2022. december 30., péntek

Cumbria - 3/2. - Caldbeck, The Howk Bobbin Mill és vízesés

2022/11/12 - 2022/11/14.

Cumbria

3. nap - 2. rész

Caldbeck városnézés, The Howk Bobbin Mil és vízesés

Caldbeck aranyos kis falucska a Lake District északi hegyeinek lábainál. Nevét a folyóról kapta /Cold Beck/, mely a vízerőt biztosította a 17-18. században az ipari fejlődéshez. Kukorica-, gyapjú- és orsómalmok, papírgyár és sörgyár is működött itt. A régi épületek közül sok még ma is áll.

A falu közepén van egy ingyenes parkoló, a Caldbeck Car Park. Tökéletes helyen van egy városnéző sétához és a falu végén található régi malom romjaihoz.

A Cold Beck folyó

A falunéző sétát érdemes a templomnál kezdeni, mely a folyó mentén helyezkedik el. Ha a parkolóból átmegyünk az úton, a folyó partján pont oda jutunk. A közelében van egy ívelt gyaloghíd.

A Szent Kentigern tiszteletére felszentelt és róla elnevezett templom, a St Kentigern's Church egy 6. századi templom helyén épült a 12-13. században, amit a 19. században restauráltak.

Legfőbb látnivaló a Priests Malom /Priests Mill/, egy régi vizimalom, melyet Caldbeck rektora építtetett a folyóparton, közvetlenül a templom alatt. Félreeső helyen található, de érdemes megkeresni. A 18-20. század elejéig kukoricamalomként használták. Ezt követően főként fűrésztelepként és asztalosműhelyként működött egészen 1965-ig, amikor is az árvíz hatására a malomgát megsemmisült. Az épületet a 20. század elején helyreállították, de csak a vizikerék maradt meg, melyet azonban ismét működőképessé tettek. Ma kávézó és ajándékbolt működik az épületeiben.

Amint a folyóparton nézelődtünk, belerepült egy bogár a szemembe, amit nagy nehezen sikerült kiszedni. Ennek örömére bementünk a kávézóba inni egy capuccinót.

Nézelődtünk még kicsit a faluban, majd elindultunk a falu szélén lévő kis tavacska felé.

A faluszéli tavacska

A fő látnivaló azonban még hátra volt, a The Howk Bobbin Mill orsómalom romjai és Whelpo patak festői mészkőszurdoka. Ezt a tó közelében lévő Howk path nevű gyalogúton lehet elérni. Az ösvény kezdetén egy kapun kell bemenni, ami a következő képeken látható is. Kicsit megtorpantunk, mert nagyon magánterület jellege volt, de amikor megláttuk a "public footpath" feliratot megnyugodtunk.

Elhaladtunk néhány ház mellett, majd a gyalogút egy erdei ösvényen folytatódott. Hamarosan meg is érkeztünk a romokhoz. A malomban legfőképp fából készült orsókat gyártottak a textilipar számára és az ország legnagyobb vizikerekével büszkélkedhetett. Rendkívül zajos hely volt és kb. 60 embert foglalkoztattak.

A The Howk orsómalom romjai

Ahogy kinézett...

Ez volt a szárítókemence

A fás fészer

A romokat elhagyva kezdődik a szurdokvölgy egy látványos vízeséssel. A Google térkép nem jelöli ezt a vízesést, sőt még a malomépület maradványait sem, ezért helyieken és pár turistán kívül nem sok mindenkivel fog találkozni itt az ember. Békés, nyugodt hely ez, minket teljesen elvarázsolt. Csak azt sajnáltuk nagyon, hogy nincs igazán jó rálátás a vízesésre és a mészkőszurdokra, illetve van egy kis ösvény a kilátónál, amin közelebb lehet menni, de ez fakorláttal el volt kerítve, mert veszélyes. A Párom azért átmászott és csinált képeket onnét is. Én nem vállaltam be, mert van egy kis tériszonyom, és az ösvény tényleg nagyon a peremen van.

Jobbra látható a kis ösvény

Van egy kis híd a patak felett, ami kilátóként szolgál, azonban innét maga a vízesés már nem látható, csak a teteje.

A gátig mentünk el, úgy vettük észre itt ér véget a szurdokos terület, nem láttuk értelmét továbbmenni.