2022. szeptember 16., péntek

Shetland - 2/1. Loch of Spiggie és Scousburgh Sand

2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

2. nap - 1. rész

A Spiggie tó és Scousburgh Sand
/Loch of Spiggie & Scousburgh Sand/

A kompból egyenesen a Tescoba mentünk, ami a kikötőtől pár percnyire található. Bevásároltunk, elterveztük, hogy este főzünk egy paprikás krumplit. Amikor kijöttünk a boltból, nem bírtam magammal, a tengerpart mellett voltunk és mindenképp látni akartam, azonnal. Gyönyörű idő volt, napfény, lágy szellő, kéklő tenger... A kocsit ott hagytuk pár percre a Tesco parkolóban és kisétáltunk a partra. A Fjarå Café Bar melletti részt néztük meg, tényleg csak pár fotó erejéig. Tulajdonképpen ez már nem is Lerwickben van, hanem a Sound nevű kisvárosban, azonban közigazgatásilag Lerwick-hez tartozik. A part nagyon tetszett és eddig a város is, legalábbis amennyit láttunk belőle.

Fjarå Café Bar

Nagyon korán volt még, és amikor lebeszéltem a kempinggel a foglalást, arra kértek, hogy lehetőleg fél 12 előtt ne menjünk, hogy a többieknek legyen idejük elmenni. Mi ezt szerettük volna tiszteletben tartani, ezért addig elmentünk nézelődni a szigeten. /Bár - csak zárójelben jegyzem meg -, mások ezt nem igazán tartották be, több olyan nap is volt, amikor már reggel 8-kor odaállítottak és elkezdték felállítani a sátrat./ Először a Spiggie tóhoz mentünk, igyekeztünk azért nem túl messzire csámborogni a kempingtől.

Út közben megálltunk néhány helyen pár fotó erejéig, ahol nagyon szép volt a táj.

Loch of Spiggie

A Spiggie tó eredetileg egy "voe" volt, melyen egy homoksáv alakult ki, ami elválasztotta a tengertől. /A voe szó shetlandi dialektus, jelentése fjord vagy keskeny öböl./ A tó természetvédelmi terület, mely rengeteg madárnak ad otthont. Egy madárlesből lehet megfigyelni az élővilágot, de most sajnos nem voltak túl aktívak, alig láttunk egy-két madarat. Bent becsületkasszás alapon kitűzőket lehetett vásárolni, ami madarakat és más, Skóciában és a szigeten előforduló állatokat ábrázoltak. Nagyon tetszettek, vettem is kettőt, de nehéz volt dönteni, mert mindegyik jól nézett ki. Végül egy tengeri csillag és egy skót tehén lett a befutó. Darabja 1 font volt.

A madárles

Scousburgh Sand

A tótól elsétáltunk a közelben lévő Scousburgh Sand-ra. Az autót otthagytuk a madárles előtt lévő pici parkolóban. Egyébként le lehet menni kocsival egészen a partig, ott is van egy parkoló, mi is megpróbáltuk, de annyira rossz volt az út, hogy inkább visszamentünk. Viszont gyalog is csak pár perc, szóval teljesen jó volt így.

Az út mellett a mezőn vadnyulak ugrándoztak, sajnos kicsit messze, de cukik voltak. Igazából azt hittük, hogy a Spiggie Beach-re megyünk, de valójában az a part, amit megnéztünk a Scousburgh Sand névre hallgat. A Spiggie Beach-hez még lefele kellett volna menni, tovább az úton, a madárlest elhagyva. Így utólag a neten megnézve, az a szebbik, sajnálom, hogy nem néztem meg a térképen rendesen és oda nem mentünk le.

A Scousburgh Sand sem egy csúnya part, így kezdetnek abszolút elégedettek voltunk a látvánnyal. Sajnos nem sütött úgy a nap, de még így is néha kicsit karibi hatása volt a víznek.

Már csak itthon vettem észre, amikor a képeket nézegettem át, hogy a szemközti oldalon lévő homokos part tele volt fókákkal. Át is tudtunk volna menni oda a part feletti sziklák tetején. De mostmár mindegy... Ezt azért nagyon sajnálom. Az alábbi képen, jobb oldalt látszanak is, a pici fekete pontok a homokos részen.

A túloldalt lévő homokos részen végig fókák voltak

Felmásztam egy homokbucka tetejére és megnéztem milyen onnét a kilátás:

Mint derült égből a villámcsapás, egyik percről a másikra beborult és elkezdett esni az eső. Amikor a parkolótól elindultunk még abszolút nem tűnt úgy, hogy esni fog. Kissé feltámadt a szél is, a látási viszonyok pedig egyre rosszabbak lettek. Ez kb. 10 percig tartott, utána mintha misem történt volna, újra kiderült az ég.