2022. december 30., péntek

Cumbria - 2/2. - Maryport

2022/11/12 - 2022/11/14.

Cumbria

2. nap - 2. rész

Városnézés Maryport-ban

Maryport városa közvetlenül a Lake District Nemzeti Park mellett fekszik, a Senhouse család hozta létre a 18. században egy római kori kikötő helyén, akik a kis halászfalut szénkikötővé fejlesztették. Egy megtervezett város volt tehát és a fő iparága a szénbányászat és a hajóépítés volt.

A Promenade Car Parkban parkoltunk a város szélén. A parkoló mellett van egy kis parkosított rész is, néhány műalkotással:

A parton elsétáltunk a város felé, ami nem túl nagy, de azért rejteget látnivalókat. Ha valaki nem csak városnézést szeretne, van itt egy római múzeum és egy Akvárium is, ahol a vízi világot lehet megcsodálni, cápákkal és rájákkal, valamint megnézni, ahogy etetik őket. Mi maradtunk csak a városnézésnél, mert láttunk már máshol hasonlót és most nem akartunk költeni ilyenekre.

Van egy L. S. Lowry művészeti sétány a városban, ami a festő Maryport -ról készített képeinek helyszíneit érinti. Ez tulajdonképpen egy játékos kis feladvány, összesen 8 állomással, 1-1 plakáttal és mindegyik plakáton el van rejtve egy betű. Ha a betűket megfelelő sorrendbe tesszük, kijön belőle egy rejtélyes kód. Ez inkább gyerekek számára érdekes, mi nem is keresgettük, de van hozzá egy applikáció, amit le lehet tölteni. További információt a plakátokon lehet találni. Ilyen táblákat kell keresni az út során, ez pl. a 4-es számmal jelölt hely plakátja, mely a kikötőnél található:

A Tengerészeti Múzeum épülete

Christ Church /Krisztus Templom/

Az Ellen folyó partján, a kikötő közelében található Colin Telfer "A Fishy Tale" /Egy halásztörténet/ című alkotása, mely Maryport hagyományos halászéletéről nosztalgiázik. Két férfit és egy fiút ábrázol, egy halaskosár fölött elmélkedve, egy kutya pedig türelmesen ült mellettük.

Végigsétáltunk a belváros fő utcáján, közben valami gyorséttermet keresve, mert farkaséhesek voltunk. Persze, amikor keresünk, sosem találunk egyet sem. Minden zárva volt, egyedül egy puccos étterem volt nyitva, de nem akartunk olyan sokat költeni, így inkább tovább kerestünk.

A Szent Mária Templom /St Mary's Church/ a 19. század közepén épült, de a 20. század elején újjáépítették, és csak a nyugati torony maradt meg az eredeti épületből. Ablakait sok ólomüveg díszíti. Jó lett volna bemenni szétnézni, de épp valami rendezvény volt bent, és nem akartunk zavarni.

Mivel a belvárosban nem találtunk gyorséttermet, elmentünk szétnézni a kikötőbe, elsődlegesen valami kajálda után kutatva.

Maryport déli rakpartjának sarkán áll az Alauna Aura nevű, érdekes és látványos műalkotás, mely a város történelmét mutatja be Alauna római megalapításától kezdve. A Fletcher Christian által vezetett HMS Bounty-lázadás, a kikötő és a világítótorony is látható rajta. A hátoldalon egy horgony lánccal, valamint sirályok és delfinek figyelhetők meg egy iránytű körül. Éjszaka kivilágítják, ilyenkor váltakozó színekben pompázik. Erről lejjebb lesznek is képek.

Alauna Aura

A Lake District Coast Aquarium kávézója szerencsére még nyitva volt és lehetett venni némi kaját is. Kértünk sonkás melegszendvicset sült krumplival és salátával. Nagyon finom volt és jól is esett. Most már jóllakottan folytattuk tovább a sétánkat.

A Lake District Coast Aquarium épülete

A tengerparton lévő világítótoronyhoz indultunk, de közben akadt még látnivaló. Az Emelőhíd /Lift Bridge/ 20 méter hosszan ível át az Elizabeth Dock torkolatán. A híd kerékpáros és gyalogos forgalomra szolgál, így nem kell megkerülni az Elizabeth Dock-ot, ha át akarunk jutni a túloldalra. Most viszont épp fel volt emelve, így muszáj volt körbe mennünk, ami nem is volt baj, mert a rakpart nagyon látványos.

Közben találtunk egy kávézót is, bár már kezdett sötétedni, de így kaja után jólesett a kávé is, úgyhogy bementünk. Elvitelre kértük, most olyan kávéval sétálgatós hangulatunk volt, de várni kellett vagy 10 percet, mert elég sokan voltak bent. Viszont egy szavunk sem lehet, mert a várakoztatásért cserében kaptunk egy sultana scone sütit ingyen.

Elsétáltunk egy másik kikötő, a Senhouse Dock mellett, ahol azonban már nem halászhajók, hanem yacht-ok voltak kikötve. Itt szóba elegyedtünk egy idős bácsival, aki arról érdeklődött, hol vettük a kávét. Kicsit beszélgettünk vele, majd továbbmentünk a világítótoronyhoz.

A 19. században épült világítótorony ma már nem szolgál navigációs lámpaként. Eredetileg gázüzemű volt. Nemrég felújították és ma már csak a múltra való emlékezésként szolgál.

Kisétáltunk a móló végébe, ahol szintén volt egy világítótorony-féleség, de ez nem volt túl látványos.

A tengerpart mellett épületmaradványok voltak, erről nem találtam semmit, de lehet, hogy halászkunyhók lehettek.

Elindultunk vissza a város felé, az Elizabeth Dock-nál azonban ismét megálltunk pár kép erejéig, mert ahogy ki voltak világítva a házak ablakai, az nagyon jól mutatott.

Az emelőhíd leengedve

Íme az Alauna Aurora kivilágítva:

A belváros végében láttunk egy boltot, most elmentünk oda, hogy nem kelljen út közben még boltot is keresnünk. Közben szinte teljesen besötétedett.

Lassan a parkoló felé vettük az irányt, de közben csináltunk még pár éjszakai képet.

Maryport aranyos kis város, nekünk határozottan tetszett.