2018. augusztus 1., szerda

Anglia és Wales határán - Hilbre Islands

2018/06/25.

Egy kicsiny szigetcsoport Wales és Anglia határán

Ezúttal a Hilbre Islandsra látogattunk, mely Leedstől kb. 2 órányira található, tehát nem kellett korán kelnünk és mivel most nem dupla szabadnapon mentünk, így csak 1 nap állt rendelkezésünkre, ezért a szigeteken kívül más programot nem is terveztünk. A Hilbre Islands úgynevezett "tidal island", mely azt jelenti, hogy alacsony vízállásnál gyalog megközelíthető.

Megérkeztünk West Kirby városába, ahonnét a szigetcsoport megközelíthető. West Kirby a Wirral-félsziget észak-nyugati sarkában található a Dee folyó torkolatánál. Neve viking eredetű, eredetileg Kirkjubyr-nek hívták, azaz "templomos falu".  A "Nyugat" /West/ szót azért kapta, hogy megkülönböztesse a Wirral félsziget egy másik városától, melynek neve Kirkby-in-Walea.

West Kirby utcakép

Gyönyörű időnk volt aznap, azon kevés esetek egyike, mióta Angliában élek, hogy rövidnadrágot vettem fel. A képeken is jól látszik, hogy egy szép nyári napot élvezhettünk.

Információs tábla a Hilbre Islands-ról

Mielőtt elindultunk volna felfedezni a szigeteket, kicsit körbenéztünk West Kirby tengerpartján. A napos idő miatt rengeteg ember volt kint a parton, egyesek sátrakban heverészve, mások csak süttetve magukat a napon.

West Kirby beach

A városnak van egy viktoriánus sétánya, amelyet a Marine Lake /Tengeri tó/ szegélyez, amely lehetővé teszi a hajóknak még az alacsony dagályban való vitorlázást is. Az eredeti falat 1899-ben építették, hogy létrehozzák a tavat, de katasztrofális szivárgás keletkezett 1985-ben. Egy új tó épült a helyszínen, amely szélesebb, mint korábban, és lehetővé teszi a jobb sportolási lehetőségeket.

Marine Lake

A város a partról nézve

Végül elindultunk a szigetek felé. Túrabakancs volt rajtunk, így meg sem éreztük azt a kis vízmennyiséget, ami végig jelen volt az árterületen.

A Hilbre Islands egy 3 kicsi szigetből álló szigetcsoport Anglia és Wales határánál.  A 3 szigetből a Hilbre Island a legnagyobb, a középső a Middle Eye névre hallgat, a legkisebb pedig a Little Eye. Mindhárom szigetet réteges vörös  homokkő alakította. A homokkő üledékes kőzet, mely 2,00-0,06  mm-es szemcseszerkezetű elemekből áll, melyeket kötőanyag ragaszt össze. A homokkő jellegzetessége, hogy az elemek szabad szemmel megkülönböztethetőek. A szemcsék lehetnek lekerekített vagy szögletes alakúak. A homokkövek leggyakrabban réteges szerkezetet mutatnak.

A szigetek gyalog megközelítjetőek apály idején. Viszont víz választja el a szárazföldtől dagály idején, vagyis minden 12 órából kb. 5 órás időtartamra. Ha meg szeretnénk látogatni a szigetet, elegendő időt kell hagynunk arra hogy biztonságosan megérkezzünk és vissza, ami azt jelenti, hogy legalább 3 órával a magas vízállás előtt vissza kell indulni a szigetről. A séta a szigetekre kb. 1 óra, a távolság 2 mérföld. A vízállásról ezen az oldalon lehet tájékozódni. Mindenképp figyelembe kell venni, hogy a nagy szél hamarább és váratlanul hozhatja a hullámokat. A sziget meglátogatása csak West Kirby-ből lehetséges és 2 mód van rá:

1. lehetőség:
A szigeten maradunk dagály idején, ami azt jlenti, hogy min. 5 órát kell ott tartózkodnunk, amíg az apály újra elérkezik. Ebben az esetben legalább 3 órával dagály előtt el kell indulnunk a szigetre, vagy 3 és fél órával, magasabb vízállás esetén. A sziget biztonságos elhagyása 2 és fél órával dagály után lehetséges.

2. lehetőség:
Elsétálhatunk a szigetre és vissza egy apály ideje alatt. Ebben az esetben  legalább 3 órával dagály után kell elindulni West Kirbyből és legalább 3 órával dagály előtt vissza kell indulni, vagy 3 és fél órával magasabb vízállás esetén.

Az útvonal:
1. Indulás West Kirby-ből a Marine Lake mellett lévő Dee Lane Slipway-ről.
2. Haladjunk a Little Eye felé, mely a legkisebb a 3 sziget közül. Kerüljük meg balról.
3. Haladjunk a Middle Eye felé, melyet kerüljünk meg jobbról.
4. A Middle Eye-on található egy ösvény, mely egyenesen étvezet a Hilbre Islandra.

Fontos, hogy ne próbáljuk a Hilbre Islandot megközelíteni közvetlenül a partról a kis szigetek érintése nélkül, valamint ne induljunk el Hoylake-ből. Viseljünk vízálló túrabakancsot, ugyanis némelyik részen még apály idején is van pár cm-es víz.

A sziget néhány vadon élő madárfajnak is otthont ad, ezért madárlesre is kiváló hely.

A part

A Little Eye messziről
Hegyek a túloldalon

Szélmalmok a távolban

Megérkeztünk a legkisebb szigetre a 3-ból, mely a Little Eye névre halgat, melynek jelentése "Kicsi szem". A vörös homokkő igazán különlegessé teszi ezeket a kicsiny szigeteket, mely néhol még a vizet is megszínezi.

Little Eye

A legkisebb szigeten köveken és fűvel benőtt homokból keletkezett dombokon kívül semmi nincs, a béke és a nyugalom honol ott.  Az érintetlen, épületektől mentes természet egy kicsiny példája ez. Leszámítva persze az embereket, akik mindenhol ott vannak.

Ugyanakkor megpillantottunk némi épületromot, mely már nagyon régóta leomolhatott. A bizonyíték arra, hogy nem mindig volt lakatlan ez a piciny sziget.

Épületromok

A Little Eye vörös homokkövei

Egy motorcsónak a parton

Továbbmentünk a következő sziget felé, mely már egy mérettel nagyobb volt szomszédjánál. Útközben találtunk a homokban egy halott medúzát, mely még ennek ellenére is szép látványt nyújtott.

Halott medúza

Pár perc séta után megérkeztünk a Middle Eye-ra, azaz a "Középső szem"-re.

A Middle Eye

Itt már egyre szebb kőképződményeket figyelhettünk meg.

Ezen a középső szigeten található egy kis lyuk a sziklák között, mely alatt áthaladva hűsölhetünk egy kicsit az árnyékban.

Lyuk a sziklában

A lyuk túloldalán

A lyuk a túloldalról

A szigeten a lyukas szikla előtt található egy homokkőből kiépített lépcső, amin ha felmegyünk, egy ösvényt találunk, mely egyenesen átvezet a fő szigetre, a Hilbre Islandra.

Lépcső

Az ösvény mindkét oldalról sűrűn be van nőve páfrányszerű növényzettel, mely majdnem derékig ér, így kicsit olyan érzésem volt, mintha egy dzsungelben sétálnék.

Az ösvény

A Hilbre Island messziről

A Hilbre Islandnak 2012-től nincs állandó lakója. Neve a St. Hildeburg tiszteletére épített középkori kápolnából származik. St. Hildeburg egy angolszánsz szent nő volt, utána kezdték a szigeteket először Hildeburgheye vagy Hildeburhg's Islandnak nevezni. Azt mondják ez a szent ezen a szigeten élt a 7. században remeteként, elvonulva a világ elől. Mások szerint a szent sohasem létezett, míg vannak olyan feltevések is, hogy ő nem más, mint Saint Eremenhilde, Saint Werburgh anyja, akinek a tiszteletére a Chester-i katedrálist állították vagy St Edburga of Mercia, a pogány király, Penda lánya. A 19. században építettek egy templomot, Hoylake nevű településen, mely szintén St. Hildeburgh nevét viseli. A sziget már kőkorszakban is lakott volt.

Hilbre Island

A Hilbre Island kétségkívül a legszebb a 3 szigetből, a rengeteg vörös homokkő az amerikai Grand Canyonra emlékeztetett, persze jóval kisebben. Igaz ott még nem voltam, csak képeken láttam, de valami ilyesminek képzelem el élőben azt is, csak sokkal nagyobb és több vörös sziklákkal.

Gyalogút a sziget belseje felé

Sokat időztünk mielőtt beljebb mentünk volna a sziget belsejébe, egyszerűen nem tudtunk eltelni a vörös sziklás tengerpart látványával. Itt-ott a dagályból visszamaradt víz apró tavacskákat képzett, melyek csak növelték a táj szépségét.

Kilátás a Middle Eye-ra

Végül elindultunk, hogy felfedezzük a sziget belsejét is.

Nemsokára megpillantottuk az első házat. Önkéntelenül is belegondoltam, hogy milyen lehetett itt a szigeten lakni, minden nap pár órára elzárva a külvilágtól.

Kilátó

A sziget egyetlen utcácskából áll. A házakban már egyáltalán nem laknak, de még egy valaha fogadónak használt épületet is találtunk köztük. Persze ma már az sem üzemel.

A sziget végében egy romos épület található, melyről nem tudtam eldönteni mi lehetett.

A sziklák néhol a vizet is megszínezik

A romos épület

Az épület belseje

West Kirby partja a szigetről nézve

Egészen hihetelen, de egy buszmegálló is található a szigeten, vagyis nekünk annak tűnt, de lehet, hogy csak egy kis menedéknek használták az eső elől.

"Buszmegálló"

Lassan elindultunk visszafelé West Kirby-be, de azért még egy utolsó pillantást vetettünk a távolból a Hilbre Islandra.

Hilbre Island

West Kirbyben is tettünk egy rövid városnézést, de annyira kicsi városka, hogy túl sok látnivaló nincs, van viszont egy kellemes kis parkja, amit szintén meglátogattunk.

A Barclays Bank épülete

Vasútállomás

Utcakép

Gyalogút a park felé

Az Ashton Park egy vonzó viktoriánus/Edward-i park, amely West Kirby városközpontjának közelében helyezkedik el. A parkot határolja a Wirral Way, amely felső és alsó parkot alkot. A parkot 1899 és 1906 között alakították ki E. M. Ashton kisasszony jóvoltából, aki kölcsönözte a földet. 1935-ben, halála után a park állami tulajdonba került.

Az Ashton park bejárata

A parkban található egy tó, játszótér és kávézó az alsó parkban, WC és teniszpályák, kosárlabdapálya és futballpálya a felső parkban. Két, az angolok által crown bowling-nak nevezett játékra alkalmas pálya is van. Minden évben májusi vásár kerül megrendezésre, nyáron helyi zenekarok játszanak a Upper Park Arena-ban.

A tó

A tóban rengeteg vizi madár volt, egyesek vígan lubickoltak a vízben, mások pedig csak heverésztek a délutáni napsugarakban.

Etetés

Az egyik crown bowling pálya

Crown bowling pálya

A parknak vannak nagyon szép részei. Az egyik helyen néhány fából faragott szobrot találtunk. A fából kialakított emberfejről rögtön eszembe jutottak a Gyűrűk urából ismert Entek, vagyik azok a fák, amik élnek és mozognak. A fán az emberfej mellett többféle faragást is felfedeztünk, pl. 2 baglyot egy "odúban" és denevérszárnyakra emlékeztető faragásokat.

Az "Ent" fa

Faragott emberfej

Baglyok

Denevérszárnyak

Fából faragott delfinek

Fókák

Visszafelé másik úton mentünk, de erre sem volt túl sok látnivaló. Az egyik ház aljában a pipacsok viszont annyira jól mutattak, hogy muszáj volt lefotóznom.