2022. október 3., hétfő

Shetland - 5/4. - Eshaness világítótorony, Calder's Geo és Levenwick

2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

5. nap - 4. rész

Eshaness világítótorony, Calder's Geo és séta a kempingben

Elindultunk a világítótoronyhoz, de nem volt szerencsénk az idővel. Az eső csak nem akart elállni, viszont tudtuk, hogy ha most nem nézzük meg, akkor máskor erre már nem lesz idő. Így ismét magunkra vettük az összeázott esőkabátot és kimerészkedtünk a kocsiból. A nagy gépemmel csak pár képet csináltam, utána azt el is tettem, mert már így is megázott párszor, még szerencse, hogy jól bírja.

Az Eshaness világítótorony 1925 és 1929 között épült. A híres világítótorony-építész, David Alan Stevenson építette, a helyi kő alkalmatlansága miatt betonból. Elkeskenyedő, 12 méter magas toronnyal rendelkezik, ennek a tetején helyezkedik el a világítóeszköz, mely 12 másodpercenként fehéren villog és hatótávolsága 46 km. A világítást 1974-ben automatizálták, és az egykori világítótorony-őrök szállása ma nyaralóhely.

A világítótorony közelében lévő sziklák egyszerűen lenyűgözőek.

Páromék beültek a kocsiba, én még elmentem megnézni a Calder's Geo-t, mely egy keskeny öböl az Esha Ness nyugati szikláinál. A Geo északi oldalán egy barlang található, mely másfélszer akkora, mint a "The Frozen Deep", a Somerset-i Cheddar-szurdok alatti Reservoir Hole kamra. A barlang csak nyugodt vizeken érhető el és csak a tengerről látható.

A közelben található még a Holes of Scraada és a Da Grind o Da Navir, melyek szintén drámai hatású tengerparti sziklákat rejtenek, de csak hosszabb túrával érhetők el, így ennek ma már semmi értelme nem lett volna, inkább visszamentünk a kempingbe.

A kempingben meglepve tapasztaltuk, hogy beáztunk. Nem is értettük a dolgot, hiszen ez a sátor ennél komolyabb esőket is kibírt már. Mégis most egyes helyeken a földön víztócsák álltak. Nem volt annyira vészes, gyorsan feltöröltük, de akkor sem értettük. Aztán amikor kimentem, láttam, hogy kintről folyt a sátor alá a víz, és tulajdonképpen az alján át szivárgott be bentre. Ezért volt az, hogy a sátor teteje belül nem volt vizes, mert nem ott eresztett. Ez végülis orvosolható, még sosem jártunk így, de jövőre majd veszünk alá egy védőréteget.

Páromék nekiálltak chilis babot főzni, én pedig kimentem fotózni a kempingben, mert közben elállt az eső én pedig unatkoztam.

Végül csak nem nyugodtam, most, hogy már nem esett, mehetnékem volt és Árpádot rábeszéltem, hogy menjünk le a partra. Igazából a kemping alatt lévő sziklákhoz szerettem volna menni, de mint kiderült, az a terület végig el van kerítve és nem akartunk kerítéseken átmászkálni.

Ez a kis séta arra mégis jó volt, hogy szép, ködbe vesző, sejtelmes képeket készítsünk és jól is esett így, késő délután még járni egyet. Visszafelé viszont ismét esni kezdett, úgyhogy megszaporáztuk a lépteinket. Épp időben az elkészült vacsorához.