2022. november 18., péntek

Shetland - 8/1. - Hams of Muckle Roe túra

2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

8. nap - 1. rész

Hams of Muckle Roe túra

Ma ismét túrázni mentünk, egy kihagyhatatlan bakancslistás helyre, a Muckle Roe szigetre, mely egy olyan sziget, ami egy hídon át a szárazföldről is elérhető. Mára is szép időt jósoltak, úgyhogy tökéletesnek látszott ehhez a hosszú túrához.

Ezúttal megállók nélkül mentünk egyenesen a Muckle Roe szigetre és ott az azonos nevű út végében leparkoltunk. Elég nagy parkolóhely van itt, mivel ez a sziget egyik leghíresebb látnivalójának kiinduló pontja, mégis, most szerencsére rajtunk kívül csak 1 autó volt még, ami nem sokkal utánunk jött, egy idősebb házaspár ült benne. Ők nem sok vizet zavartak, a túra elején még láttuk őket, aztán már csak egyszer.

Túra táv: 6,6 mérföld / 10,6 km
Minimum szükséges idő: 5-6 óra
Legmagasabb pont: 89 méter
Legalacsonyabb pont: 2 méter
Nehézségi fok: közepes
Parkoló: Muckle Roe Island - Muckle Roe Road végében

A Muckle Roe sziget kb. 3 mérföld átmérőjű, délen magas sziklákkal. Legmagasabb pontja a Mid Ward 172 méteres magasságával. A sziget egy 350 millió éves kialudt vulkán vörös gránitszikláival van teli, ez adja a nevét is, mely a skót és az óskandináv nyelv kombinációja, jelentése "nagy vörös sziget". Ezt a vörös gránitot granophyre néven ismerik, és vörös árnyalatát a nagy mennyiségű káliumföldpát adja. Ezek a kőzetek felelősek a sziget szembetűnő tengerparti jellemzőiért, mivel ellenáll az eróziónak. Geológusok számára kötelező látnivaló.

A gránitsziklák hatással vannak az itteni élővilágra is, mert a gránit nem hoz létre megfelelő párkányokat a puffinok vagy a guillemotok számára, azonban látni itt kormoránokat, északi sirályhojszákat, sarki cséreket, fókákat, vidrákat és juhokat.

A Muckle Roe szigetet nem lakják túl sokan /mindössze 130-an élnek itt/, de itt az út végében van néhány ház. Ezeket elhagyva egy irányjelző tábla mutatja, hogy merre menjünk, a világítótorony balra, a Hams a jobbra vezető ösvényen érhető el. Valójában mindegy merre indulunk el, mert túránk során mindkettőt érintjük. Mi a kiépített földúton indultunk el, a Hams felé, tehát a jobb oldali ösvényen. Hihetetlennek tűnt, hogy egy ilyen jól kiépített ösvényen kell haladnunk, ami itt Shetlandon nem megszokott. Később aztán rájöttünk, hogy ez valójában egy farmút, amit használnak is közlekedésre, de csak az illetékesek jöhetnek be autóval.

A Hams kb. 3 mérföld innét és végig dimbes-dombos területen kell haladni, ennek ellenére könnyed séta, mivel a farmút nagyon jó állapotban van, és nincsenek hatalmas emelkedők sem. A terület tele van hangával, ezért nyáron, különösen júliusban és augusztus elején csodálatos lila színben pompázik. Sokszor még szeptember elején is virítanak, de az idén elég száraz és meleg volt a nyár, gondolom itt Shetlandon is melegebb volt a megszokottnál, így sajnos már teljesen elvirágzott.

Nem tudom, kinek lehetett az ötlete ide kihelyezni a 7 törpét, de mindenesetre itt voltak. Hófehérke viszont hiányzott. A figurákat elnézve elég régóta kint lehetnek már, kissé megviselte őket az idő.

Kb. 1 km után van egy elágazás jobbra, ezt figyelmen kívül kell hagyni és egyenesen kell haladni tovább.

A Hams felé kb. fél úton egy látványos tó mellett haladtunk el, a Birki Waters mellett. Egyébként több kisebb tó is szabdalja a területet.

Birki Waters

Még mindig a Birki Waters

Balra mellettünk egy kis patak folydogált, ez a víz a Birki Watertől folyik bele egy másik tóba, a domb alján lévő Town Loch-ba.

A Hams-hoz közeledve egyre több vörös gránitszikla tűnt fel a domboldalakon.

Amikor messziről megpillantottuk az északi Ham-t, egy csoda tárult a szemeink elé. Élőben sokkal szebb ez a hely, mint amennyire a képek visszaadják. Olyan ez, mint egy földi paradicsom. A Ham ugyan szó szerint sonkát jelent, ám ezeknek ahhoz abszolút semmi köze sincs. A Hams-ok kis öblök sorozata, melyeket mindkét oldalon alacsony, vörös gránitsziklák szegélyeznek. A szó jelentése itt "menedékek" vagy "kikötők". Két nagyobb Hams van, a déli és az északi. Régebben kikötőknek használták őket.

A Town Loch-hoz közeledve a gyalogút egy farm területén haladt át, ami el volt kerítve, de a kerítésen volt egy átjáró és egy irányjelző tábla is, tehát nyugodtan át lehet menni rajta. Amikor mi odaértünk, pont ott volt a farm gazdája összereterelni a juhokat. Nem fogják megkérdezni senkitől mit keresnek ott, csak egy dolgot kell betartani, amíg az ő elkerített területükön haladunk át, semmiképp se térjünk le a gyalogútról.

A Town Loch

A Town Loch végéből jobbra egy régi malom romjaihoz vezet az út, itt van egy kisebb vízesés is, ami egy kicsit a gyalogútról is látszik. Szívesen megnéztem volna, de nem tudtuk, mennyire van messze és még nagyon sok volt hátra a túrából.

Az Északi Ham-nél /North Ham/ leültünk enni szendvicset. Ahhoz képest, hogy a sziget egyik leglátogatottabb helye, most teljesen egyedül voltunk. Akkor jöttek páran, amikor mi már épp indultunk tovább. Evés közben azon nevettünk, hogy a birkák át akartak kelni egy kisebb vizen, de túl közel voltunk hozzájuk és nagyon gondolkoztak, hogy merjenek-e menni. Végül elindultak sorban, egymás után, de az egyikük annyira sietett át a vizen, hogy beleesett. :-)

Elindultunk tovább a déli /South Ham/ felé. A Town Loch-ot elhagyva csak az irányjelző táblákat kellett követni.

Town Loch

A South Ham kevésbé szemet gyönyörködtető látvány, mint északi társa, de azért ez is nagyon szép hely. A régi időkben inkább hírhedt volt, mint híres, ugyanis törvényellenes múltja van. A 19. században a Feröer-szigeteken dolgozó halászok csempészárukkal tértek vissza a szigetre, brandy-t és dohányt hoztak, amiket aztán Shetlandon értékesítettek. A South Ham népszerű kikötőhelye volt ezeknek a csempészett áruknak.

Innen egy kisebb emelkedőn vezetett tovább a gyalogút, mostmár végig a part mentén. először át a South Ham másik partjára, ahol a Llairds Loch vize ömlik a tengerbe egy kis patakon keresztül.

A South Ham másik partja

A három tengerbe nyúló földnyelv felé mentünk tovább, ehhez ugyan tennünk kellett egy kis kitérőt le a gyalogútról a part menti sziklákhoz, de nagyon megérte. A 3 földnyelv között 1-1 kis öböl terül el, egyikhez le is lehet menni.

A másikhoz le is mentünk. A hatalmas sziklák között megbúvó partocska olyan, mint egy rejtett kis paradicsom. Szívesen eltöltöttem volna itt több időt is, de sajnos tovább kellett mennünk, mert még mindig csak az út felénél jártunk és a neheze még csak ezután jött.