2022. október 3., hétfő

Shetland - 5/1. - Voe és Burn of Lunklet vízesés

2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

5. nap - 1. rész

Voe és Burn of Lunklet vízesés

Reggel iszonyatos ködre ébredtünk, egész éjszaka esett az eső és még most reggel is szemerkélt. Nem is siettünk nagyon a készülődéssel, de azért 10 óra környékén elindultunk. Ma is sokat agyaltam, hogy mi legyen a program, mára akartuk tolni a St Ninian's szigetet, de ilyen időben megintcsak nem lehetett túrázni, illetve nem sok értelme lett volna.

Végül elindultunk megnézni egy vízesést, a Lunklet patakon. Kb. 50 perc volt az út, mely során, hol kevésbé volt köd, hol annyira, hogy alig láttunk előre 2 métert, hol esett, hol elállt az eső. Ma volt a legrosszabb időjárás mialatt a szigeten tartózkodtunk.

Először út közben a Voe nevű településen csináltunk néhány képet a part mentén, ahol egy hal szobor látható egy talapzaton. Aranyos kis falucska, de nagyon apró.

A B9071-es számú út mellett található egy kis parkoló, ha a Google térképre beírjuk, hogy Burn of Lunklet, pont oda fog vinni. Van itt egy híd, az ösvény a híd mellől indul, végig a patak mentén. Amikor megérkeztünk, épp szakadt az eső, úgyhogy vártunk pár percet. Mikor már csak csepergett, akkor elindultunk. Útközben szerencsére elállt teljesen és nem lettünk csurom vizsek. A láthatóság még mindig nem volt az igazi, de ehhez a sétához jó volt így is, jó helyszínt választottunk ebben a rossz időben.

A híd a patak felett

Az ösvény elég jól ki van építve, ami itt Shetlandon egészen szokatlan. Nem csak az orrunk után kellett menni, hanem látszott rendesen a gyalogút, néhol még faléces sétány is volt, hogy ne a mocsarasban kelljen gyalogolni. Az útvonalat el sem lehet téveszteni, végig a Lunklet patak mellett kell haladni. A vízesésig kb. 20 percet kell sétálni, de onnét még érdemes tovább menni egészen addig, amíg tart a szurdokos terület.

A szurdokos rész kezdeténél egy tábla található, ahol olvashatunk kicsit a Lunklet patakról. A neve a régi norvég nyelvből származik /lyngklettr/, jelentése kb. annyit tesz "szikla a hangásban". Sokféle vadon élő növény megtalálható itt, melyek együttesen azt jelzik, milyen lehetett a Shetland-i vidék mielőtt az emberek elkezdték művelni a földeket. Éppen ezért védett terület és az erózió elkerülése érdekében a turistáknak azt tanácsolják, hogy maradjanak mindig a kijelölt ösvényen.

Shetlandon a vízesés ritkaságszámba megy, ezen kívül talán még kettő található a szigeten. Ez sem túl nagy, de látványos. Egy magasabb szikláról 2 ágon hömpölyög lefelé a víz. Sok eső után elképzelhető, hogy a két ág összeér, de ez csak feltevés a részemről.

Innét az ösvény folytatódik tovább még egy darabig és több apró vízesés is megfigyelhető a köves, sziklás patakmederben.

Ahol az ösvény egy kerítésbe torkollik, véget ér a szurdokos terület, a mögötte lévő síkabb részen a patak egyszerű folyamként hömpölyög. A kerítés alacsony, át lehetett volna lépni rajta, de nem láttuk értelmét továbbmenni és itt visszafordultunk.