2022. november 27., vasárnap

Shetland - 10/1. - Hajótúra Lerwick-ben

2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

10. nap - 1. rész

Wildlife Cruise - hajótúra

Reggel nagyon szép fényekre ébredtünk, a nap sugarai a sűrű felhők alól utat törtek maguknak a tenger felett. Ezt muszáj volt lefotóznom:

Kissé korán keltünk ma, mert 9:30-ra hajótúrára mentünk Lerwick-be. A jegy nem volt olcsó, fejenként 50 fontba került, de nagyon reménykedtünk benne, hogy itt látunk majd vidrákat. Csak előzetes foglalással lehet jegyet venni, amik nagyon hamar elfogynak, mi 4 nappal ezelőtt foglaltuk és már csak mára tudtunk. Nem volt szerencsés a hazautazásunk reggelére hagyni, de végülis belefért az időbe, csak így korán kellett kelni, és sietni kellett a sátorbontással.

Fél 9 körül mindennel elkészültünk és el tudtunk indulni Lerwickbe. Ma is ott parkoltunk, ahol tegnap. Kb. fél órával korábban érkeztünk, úgyhogy még jócskán várnunk kellett. A Victoria Pier-ből indult a hajónk, de még nem volt bent, írták, hogy majd figyeljük a hajó nevét: "Seabird and Seals".

Végre megérkezett a hajónk és beszállhattunk. Az útvonal a Bressay és az Isle of Noss szigetek körül haladt és leginkább a vizi vadvilág látnivalóira helyezték a hangsúlyt. A hajótúra kb. 2 órás volt, talán kicsivel több is. Amint elindultunk, megfigyelhettük Lerwick tengerpart melletti épületeit.

40 évvel ezelőtt építettek egy viking hajó másolatot, melyet Dim Riv-nek neveztek el. Azóta ez egy nagyszerű látnivaló Lerwick kikötőjében. Azonban a hajó nem csak kiállítási tárgy, vitorlás túrákat is indítanak, mely során megtudhatjuk, milyen volt egy igazi viking hajón utazni. A téli hónapokban a hajót egy csónakházban tárolják, olyankor végzik rajta a felújításokat.

Lerwick-et magunk mögött hagyva, bal oldalon Bressay szigetének partmenti szikláit szemlélhettük meg.

Elhaladtunk Bressay világítótornya mellett, mely napjainkban szállodaként működik a szigeten.

Továbbra is Bressay partvonala mentén haladtunk. A sziget menedéket nyújt Lerwick kikötőjének az Északi-tenger nagyobb hullámai elől, a Bressay Sound pedig sok évszázadon át a hajósok menedékkikötője volt, már jóval Lerwick 17. századi alapítása előtt is.

A vikingek a 800-as években szálltak partra Bressay-n, és a Leira Voe sekély öblében kerestek menedéket, melynek jelentése "sáros patak". Néhány évszázaddal később, az 1400-as években a hollandok Bressayt használták fő kikötőként. Minden júniusban legalább 2000 bus /ikerárbócos halászhajó/ látogat el a Bressay Soundra a heringhalászat miatt. Azt mondják, hogy időnként csónakról csónakra lépve át lehet jutni Bressayról a szárazföldre.

A heringhalászat sikerének köszönhetően Lerwick Shetland legjelentősebb városává vált és megkapta a fővárosi címet, melyet előtte Scalloway viselt. Míg Lerwick lakossága nőtt, Bressay vidéki közösség maradt. Ma körülbelül 360 embernek ad otthont.

A hajó kicsit közelebb ment a sziklákhoz, hogy jobban megfigyelhessük az ott fészkelő madarakat.

Egy másik partszakaszon pedig fókák pihentek a partmenti sziklákon. Jöttünkre fel-felnéztek, de nem nagyon mozdultak odébb. Valószínűleg megszokták már a rendszeresen érkező hajót és tudták, hogy tartjuk a tisztes távolságot.

Bementünk az Orkneyman barlangba, melynek sziklái hihetetlenül színesek odabent, csak a fényviszonyok nem voltak a legjobbak. A barlang elég nagy ahhoz, hogy egy hajó kikössön benne. Bent kárókatonák fészkelnek és ahhoz képest, hogy a hajó nagyon közel volt hozzájuk és az emberek is majdnemhogy egy karnyújtásnyira, egyáltalán nem féltek és ugyanúgy ücsörögtek tovább a sziklapárkányokon, mintha mi sem történt volna.

Az Orkneyman's Cave furcsa névnek tűnhet egy shetlandi barlang számára, hiszen nem Orkney-ben található. A név kedvenc magyarázata a folklórból származik és a történet szerint egy Orkney szigetéről származó ember rejtőzött el a barlangban, miután hajótörést szenvedett, miközben a sajtó elől menekült. A név másik magyarázata szerint, talán valószínűbb, hogy a régi Orknis Geo nevből, vagyis a szürkefóka barlangjából származik.

Bressay egyik legszebb sziklája a Giant's Leg, vagyis "Az Óriás Lába", mely nem csak a víz felett nyújt lenyűgöző látványt, hanem alatta is, 120 méter mélyen a sziklába nyúló víz alatti barlangjával. Emiatt híres merülési helynek számít. A hajóval átmentünk a láb alatt, nagyszerű volt testközelből látni ezt a hatalmas, lábformájú alakzatot.