mutatott, ahogy az alattunk lévő tájat megvilágította.

Már az előző szakaszokon is fel-feltűnt a Butterley víztározó, mely mellett közvetlenül egy másik is húzódik, a Blakeley víztározó, de az innét még nem látható. A környékén egyébként nagyon sok víztározó található, a túra összesen 6 db-ot érint. Mindegyik a Yorkshire Water tulajdonában van, innét szolgáltatják a vizet a lakosságnak.

Butterley víztározó

A gyalogút

Visszanézve

Az alattunk lévő táj

A túra eszen szakasza nagyon egyszerű, mert egyetlen út vezet végig, elágazások nélkül. Ahol az ösvény jobbra fordul egy szép vízesés látható. Sajnos nem találtam róla semmilyen infót, de a közelben lévő szerkezetek maradványai azt sugallják, hogy itt régen egy gát lehetett.

A két víztározó együtt

Blakeley víztározó

Mielőtt egy újabb kapuhoz érnénk, térjünk le jobbra /ne menjünk át a kapun!/. Nehéz eltéveszteni ezt az ösvényt, mert alig van kitaposva, mi is túlmentünk kicsit, aztán vissza kellett fordulni.

A gyalogút lefelé

Az ösvény egy fa átjáróhoz vezet, menjünk át ezen is, majd haladjunk előre az ösvényen, ami egy kicsit keskeny és eléggé benőtte a növény, de jól követhető.

Egy épületmaradvány és egy látványos vízesés a távolban

3. szakasz:

Megérkezünk a Wessenden víztározóhoz, mely rendkívül látványos.

Wessenden víztározó

Forduljunk jobbra a gyalogútra. Egy farmház mellett fogunk elhaladni, aminek az udvarában szarvasok és őzek legelésznek.

Miután elhaladtunk a farmház mellett, nézzünk balra, ahol egy nagyon látványos vízesést figyelhetünk meg. Fák között hömpölyög lefelé a víz. Sajnos nem igazán lehet közelebb menni hozzá, de a gyalogútról is nagyon jól mutat.

Nemsokára balra lesz egy gyalogút lefelé, arra haladjunk tovább. A domboldalban ismét egy kisebb, de látványos vízesés látható.

Haladjunk át a hídon, majd kövessük a gyalogutat felfelé. A második nehezebb emelkedős rész következik a túra során.

Föntről lélegzetelállító kilátásban lesz részünk a Wessenden völgyre és mégtöbb kisebb vízesést is megfigyelhetünk.

4. szakasz:

Az elágazásnál forduljunk jobbra, majd nemsokára másszunk át egy kisebb patakon és haladjunk felfelé egy lépcsős ösvényen.

Itt kell átmászni a patakon

A lépcsős ösvény felfelé

Amint fölérünk a dombtetőre, hosszú, elágazás nélküli út következik, mely nekünk kissé unalmas volt és kevésbé látványos.

5. szakasz:

A Black Moss és a Swellands víztározók mellett haladunk el, csak kövessük a gyalogutat, majd az elágazásnál forduljunk jobbra.

Black Moss víztározó

Swellands víztározó

Visszanézve a Black Moss-ra

A Redbrook víztározó felé haladva az elágazásnál ismét forduljunk jobbra.

Redbrook víztározó

Egy nagyobb pocsolya

Pule Hill

6. szakasz:

Ha még nem vagyunk túl fáradtak tehetünk egy kitérőt a Pule Hill-re. Amint kiértünk a Mount Road-ra forduljunk balra és haladjunk egyenesen az út szélén egészen addig, amíg nem találunk egy ösvényt jobbra Pule Hill feliratú táblával.

Mount Road

Az ösvény

Haladjunk ezen az ösvényen egészen a végéig, majd forduljunk jobbra, a domb szélénél szintén jobbra és haladjunk visszafelé, megcsodálva a kilátást. Közben figyeljük meg a bányamunkálatok maradványait.

7. szakasz:

Amint visszatértünk a Mount Road-ra, egy farmúton folytassuk tovább a sétát, mely a Hades Farm felé vezet.

Kilátás a Butterley víztározóra

Mielőtt a farmút balra kanyarodik, térjünk le jobbra egy keskeny gyalogútra és haladjunk lefelé. Az út végében forduljunk jobbra, majd nemsokára balra és kiérünk az Old Mount Road-ra.

Old Mount Road

Az útkereszteződésnél egyenesen haadjunk tovább és vissza is értünk a városba. Forduljunk rá a Church Lane-re, ezután nemsokára visszaérkezünk a parkolóba.

Towngate

Nekem nagyon tetszett ez a túra, bár egy kicsit hosszú volt, a második fele pedig kevésbé látványos, de mindenképp megérte végigmenni rajta. A végére nagyon elfáradtunk, az utolsó 100 méter már szinte egy örökkévalóságnak tűnt. Kissé elszoktunk az ilyen hosszú túráktól.