2023. június 3., szombat

Skócia, Dumfries & Galloway - 3. nap - Isle of Whithorn

2023/04/18 - 2023/04/20

Dél Skócia - Dumfries & Galloway

3. nap

Isle of Whithorn

Reggel szétbontottuk a sátrat és 10 óra környékén sikerült elindulnunk. Nem voltunk biztosak benne mennyi fog beleférni ebbe a mai fél napba, mert délután indulnunk kellett hazafelé, ezért nem is terveztem sok mindent. Kezdetnek egy kis városnézés Isle of Whithornban, meg majd ami még belefér, de itt úgy elment az idő, hogy másra már nem is jutott.

Isle of Whithorn Skócia egyik legdélebbik falva és kikötője, nem keverendő össze a hasonló nevű Whithorn faluval, mely innét kissé északabbra található. Helyileg szinte csak úgy nevezik, hogy "The Isle" és szinte soha nem hívják Isle of Whithorn-nak. Tulajdonképpen neve kicsit becsapós, mert ma már nem igazi sziget, de a régebbi térképeken még szigetként szerepel. Akkoriban a mai főutca még egy töltésút /causeway/ volt, a kikötő pedig az akkori szigeten helyezkedett el.

A faluról készült videó:

Két parkoló található, az egyik a kikötőben, a másik pedig a Főutcán, a templom közelében. Mi az utóbbiban parkoltunk, az ingyenes volt, a másikat nem tudom.

A falu egy igazi gyöngyszem, ami megintcsak megerősített minket abban, amit már eddig is tudtunk, hogy Dél-Skóciában rengeteg a látnivaló.

Először nem a központba mentünk, hanem szétnéztünk fölfelé. Ahogy ott fotózgattunk az egyik épületből kijött egy középkorú nő és elkezdett nekünk magyarázni, hogy ne fényképezgessünk. Akkorra már úgyis lefotóztuk, amit akartunk, de azért utánanéztem, hogy jogosan kérheti-e ezt. Egyértelműen azt a választ találtam, hogy egészen addig, amíg valaki közterületen áll és onnan bármit lefotóz, semmi illegálisat nem tesz, kivéve ha ki van írva, hogy tilos fotózni, de ilyen kiírás nem volt sehol. Legalábbis itt UK-ban ez a törvény. A nő stílusa kicsit kihúzta nálunk a gyufát, de szó nélkül továbbmentünk, hadd örüljön.

A fönti útról szép kilátás nyílt a kikötőre és az Isle Head-re.

Visszamentünk a faluközpontba, mert a leglátványosabb részek úgyis ott találhatók. Ide is célszerűbb dagálykor jönni, mert olyankor a kikötő tele van vízzel és sokkal látványosabb.

A hely egyik ikonikus épülete a 19. századi templom, a Church of Scotland /Skócia Temploma/ mely a régi csónakgyár helyét foglalja el és a kikötőbe nyúlik. Dagály idején teljesen vízben áll. Régebben a Free Kirk nevet viselte. Azonban nem ez az egyetlen épület, mely dagály idején találkozik a tengerrel, a falu másik jellegzetes építménye, a Kapitány kertjének /Captain's Garden/ fehér fala szintén vízben áll. Ezek miatt olyan ez a kis falucska, mint egy vidéki Velence.

Church of Scotland

Balra, szélen a Kapitány kertjének fehér fala

A kikötő továbbra is a falu fő központja. A falu saját flottája homárhalászattal foglalkozik. A mólót először a 16. században emelték, majd a 18. században komolyabban kiépítették a kereskedelem előremozdítása érdekében. A kikötő szokatlan jellemzője egy halcsapda volt, egy fal vagy gát, amely csapdába ejtette a halakat, amikor érkezett az apály.

Végigsétáltunk az Isle Head sziklás partján, ami elképesztően szép. Most a szél miatt kissé vadabb volt a tenger, a videón jól látni, ahogy a hullámok a szikláknak csapódnak.

Az Isle Head, tetején a világítótoronnyal

A sziget legismertebb nevezetessége a négyzet alakú, fehér világítótorony, amelyet helyi nevén "The Cairn"-nak hívnak, és amely több száz évig navigációs segédeszköz volt. Előtte áll a Solway Harvester emlékkő, mely annak a halászhajónak állít emléket, mely 2000. január 11-én elsüllyedt a Man-sziget partjainál és a legénység mind a 7 tagja meghalt.

A Solway Harvester emlékmű

A kápolnához vezető ösvény mellett található egy gránitülőke, amely szintén annak a hét helyi férfinak állít emléket, akik a Man-sziget melletti viharban életüket vesztették. Erről kép nem készült, de a videón látható.

A Szent Ninian kápolna /Saint Ninian's Chapel/ helyén már a 12. században is állt egy templom, amely valaha az Isle Head-en partra szálló és Whithorn felé tartó zarándokok megállóhelye volt. Itt adtak hálát a biztonságos utazásért, mivel akkoriban a tengeri utazás mindig kiszámíthatatlan volt. Innét gyalog indultak tovább, hogy megtegyék a 3 és fél mérföldet a Whithorn-i Szent Ninian-szentélyig. A kápolna egy korabeli zárt falon belül állt, amelynek egy része ma is áll. Belülről jelenleg nem látogatható, mert karbantartási munkálatokra szorul.

Szent Ninian Kápolna

A tengerparti sziklák itt igazi színkavalkádot képeznek, mindenféle színekben pompáznak.

Ezzel végetért dél skóciai kalandunk, a sorozatos balszerencsék ellenére nagyon tartalmas volt, és ismét gyönyörű helyeken jártunk. Aki ezután még kételkedik Skócia déli részének szépségében, ez menjen és nézze meg saját szemével. 😊 A videót mindenképp érdemes megnézni, mert valahogy jobban sikerült eltalálnunk a beállításokat, mint a képeknél, és a színeket az sokkal jobban visszaadja.