2018. augusztus 3., péntek

Peak District - Dovedale és Langsett reservoir

2018/06/30 - 2018/07/02.

Sátorozás a Peak Districten

2 napos sátorozásra indultunk egy kempingbe a Peak District Nemzeti Park területén, amit még megtoldottunk egy nappal, mivel nagyon jól éreztük magunkat, az idő is kifogástalan volt, és mivel úgyis csak délutánra mentünk dolgozni, reggel volt időnk hazamenni, bár eléggé sietős lett így a délelőttünk.

1. nap

Leedstől mindüssze 1 órányira található a Langsett Reservoir /Langsett víztározó/, mely a Peak District északi részén helyezkedik el. Itt volt az első megállónk, hogy körbesétáljuk a tavat egy túra keretében.

Túra a Langsett víztározó körül

Távolság: 3,5 mérföld
Minimum szükséges idő:  2,5 óra
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Langsett Barn Car Park

A túra a Langsett víztározó körül vezet végig, erdős és dombos területeken halad keresztül. Nagy része a Yorkshire Water tulajdonában van, ezért a gyalgút jól karbantartott. Van egy nagyobb emelkedő a túra során, de a kilátás miatt mindenképp megéri a fáradtságot.

A parkoló ingyenes, de nem túl nagy, ezért ha fullon van, parkolhatunk a parkoló közelében lévő út szélén is.

A víztározó a fák mögött

A parkolóból 3 út is van, mindhárom ugyanoda vezet és mindegyik a parkoló mögött található. Mi az erdei utat választottuk. Bármelyiket is választjuk a 3 ösvény közül, menjünk egészen a víztározó végéig, ott forduljunk balra a Brookhouse Bridge /Brookhouse híd/ felé, mely a Little River Don fölött található.

Langsett víztározó

A víztározót 1889 és 1905 között építették és most a Yorkshire Water igazgatja.

A Cut Gate egy ősi út, melyet a farmerek használtak, hogy áthaladjananak a Hope, Derwent és Woodlands völgyből és elérjék Penistone piacot. Eredetileg azon a területen haladt át, ahol most a Langsett víztírozó áll. Az utat akkor vezették máshova, amikor a víztírozó épült.

Menjünk át a hídon, majd a bal oldalon található kapun és belépünk az Access Land-ra. Kövessük a gyalogutat, mely nemsokára egy éles kanyarral felfelé fog tartani.

Little River Don folyó

Brookhouse híd

Little River Don folyó gátja

Ezen a kapun át folytatjuk utunkat

A túrának van egy bővített változata is, mely mikor elérjük a Cut Gate-et, folytatjuk az ösvényt, mely a Mickleden Edge felé vezet. Ha a rövidebb sétát szeretnénk, akkor ennél a kapunál forduljunk balra. A hosszabb út esetén kb. 1 mérföld után forduljunk balra, mely visszavezet a rövidebbik útvonal ösvényére és a Nort Amerika /Észak Amerika/ romjainál találkozik. /Mi csak a rövidebbet csináltuk meg./

A Langsett víztározó messziről

A Langsett víztározó gátja

Észak Amerika romos farmján gyakoroltak a második világháború alatt a tankok, amik Upper Midhope-nél állomásoztak. Ezeket a romokat vették célkeresztbe. Láthatók is a lövedékek nyomai a kőmaradványokon. Az Észak Amerika név valószínűleg a gyakorlat nevéből fakad, amit távoli farmok neveztek el így.

Észak Amerika romjai

Észak Amerika romjai után menjünk át a kapun és menjünk le a Thickwood Lane-nek nevezett ösvényen, majd menjünk át egy kis hídon Thickwoods patak felett.

Kapu Észak Amerikai romjai után

A Thickwoods Lane nevű ösvényt, ami Észak Amerikához vezet, tank gyakorlatokra használták az 1944-es Normandiai partraszállás idején a második világháború során. Azokból a kőtörmelékekből erősítették meg, melyek a lebombázott házakból származtak a Sheffield-i csata során.

Visszanézve a kapu mögül

Folytassuk az utat balra tovább az ösvényen, majd át egy fém kapun. Ekkor az ösvény jobbra fordul. Menjünk tovább, be az erdőbe, mely majd az aszfaltos úthoz vezet. Az út végén menjünk rögtön balra a füves gyalogútra, mely néhány ház mellett fog elvezetni. Ez az Upper Midhope nevű település legmagasabb pontja.

Thickwoods Lane

Egy kecske a gyalogúton

Kukucs

Thickwoods patak

Az Upper Midhope nevű település felé

Upper Midhope

Forduljunk balra, menjünk lefelé, majd forduljunk a jobbra haladó ösvényre, és folytassuk az utat egészen az aszfaltozott útig /Midhorpe Cliff Lane/. A főúton forduljunk balra, mely visszavezet a víztározóhoz és a gát mellett halad el, majd Langsett falujába visz vissza.

Vissza Langsett felé

Langsett víztározó

A gát

Mikor elérjük az A616-os utat, forduljunk balra és menjünk el a The Waggon and Horses Inn mellett. Ezután forduljunk balra, nemsokára elérjük a Langsett Barn-t. A parkoló a Barn másik oldalán található.

Langsett falu neve valószínúleg a "long slope", azaz hosszú lejtő szóból származik, melyen a falu fekszik.

The Waggon and Horses Inn fogadó

Mintha csak a túró rudiról formázták volna

Miután visszaérkeztünk a parkolóba, lementünk újra a tóhoz, mivel ezúttal 5-en mentünk a hétvégi kirándulásra, de ketten ott maradtak a tónál napozni. Szóltunk, hogy megérkeztünk és mehetünk tovább, elfoglalni a sátorhelyet.

Langsett víztározó a partról fotózva

A víztározó partja

Út közben az Ashbourne Heights Holiday Park felé megálltunk egy pillanatra, mert megláttam egy dombot England felirattal. Érdekességképpen lefotóztam. Nem tudom, hogy ez a felirat mindig ott szokott-e lenni, vagy csak most, a foci VB miatt, mindenesetre jól mutatott.

Ashbourne Heights Holiday Park

Bejelentkeztünk a recepción, kértünk némi információt is, hogy a medencét, hogyan és mikor lehet használni, de közölték, hogy azt előre le kell foglalni, de aznapra már nem volt hely. Sajnáltuk, mert nagyon készültünk rá. Másnapra viszont tudtunk foglalni helyet 4 órára.

A kemping hatalmas területet foglal el, nem csak sátorozós, hanem lakókocsis része is van, sőt még egy faházas részleg is található benne. A recepció közelében pedig két sólyommadár volt kerecbe zárva.

Sólyomketrec

Sajnos már nem tudtunk árammal rendelkező sátorhelyet foglalni, mert egy héttel előtte már az összes elektromos sátorhely le volt foglalva, így csak sima helyet kaptunk, de végülis az áram annyira nem is hiányzott, az hidegebb időkben kell, amikor nem árt, ha be tudjuk dugni a sátormelegítőt.

Sátorozó rész

Lakókocsi részleg

Faház részleg

A mi sátorhelyünk

Készül a barbecue

Szombaton rengetegen voltak a kempingbe, másnapra alig hittünk a szemünknek, de csak 1-2 sátor maradt. Örültünk is neki, majdnem az agész kemping a miénk lett így. Szombat délután barbecue-ztunk egyet némi boroskóla társaságában. A hangulat nagyon jó volt, a kaja is finom lett. Az éjszaka sem volt annyira hideg, mint általában, bár hiába volt napközben 30 fok körüli hőmérséklet, éjszakára azért lehült a levegő.

2. nap

Másnap korán keltünk, mert kinéztünk egy majdnem 8 mérföldes túrát és szerettünk volna 4 órára visszaérni, mert akkorra volt időpontunk az uszodában. De mire oda jutottunk, hogy elinduljunk, már 9 óra körül volt, ezért kezdtünk letenni a pancsolásról, úgyhogy úgy vágtunk neki a túrának, hogy ha visszaérünk, akkor fürdünk, ha nem, akkor nem.

Dovedale walk

Távolság: 7,8 mérföld
Minimum szükséges idő:  4 óra
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Thorpe village – ingyenes parkoló a Narlow Lane-en

A túra eredeti verziója itt érhető el.

Dovedale and Tissington walk sketch map
A térkép

A Dovedale séta gyakorlatilag kötelező kirándulás azok számára, akik valaha is jártak a Peak District-en. Nem meglepő, mivel kevés olyan szépségű hely van, mint ez a drámai mészkő-szurdok. Sokan Milldale faluból indulnak el, és egy lineáris "oda-vissza" sétát tesznek. Azonban ez a túra körkörös sétautat mutat be, amely a gyönyörű Tissington faluban és a Tissington trail egy részén vezet keresztül.

Dovedale rendkívül népszerű hely, ezért szinte mindig rengeteg az ember, de a vonzó táj miatt mindenképp megéri meglátogatni. Ennek ellenére ha lehetséges, kerüljük a csúcsidúszakokat.

Számos érdekes sziklajellegzetesség található a túra során, nem utolsósorban az Ilam Rock, a Dove Holes (barlangok) és a Tissington Spiers.

A séta a Thorpe nevű faluból indul, a Narlows Lane-en lévő parkolóból, mely ingyenes parkolást tesz lehetővé. A parkolót viszonylag könnyű megtalálni, a Thorpe és Ilam táblánál forduljunk jobbra, a faluba való belépéskor.

A parkoló

A túra:

A parkolóból forduljunk jobbra. Az útkereszteződésnél kövessük egyenesen a "Thorpe Dovedale and Ilam" útjelző tábla irányát.

A The Old Dog nevű kocsma

Menjünk át az úton a Peveril of the Peak nevű szállodánál és forduljunk jobbra, haladjunk át az átjárón követve a "public footpath" útjelző táblát és a Limestone Way feliratú sárga nyilakat.

Peveril of the Peak szálloda bejárata

Az útvonal egyértelmű, és a második átjárónál, a National Trust jel azt jelzi, hogy Thorpe legelőire lépünk. Itt forduljon balra és kövessük a "Dovedale ¾ mérföld" táblát. Vessünk egy pillantást jobbra a tüzelési tartomány területét jelző zászlókra, amelyek hamarosan hasznos útmutatást nyújtanak az útvonalhoz.

A második átjáró

Tűzelési tartományt jelző zászló

Legelő

Kövessük a szálloda mögötti sétányt, és amikor a fal a bal oldalon balra fordul, mi forduljunk jobbra kb. 45° -kal a falhoz viszonyítva. Induljunk el a Thorpe Cloud (a kúp alakú domb) jobb oldala felé, majd menjünk lefelé a Lin Dale felé. Az ösvény jól járható és egyértelmű. Ha kétségeink vannak, kövessük a tűzjelző zászlók sorát.

Thorpe Cloud

Az ösvény lefelé halad, majd találkozik egy széles ösvénnyel a völgy alján. Forduljunk jobbra és kövessük a Dove folyót a jobb oldali partján, a "Milldale 2½ miles" útjelző tábla irányában. Itt találhatjuk a "Stepping Stones"-nak nevezett köveket, melyek sorban egymás mögé vannak lerakva és ezeken át lehetőségünk van átmenni a folyó egyik oldaláról a másikra.

Stepping Stones, Dovedale

A jégkorszakból származó olvadó víz hozta létre a Dovedale-t és a barlangokat, amelyeket az ókori ember különböző célokra használt.

Dovedale

A mészkő, amely a Dovedale geológiáját képezi, olyan tengeri élőlények maradványai, amelyek a Karbon időszak alatt, mintegy 350 millió évvel ezelőtt, egy sekély tengerben éltek. A két jégkorszak alatt a mészkősziklát a jeges olvadékvíz sziklás alakzatokká vágta és száraz barlangok jöttek létre, mint a Dove Holes és a Reynard's Kitchen Cave.

A vikingek az 800-as évek környékén telepedtek le ide. A helyi településnevek, mint pl. Thorpe, skandináv eredetűek. Ezek a települések állandóvá váltak, és Thorpe az 1086-os Domesday-könyvben is szerepel.

Dove folyó

A Dove folyót jól ismerik a pisztráng halászok, hiszen rengeteg pisztráng található benne. A folyó vonalában húzódik a Derbyshire és Staffordshire közötti határt.

Az út néhány lépcsőn keresztül felfelé halad, majd újra lefelé.

Elhaladunk a Tissington Spiers (jobbra), az Ilam Rock (balra) majd később a Dove Holes dupla barlangja mellett.

Tissington Spiers

Ilam Rock

Lesz egy gyaloghíd két sziklacsúcs között, de ne menjünk át rajta. Folytassuk a folyó mentén a "Milldale 1¼ miles" feliratú tábla irányába.

Gyaloghíd

Dove Holes

Haladjunk el a Dove Holes két barlangja mellett, majd röviddel ezután forduljunk jobbra az "Alsop-en-le-Dale 1¾ miles" útmutató tábla irányába. Az ösvény meredeken megy az erdőn keresztül, majd egy kapun át. Ezután tartsuk egyenesen a háromfelé mutató útjelző táblá irányába, amelyet magunk előtt látunk.

Alsop-en-le-Dale 1¾ miles tábla

A gyalogút itt nagyon keskeny és mindkét oldalt benőtte a növényzet, főként a csalán. Rövidnadrágban jól össze is csipkedtek minket.

A gyalogút

Egy farm a hármas útjelző tábla közelében

Az útjelzőnél csatlakozzunk a széles farmúthoz. Forduljon jobbra a Tissington tábla irányába. Most nagyon figyeljünk, mert ahogy a farm út jobbra kanyarodik, hagyjuk el, és haladjunk egyenesen a fal sarkáig, közvetlenül egy facsoport jobb oldalán. Itt van egy útjelző Tissington felirattal (meglehetősen rossz állapotú). Kövessük a a tábla irányát miután átmentünk a kőkapun, haladjunk a mező bal szélén, amíg egy másik kőkapuhoz nem érünk. Menjünk át, majd kövessük a nyilvános gyalogút "public footpath" jelzőtáblát. Jó kilátás van itt a Dovedale-re.

Kövessük a mező jobb oldali határát, és miután elmegyünk egy facsoport mellett, megérkezünk a Bostern Grange Farmhoz. Forduljunk jobbra a tanyaudvarnál, követve egy jól látható gyalogutat. Egy kapubejáratnál egy lépcsős átjáró található balra. Innen kissé tartsunk balra, hogy párhuzamosan maradjunk a fallal.

Amikor a fal balra fordul, haladjunk egyenesen a legközelebbi facsoport felé. Elérkezunk egy irányt jelző nyílhoz egy átjárónál, kissé balra tartva.

Miután átkeltünk a következő mezőn, menjen át egy átjárón, és forduljunk balra, követve a "public footpath" jelzőtábla irányát.

Menjünk le a mező legszűkebb pontjára, egy sárga nyíllal ellátott kapuhoz. Az aszfaltos útnál forduljunk jobbra.

Kövessük az utat kb. 300 yardon át, majd menjünk át egy kőkapun balra, követve az útjelző táblát. Menjünk le a völgybe, a bal oldalon levő falat követve. A völgy alján forduljunk jobbra, az óramutató járásával ellentétes irányba egy facsoport körül.

Ahogy elhaladunk a fák körül, az út a mező jobb szélső sarkához vezet, ahol egy kapu és egy átjáró van. Az átjáró után, kissé forduljunk jobbra, a fal sarkánál ismét jobbra, hogy kövessük a jobb oldalon lévő falat, a Sharplow Farm felé. Forduljunk jobbra, majd balra a farmház előtt, és folytassuk tovább az úton.

Forduljon jobbra körülbelül 100 yard után, figyelve a forgalmat. Forduljunk balra egy oldalsó út mentén, amely elvisz Tissingtonba.

Kövessük az utat Tissington felé, elhaladva a templom és egy csomópont mellett, majd forduljunk balra, elhaladva a falusi tó mellett. Az út jobbra fordul. Forduljunk jobbra a Tissington Trail irányába.

Amikor elérjünk a Trail-t, forduljunk jobbra, követve az útjelzőt Ashborne felé. Folytassuk a Trail-en, amíg el nem érjük a 68-as pontot a National Cycle Network-nél. Forduljunk jobbra, a parkoló Thorpe felé található.

Ahogy a farm útról lekanyarodtunk valószínűleg nem a megfelelő átjárón mentünk át, így teljesen elkeveredtünk. Innentől már nem találtuk a helyes utat, amikor rájöttünk, hogy nagyon rossz irányba megyünk, elővettük a GPS-t és beírtuk a parkolót, de ezeket a mezős ösvényeket a Google térkép nem látta. Így csak találomra mentünk, de azért közeledtünk a parkoló felé szépen lassan.

A baj csak az volt, hogy már az ösvényt sem találtuk, úgyhogy elkerített legelőkön másztunk keresztül a szó szoros értelmében. Volt ahol a tehenek itatóján kellett átmennünk. Az egyik helyen el is indultak a tehenek felénk, hogy mit akarunk mi ott, de mire odaértek volna, mi már a másik oldalon voltunk.

Egészen kalandosra sikeresett így a túra második fele, Tissington faluját teljesen kihagytuk, már csak az volt a cél, hogy visszajussunk a parkolóhoz.

Végül sikerült találnunk egy ösvényt, mely meredeken lefelé vezetett a Dovedale hegyein keresztül, de legalább már tudtuk, hogy nem vagyunk nagyon messze. Viszont a szakasz második fele annyira meredek volt és csúszós, hogy néhol csak négykézláb tudtunk menni.

Viszont így volt lehetőségünk felülről is megtekinteni a Dovedale-t, mely rendkívül szép látványt nyújtott.

Dovedale

A Dovedale alja

Miután visszajutottunk a kocsihoz mindannyian fellélegeztünk és még volt 10 percünk 4 óráig, hogy odaérjünk a lefoglalt időpontra az uszodába.

Kicsit késve, de meg is érkeztünk, minden gond nélkül beengedtek minket. Egy órán keresztül lehetett bent lenni a vízben. de kb. 40 perc után kimentünk, mert nem volt túl meleg a hőmérséklete. A délután hátralévő részében már csak napoztunk és lazítottunk.

3. nap

Ismét korán kellett kelnünk, reggel 8 körül szerettünk volna hazaindulni, mert aznap délután mindannyiunknak dolgozni kellett menni. Kicsit sietősre sikerült így a reggel, gyorsan szétszedtük a sátrat, bepakoltunk és elindultunk hazafelé...