2022. augusztus 18., csütörtök

Hampshire - 3/1. - Portchester Kastély

2022/08/08 - 2022/08/10.

Kirándulás Gosport-ban és környékén

3. nap - 1. rész

Portchester Kastély
/Portchester Castle/

Reggel 9 óra körül keltünk. Lebontottuk a sátrat és elindultunk Portchester felé, hogy megnézzük a kastélyt. Csak 10-kor nyitnak, úgyhogy nem igazán siettünk a sátorbontással, kb. fél 11-re értünk a várhoz.

A portchesteri kastély figyelemre méltó története a 3. században kezdődik, amikor a rómaiak hatalmas erődöt építettek itt. Az 5. században ez a vízparti erőd szász település, majd az 1066-os hódítás után normann vár lett. A normann királyok a Csatornán való átkeléshez használták, míg II. Richárd palotát épített a falakon belül. A kastély gyülekezőhelyül is szolgált azoknak a csapatoknak, akik Portsmouthból indultak az Agincourt-i csatához vezető expedícióra.

1665-től Portchester hadifogolytáborként szolgált – ez a szerep az 1793–1815-ös francia forradalmi és napóleoni háborúk idején érte el csúcspontját, amikor egyszerre akár 8000, sokféle nemzetiségű és hátterű foglyot is elhelyeztek itt.

A látogatás során megtekinthető a kastély és a tágabb értelemben vett portchesteri falu történetét feldolgozó kiállítás is, ahol néhány olyan tárgy is látható, melyeket a helyszínen végzett ásatások során találtak. Az English Heritage gondozásában van, tagoknak a belépés ingyenes, viszont a parkolóban fizzetni kell, ami 3 font 2 órára. Ez az idő elég is ahhoz, hogy bejárjuk a kastélyt. Két parkoló is van, az egyik közvetlenül a bejárat alőtt, a másik pár méterrel előtte. Sajnos mindkettő fizetős, tagoknak is.

Meglepő módon a kastély egy normann templom egy római erőd belsejében. A lenyűgöző külső egy római erőd falai. Belül található a normann templom, amely maga is rendkívül dekoratív kőfalakkal és díszített boltívekkel rendelkezik.

A torony belsejében vannak a kiállítások. Rögtön az elején egy fotózkodó hellyel. Innen csigalépcső vezet fel a fenti szintekre. Balra az erőd, jobbra a múzeum található.

A felfelé vezető csigalépcső

A Normann torony tetejéről lenyűgöző kilátás nyílik az alattunk elterülő kastély többi részére és Portchester városára. Messzebb Portsmouth is látható.

Portsmouth

St Mary’s Church

Lefelé jövet megnéztük még azokat a helyiségeket, amiket felfelé nem láttunk. Egyik részen meg lehet tekinteni a falrajzok maradványait, de sajnos már nem látszik belőle sok:

Ezzel a Normann toronnyal végeztünk is. Még kint megnéztük a többi részt, többek között az Ashton tornyot, ez utóbbi nem rejtett sok érdekes látnivalót.

Az Ashton torony egyik belső része

A Normann torony

A kastély falán lévő hátsó kapu egyenesen a tengerpartra vezetett.

Visszamentünk a kapun, mert a Szent Mária templomot /St Mary’s Church/ még nem néztük meg. A templom a Portchester kastély falain belül épült. Az Ágoston rendi kanonokok kolostorának szánták, a 12. században. A kolostor délen, a templom és az erődfalak között feküdt, de teljesen lebontották. A 19. század végén állították helyre.

A templomban ideiglenesen egy kávézó helyiséget alakítottak ki, itt ittunk egy kévát és ettünk sajntos pogácsa-féleséget. Egy kicsit fura volt a templom falai közt kávézgatni.

Visszamentünk a kapun a tengerpartra és balra elsétáltunk a fal mellett a parkolóig.

Portchester színes házai a parkoló közelében