2022. december 30., péntek

1. rész

Goit Stock vízesés
/Goit Stock falls/

Ma nem akartunk túl messzire menni, így a közelben kerestem látnivalót. Egész napos túrázáshoz most nem volt kedvünk, inkább megnéztünk 3 helyet, amik ráadásul közel is voltak egymáshoz. 2 rövidebb sétával kezdtünk, először a Goit Stock vízeséshez mentünk, majd megnéztük a Harden Grange Folly-t, végül városnézéssel fejeztük be Haworth-ban.

A Goit Stock vízesést Hardenből lehet megközelíteni. Legegyszerűbb a Wilsden Road-on keresni egy parkolóhelyet a The Malt pub és a Goit Stock Lane közelében. Az út mellett több leállóhely is található, ahol ingyenesen parkolhatunk. Más parkolót mi nem találtunk a közelben.

A vízesés felé a Goit Stock Lane-en tudunk eljutni, mely a Harden Park Home lakókocsiparkhoz vezet. Az út kissé keskeny, de járnak rajta autók, úgyhogy vigyázni kell.

Itt kell jobbra kanyarodni a Goit Stock Lane-re

Az út a Harden Beck patak mellett fut, ezen lesz majd a vízesés is, mely kb. 2 mérföldnyire van a parkolótól. Végig a patak mentén kell haladni, el sem lehet téveszteni. Így, november végén, még elég látványos volt az erdő, az őszi levelek egy kicsit megszínesítették az út szélét, bár néhol már látszott, hogy közeleg a tél.

Goit Stock Lane

A lakókocsipark bejárata

Az aszfaltozott út a lakókocsiparkig tart, onnantól erdei földútként folytatódik tovább. Itt vagyunk kb. félútnál a vízeséshez. Ahogy haladtunk előre, a Harden patak egyre látványosabb lett, ahogy a mohával benőtt kövek között a sekély víz utat tört magának.

A lezúduló víz hangjából tudtuk, hogy hamarosan megérkezünk, de itt a gyalogút már nagyon rögös volt, óvatosan kellett lépkedni. Az alábbi képen ez jól látszik is:

West Yorkshire-ben nincs túl sok vízesés, de azért találni egy-két ilyen rejtett gyöngyszemet, mint a Goit Stock /másnéven Harden vízesés/. Kevesen tudnak a létezéséről, ezért tömegre nem igazán kell számítani, bár már kezd ez is egyre népszerűbb lenni, főleg nyáron. A mohás sziklafalon lezúduló víztömeg és környezete lenyűgöző látványt nyújt. Azonban ez egy magánterület, ezért úszni tilos benne.

Innét egy lépcső vezet föl a sziklák és a vízesés tetejére, de az ösvény továbbra is a patak mellett halad.

A vízesés felülről

Néhány méter múlva egy újabb apró zuhatag található, de ez már sokkal kevésbé látványos. Aki nem szeretne körbe menni, az itt vissza is fordulhat, mi azért még megnéztük mi van arrébb, de már nem igazán volt látnivaló, viszont még mindig utálok kétszer ugyanazon az úton végigmenni, így mi a folyó túloldalán mentünk vissza a faluba.

Megérkeztünk egy gyaloghídhoz, ezen kell átmenni a folyó túloldalára. Utána van egy lépcsős rész, amin elindultunk felfelé anélkül, hogy ránéztem volna a térképre. Hiba volt, mert a híd után rögtön jobbra kellett volna fordulni, csak a gyalogút kicsit nehezen észrevehető. Mire megmásztuk a lépcsőket, elővettem a térképet és kicsit bosszús voltam, amikor rájöttem, hogy felesleges erőfeszítés volt. Mehettünk vissza.

A lépcső, amit nem kellett volna megmászni...

Visszafelé ezen az oldalon szinte semmi érdekeset nem láttunk, ez az ösvény jóval távolabb halad a Horden Beck-től. Van ugyan egy másik kis patakocska, ami felett át is mentünk egy kis hídon, a Cow House Beck, de ezen nem volt semmi néznivaló.

A Cow House Beck

A kis híd után nem sokkal lesz egy elágazás, ott jobbra kell fordulni. Ez a gyalogút később a Leech Lane-be torkollik, egy darabig ezen kell haladni, majd letérni a jobb oldali ösvényre, mely visszavezet a Wilsden Road-ra, amelyen parkoltunk.

Kéményszerű építmény a gyalogút mellett