2022. december 30., péntek

Kirándulás Yorkshire-ben

3. rész

Haworth

Egy kis városnézéssel zártuk a napot Haworth-ban. A közelben lévő vízesést már láttuk, az emlékezetes túra volt, mert egész nap esett az eső és mellé még a szél is fújt. Ha valakit érdekel ide kattintva elolvashatja. Mire végeztünk a túrával, a várost már nem volt sem időnk, sem túl sok kedvünk megnézni, pedig szerintem mindenképp érdemes. Most úgyis itt voltunk a közelben, és még belefért a mai napba.

Haworth népszerű turisztikai célpont, amely a Brontë nővérekkel való kapcsolatáról és a megőrzött Keighley and Worth Valley vasútvonalról ismert. Ugyanott parkoltunk, ahol a múltkor is, a Central Car Park-ban, mely csak pár percre helyezkedik el a belvárostól.

Épület a parkolóval szemben

Egy kis érdekesség. 1850-ben Patrick Brontë helyi plébános felkérte Benjamin Herschel Babbage-et, hogy vizsgálja meg a falu magas korai halálozási arányát. A plébánost személyesen is érintett volt, hiszen hat gyermeke közül egy kivételével mindegyik, köztük Emily és Anne Brontë írók, 31 éves korukra meghaltak. A vizsgálat feltárta a a faluban uralkodó, rendkívül egészségtelen életkörülményeket, többek között a csatorna hiányát, az ürüléket Haworth utcáin, a vágóhidak és disznóólak hulladékait, amelyeket hónapokig elkerített területeken tároltak, a túlzsúfolt és rosszul szellőző házakat, valamint szennyezett vízellátást. Ezek a körülmények mind hozzájárultak a 25,8 éves átlagos várható élettartamhoz, illetve a falu lakosainak 41,6%-a halt meg 6 éves kora előtt. A jelentést követően az életkörülmények javítását célzó munkálatokat kezdtek.

A belváros felé vezető utca

A kisváros ünnepi hangulatba öltözött, így karácsony közeledtével. Az utcán végig kis karácsonyfák ágaskodtak ki zászlótartóhoz hasonló szerkezetekből a házakfalakon, a kirakatok pedig díszekkel, mézeskalácsházakkal és égősorokkal voltak tele.

Haworth gazdaságát manapság nagyrészt a turizmus adja, a fő látnivalók az örökségvédelmi vasút és a Brontë Parsonage Museum. Ezen kívül teázók, szuvenírüzletek, antikváriumok, éttermek, kocsmák és szállodák várják a látogatókat. Állítólag a Black Bull nevű kocsma volt az a hely, ahol Branwell Brontë alkoholizmusa és ópiumfüggősége kezdődött. Még egy érdekes adat a városról: 2002-ben hivatalosan aláírták a megállapodást a Machu Picchuval való testvérvárosi kapcsolatról.

A Black Bull-t mi sem hagytuk ki, de most nem volt kedvünk beülni, inkább olyan kávéval sétálgatós hangulatban voltunk, úgyhogy kávéval a kézben folytattuk utunkat tovább.

Elsétáltunk a Central Parkig, mely Haworth zöld övezete. Tökéletes hely a leülni és élvezni a zöldövezetet, vagy egy könnyed sétára. Egy kis virágoskert, pavilon és játszótér is várja a látogatókat.

Central Park pavilon

A vasútállomást már nem volt kedvünk felkutatni, inkább visszatértünk a városba és megkerestük a múzeumot. Sejtettük, hogy már nem lesz nyitva, de képeken láttunk az udvarán egy szobrot, megnéztük, hátha be lehet látni rá az utcáról is, de sajnos nem.

A múzeum /Brontë Parsonage Museum/ az egykori Brontë család otthonában található, és a Brontë nővérek /Charlotte, Emily és Anne/ tiszteletére nyitották meg a látogatók előtt. A nővérek életük nagy részét ebben a házban töltötték, és írták híres regényeiket.

A város fő temploma, a Szent Mihály és Minden Angyalok temploma /St Michael and All Angels' Church/ a Church Street-en található, a plébánia mellett.

Ennyi fért bele ebbe a mai napba, ismét nagyon jól szórakoztunk, és szép helyeken jártunk.