Oldalak

2022. augusztus 17., szerda

Hampshire - 2/2. - Gosport - A Haditengerészet Tengerallattjáró Múzeuma


2022/08/08 - 2022/08/10.

Kirándulás Gosport-ban és környékén

2. nap - 2. rész

A Haditengerészet Tengerallattjáró Múzeuma
/The Royal Navy Submarine Museum/

Itt is késtünk pár percet, mert Gosport belvárosában kissé elkeveredtünk. Ez is saját parkolóval rendelkezik. A parkolótól gyalog pár perces sétával érhető el a látogató központ, ide kell menni először, hogy lescannelhessék a jegyet. Máshol már sehol nem kérték, viszont egyből meg is kellett nézni a látogató központ helyiségében lévő múzeumot.














A Gosport-i Királyi Haditengerészet Tengeralattjáró Múzeuma a tengeralattjárók fejlesztésének nemzetközi történetét követi nyomon Nagy Sándor korától napjainkig, és különösen a Királyi Haditengerészet Tengeralattjáró Szolgálatának történetét a haditengerészet első tengeralattjárójától, a Holland 1-től egészen az atommeghajtású Vanguard osztályú tengeralattjárókig.


A Látogató Központ galériája




















Egy szinttel feljebb található a Silent and Secret /Csend és Titok/ kiállítás, amely a Királyi Haditengerészet tengeri nukleáris eszközeit követi nyomon, és azoknak a történetét meséli el, akik hónapokig a víz alatt szolgáltak.









A földszinten tekinthető meg az X24 nevű mini tengeralattjáró. Az X-Craft néven ismert hajókat úgy tervezték, hogy egy teljes méretű anyatengeralattjáró vontassa őket a tervezett műveleti területre, fedélzetén egy kisegítő személyzettel. Az operatív személyzetet a vontató tengeralattjáróról az X-Craftra gumicsónakokkal szállították át, amikor a műveleti területet elérték, és a kisegítő személyzet pedig visszatért a gumicsónakokkal a vontató tengeralattjáróra. Amint a támadás véget ért, az X-Craft találkozott a vontató tengeralattjáróval, majd hazavontatták. Ezeket a járműveket felderítésre használták.








HMS Alliance

A HMS Alliance tengeralattjáró az utolsó fennmaradt példány az Amphion osztályúak közül. Az Amphion osztályú tengeralattjárókat a Távol-Keleten való használatra tervezték, ahol a Csendes-óceán mérete miatt a nagy hatótávolság, nagy felszíni sebesség és a legénység relatív kényelme fontos tényezők voltak, hogy sokkal nagyobb őrjárati területeket és hosszabb tengeri tartózkodást tegyen lehetővé. 1958 és 1960 között a z Alliance-ot alaposan modernizálták, a módosítások célja az volt, hogy a tengeralattjárót csendesebbé és gyorsabbá tegyék a víz alatt. Leghosszabb szolgálata 30 napig tartott, ezidő alatt egyfolytában a víz alatt volt.




A tengeralattjáróban szabadon végig lehet menni, egyes helyiségekben vannak önkéntesek, akik mesélnek a hajó történetéről.









Amilyen nagy kintről a hajó, olyan kicsi bent a hely, a folyosókon éppen csak hogy el lehet férni. Bal oldalt, végig a folyosón voltak az ágyak, jobb oldalon pedig a különböző helyiségek, pl. étkező és a tisztek szobái. Az ágyak rendkívül kicsik voltak, emeletesek és a felsőn alig volt hely a fejnek, fölötte ott volt rögtön valami kütyü vagy épp a plafon. El nem tudom képzelni hogy nem ütötték be a fejüket és hogy hogy másztak oda fel. Én biztos klausztrofóbiát kaptam volna. Belegondolni is rossz.





















Egy pillanatra leoltották a lámpát és piros fényben úszott minden. Nagyon jól nézett ki.
























A tengeralattjáró nagyon érdekes volt számomra, ezt kár lett volna kihagyni, sose láttam még ilyet belülről. Rengeteg kütyü volt benne, az egyik helyiségben meghallgathattuk, hogy milyen hangja volt. Hát.. nagyon hangos.

Megnéztük a 3. tengeralattjárót is, a Holland1-et. Itt először egy nagy gépezetet láthattunk, ezt valószínűleg a hajók javításához vagy gyártásához használták.



HMS Holland1

Ez volt az első tengeralattjáró, amit a Királyi Haditengerészet számára építettek. 1913-ban elveszett, miközben a leszerelést követően a roncstelepre vontatták. A csónakban talált akkumulátorbankjáról kiderült, hogy a tisztítás és az újratöltés után működőképes. 1904. október 24-én a Holland flotta többi tagjával és három A-osztályú hajóval a Holland1 kihajózott Portsmouthból, hogy megtámadjon egy orosz flottát, amely tévedésből több brit halászhajót süllyesztett el az Északi-tengeren a Dogger Bank incidens során. A csónakokat visszahívták, mielőtt bármilyen támadásra sor került volna. A tengeralattjárót leszerelték és 1913-ban eladták, de ekkor már annyira elavultnak számított, hogy minden szerelvényével, sértetlen állapotban adták el, és a vásárlóval szemben az egyetlen követelmény csak az volt, hogy a torpedócsövet üzemen kívül helyezzék. A roncstelepre vontatva a Holland1 nagyon zord időjárásba került, és körülbelül másfél mérföldre elsüllyedt az Eddystone világítótoronytól. Ekkor senki sem tartózkodott a tengeralattjáró fedélzetén, és mivel a tengeralattjárót az utazás során korábban elsüllyedni látták, a vontatóhajó legénysége készen állt a vontatókötél kioldására, megelőzve a vontató sérülését.









A Holland1 torpedócsöve


A Látogató Központ épülete




Gyakorlatilag már mindent láttunk, még végigmentünk az emlékkerten, de itt nem volt túl sok érdekesség, ez csak egy megemlékezés a háborús hősök tiszteletére, a falon tele nevekkel.




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése