Oldalak

2022. szeptember 16., péntek

Shetland - 1. nap - Utazás a Northlink Ferries-el Aberdeen-ből


2022/08/20 - 2022/08/30.

Shetland

1. nap

Az utazás

9 napot töltöttünk Shetlandon, így több bejegyzésre számítsatok. Az utazás egy hirtelen jött ötlet volt, még év elején, amikor a vírus miatt nem nagyon lehetett szabadon repülgetni, de a belföldi utazások korlátozás nélkül lehetségesek voltak. Augusztusra terveztük és tudtuk, hogy addig sokminden változhat, mint ahogy változott is, de Shetlandban hatalmas kalandot láttunk, ezért ha az ötlet már megszületett, meg is szerveztem az utazást.

Shetland több szigetet is magába foglal, mi csak a "Mainlandra", azaz a fő szigetre mentünk. Az Atlanti-óceán és az Északi-tenger határán fekszik, ez a legészakibb skót sziget. Földrajzi fekvése miatt nyáron szinte egész éjjel világos van, tiszta téli éjszakákon pedig feltűnik az északi fény. Ilyenkor augusztusban, amikor mi mentünk, egyre rövidülnek a nappalok, így már éjszaka nem volt világos, de este 10-ig azért nem nagyon kellett lámpát gyújtani.

A sziget történelme erősen kapcsolódik a vikingekhez. A 9. században érkeztek ide Norvégiából az óskandináv telepesek. Régebben a sziget Norvégiához tartozott, később III. Jakab skót király felesége révén, hozományként Skócia részévé vált.

Shetlandra nem egyszerű eljutni és nem is olcsó. Gondolkoztunk mi lenne a legjobb megoldás, mivel a kompjegy rendkívül drága, ha autót is viszünk, ha meg nem viszünk, ott kell bérelni és akkor ugyanott vagyunk vagy még rosszabbul jövünk ki. Repülővel ugyanaz a szitu, olcsóbb, de az autóbérléssel kb. ugyanott lettünk volna, ezért inkább a saját autójával megy az ember, így sokkal kényelmesebb is, és nincs lutri az autóbérlésnél, hogy pontosan milyen autót is kapunk. Hárman mentünk, összesen 718 fontba került a kompjegy, kabinjeggyel együtt. A Northlink Ferries-nél foglaltam, ez az egyetlen komptársaság, akik járatot indítanak az északi skót szigetekre. Délután 5 órakor indult és másnap reggel 7-re ért oda, tehát 14 órás volt az út. Kicsit féltem, mert a háborgó tengereket nem bírom, ugyanúgy félek olyankor hajón, mint repülőn a nagyobb légörvényeknél. Reméltem, hogy nyugodt utunk lesz.

Sokat vacilláltunk azon is, hol legyen a szállásunk, felkutattam minden lehetséges szálláslehetőséget és egyszerűen nem találtam olcsóbbat 600 fontnál 8 éjszakára, innét indultak az árak. Illetve a legolcsóbb az pár fonttal alatta volt, de egy olyan házban lettünk volna, ahol nem csak mi lakunk, hanem a tulaj is és közös lett volna a konyha, nappali, stb. Ennyi pénzért pedig azért az ember elvárná, hogy az egész kéró a miénk legyen. Ezért inkább a sátorozás mellett döntöttünk, kissé félve ugyan, hogy ilyenkor augusztus vége felé már elég hideg lesz ott. Sikerült is foglalnom egy áramos sátorhelyet a Levenwick Campsite-ban, de megfelelő kempinget sem volt egyszerű találni, mert vagy nem volt áramuk vagy nem lehetett előre foglalni, "aki hamarább jön, azé a hely" címszóval üzemel sok kemping Shetlandon. A sátorhelyet viszont viszonylag olcsón megúsztuk, 184 font volt összesen, árammal együtt. Ez azért töredéke a 600 fontos szállásáraknak. Tehát a kompot és a szállást gyakorlatilag sikerült kihoznom kb. 300 font/fő összegből, persze ehhez még hozzájött az üzemanyag költség, ami nekünk nem egész 90 font/főre jött ki. Összesen 3-unknak durván 1300 fontba került az egész utazás, plusz még a költőpénz és a jegyek a fizetős helyekre. Persze ki lehet hozni ennél olcsóbban is, ingyenes vagy olcsó vadkempinggel és kabinjegy nélkül, de úgy döntöttünk, ennyi kényelmet megérdemlünk.

Reggel fél 8-kor startoltunk itthonról, a komp Aberdeen-ből indult, ami tőlünk 6 órányira van, jó esetben. Hagyni akartunk elég időt, ha esetleg út közben nem úgy tudunk haladni, ahogy kéne, és belekalkuláltunk még 1-2 kávészünetet is. Szerencsére nem volt nagy forgalom, jól haladtunk, kétszer álltunk meg kévéra, egyszer a szokásos helyen, a Lake Districten, mielőtt átmennénk a skót határon és egyszer Stirling közelében. 2 órával indulás előtt már be lehetett csekkolni, mi kicsivel korábban érkeztünk, de pár perc várakozás után beengedtek minket. Utána kb. 20-30 percet várakoztunk, hogy felengedjenek a kompra. Addig összepakoltuk azokat a cuccokat, amiket fel akarunk vinni és csináltunk néhány képet az aberdeen-i kompkikötőről.






Ezzel a komppal utaztunk

Épp csak sikerült előhalásznunk a fontosabb cuccokat a kocsiból, már engedtek is fölfelé. Akik Shetlandig mentek, azokat előre, akik csak az Orkney szigetekig, azok még várakoztak, ugyanis a komp ott is megállt. A kocsiba egyébként épp hogy befértünk, mert azok a típusok vagyunk, akik mindent is vinni akarnak, főleg én. De hát egy sátorozáskor sose tudja az ember mire lesz szüksége... :-)

Mivel volt kabinjegyünk, egyből mehettünk be a szobánkba, így az indulást ott vártuk meg, kényelmesen. Addig pedig volt még jó másfél óra, de hamar elment. Volt egy üveg borunk és kóla is mellé, úgyhogy elfoglaltuk magunkat. :-)

Néhány kép a kabinról:

A folyosó

Instant kávé és tea jár a szobához.




A kabin kicsi volt, három szimpla ággyal, egyik az emeleten, amit én vállaltam be, bár utálom. Abszolút kényelmes volt így utazni, saját fürdőszoba is járt hozzá és raktak ki nekünk reggelre kávét vízforralóval. A komp majdnem pontosan 5 órakor indult, direkt tengerre néző kabint kértem, hogy kilássunk. Induláskor az ablakból csináltam pár képet:



Inkább felmentünk a fedélzetre és onnét fotóztunk tovább, ahogy a hajónk eltávolodik Aberdeen-től.

A komp fedélzete

















A hajóról jól rá lehetett látni Aberdeen két világítótornyára, a Girdle Ness és a South Breakwater Lighthouse-ra, valamint a vízbe állított szélerőművekre.

Girdle Ness Lighthouse

A South Breakwater, háttérben pedig a Girdle Ness



South Breakwater












Mikor már teljesen eltávolodtunk a szárazföldtől és már nem volt kint semmi látnivaló, bementünk szétnézni a komp belsejében. Igazából nem volt valami nagy szám, sokkal kisebb, mint az, ami Doverből közlekedik. Persze ízléses volt, és természetesen volt bár, meg büfé és egy egészen apró ajándékbolt is, de nem turisztikai látványosság.







"Pod"-ok, a kabin alternatívája

A recepció


Bevonultunk egy kicsit a kabinunkba, majd estefelé kimentünk megnézni a naplementét. Kicsit hűvös volt kint és nagyon fújt a szél. El is tűnt az emberek nagy része a fedélzetről, nem volt tele, mint induláskor. Csak úgy poénból eljátszottam a Titanic egyik klasszikus jelenetét, széttárt karokkal a hajó elején, illetve a filmben úgy van, de én a hajó végén csináltam, haladással ellentétes irányban, mivel a hajó eleje az utasok elől el volt zárva.




















Azt terveztük, hogy majd megnézzük Kirkwall kikötőjét, amikor az Orkney szigteken megállunk, csak nem számoltunk azzal, hogy mire odaér az kb. este 11 óra lesz és akkor már semmit nem fogunk látni. Így erről a tervről le is tettünk. Inkább lefeküdtünk aludni. Az Orkney szigetekig nyugis volt a tenger, szépen siklott a komp a vízen, viszont miután onnét elindultunk és kiértünk a nyílt tengerre elég nagyok lettek a hullámok, én nem is tudtam aludni, kicsit féltem, de gyanítom ez még semmi sem volt ahhoz képest, amilyen utak néha lehetnek. Párom és Árpád barátunk aludt, mint a bunda, őket nem zavarta a nagy hullámzás.

Reggel 6-ra beállítottam az ébresztőt, mert 7 körül kötöttünk ki és addig még össze is kellett pakolni. Mire a kikötőhöz értünk, mi már útra készek voltunk. Kimentünk a lépcsőhöz, de még várni kellett vagy 20 percet mire leengedtek a kocsihoz. Ha ezt tudtuk volna, nem kelünk, csak 7-kor. A kompból majdnem utolsónak tudtunk csak kimenni a kocsival, mert az előttünk lévő autóban nem volt sofőr. Még hangosbemondón be kellett mondani, hogy ugyan már, nem-e fáradna a kocsijához, de még utána is várni kellett rájuk hosszú perceket. Kicsit mérgesek voltunk. Végre megérkezett "őnaccsága" és utána mi is ki tudtunk menni. Egyébként 8:30-ig a kompon lehetett maradni, kivéve a sofőröknek, mert nekik mindenképp ki kellett állni a kocsival. Ha akartak, utána ők is visszajöhettek fél 9-ig. Mi nem láttuk értelmét, hogy maradjunk. Igazából ez azoknak jó, akik a komp büféjében akartak reggelizni.









Kapcsolódó bejegyzések:


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése