2023. június 3., szombat

Skócia, Dumfries & Galloway - 2/1. - Merrick túra a Loch Trool-tól indulva

2023/04/18 - 2023/04/20

Dél Skócia - Dumfries & Galloway

2. nap - 1. rész

Merrick túra a Loch Trool-tól indulva

Biztosan mindenki volt már úgy, hogy semmi sem akart sikerülni, bármit csinált, minden rosszul sült el. Hát nekünk ez a 3 napos kirándulás most ilyen volt. Kezdve azzal, hogy tegnap lezuhant a drónunk, ma folytatódtak a szerencsétlenségek. Mára a Merrick túra volt betervezve, de úgy, hogy felmászunk a Merrick-re, onnan elmegyünk a Grey Man of the Merrick-ig, ami egy emberfejet ábrázoló szikla nem messze a Merrick csúcsától, majd a 3 tó mentén vissza a Loch Trool-hoz, a kiindulóponthoz, ami egy majdnem 16 km-es túra lett volna. Nos, ehhez nem sikerült időben elindulnunk, mert hiába keltünk fel reggel 8-kor, elment az idő azzal, hogy megpróbáltuk a drónt újraéleszteni, kézszárítóval szárítgattuk, de sikertelenül.

Már majdnem 11 óra volt mire odaértünk a Loch Trool parkolójába és végre el tudtunk indulni a túrán. Elég nagy volt a szél ma, de azt nem gondoltuk, hogy teljesen keresztül fogja húzni a számításainkat. Végül a Merrick csúcsáig sem jutottunk el, nemhogy a Grey Man-ig... Ritkán szoktuk feladni, de ma muszáj volt...

Túra táv: 7,9 mérföld / 12,8 km
Minimum szükséges idő: 5-6 óra
Legmagasabb pont: 838 méter
Legalacsonyabb pont: 139 méter
Nehézségi fok: közepes
Parkoló: A Loch Trool parkolója

A fönti térképen a Merrick megmászásának klasszikus útvonala látható, de mi csak a Benyellary csúcsáig értünk el, így kb. az út 2/3-át tettük meg.

A túráról készült videó itt tekinthető meg:

A Galloway Forest Parkban található Loch Trool parkolójából indultunk. Ez a tó már ismerős volt számunkra, ugyanis korábban egy másik túrán körbesétáltuk. A parkolótól pár méterre áll a Bruce kő /Bruce's stone/, ezt is láttuk már, de most megnéztük újra.

A parkoló

A Bruce kő egy kilátón áll, ahonnét csodálatos kilátás nyílik a Loch Trool csillogó vizére és a mögötte lévő dombokra. A kő Robert the Bruce-nak, Skócia királyának és az 1307-es Trool-i csatának állít emléket. Ezt a csendes és nyugodt tájat elnézve nehéz elképzeli, hogy valaha véres csata zajlott itt.

Bruce kő

A Loch Trool

A kőtől visszafelé haladva, ahol az út elágazik, a jobb oldali ösvény a Merrick klasszikus útvonala, de a bal oldali lehetőséget választva is megmászhatjuk, az az ösvény kicsivel a Benyellary előtt csatlakozik ehhez az útvonalhoz, de az kicsit hosszabb, és akkor nem látjuk a klasszikus ösvény elején lévő vízeséseket sem, tehát szerintem célszerű a jobb oldali lehetőséget választani, vagy pedig fel az egyiken és le a másikon.

Az út első fele a Buchan Burn patak mellett halad és mindjárt majdnem az elején láthatjuk az első vízesést. Van egy kitaposott gyalogút, amin közelebb lehet menni hozzá, de a fák túlságosan belógnak a képbe, igazán jó rálátás sajnos nincs.

Tovább haladva újabb vízesések láthatók, több kisebb is, egészen végig, amíg a gyalogút el nem kanyarodik balra felfelé.

Miután elhagytuk a patakot, elkezdtünk kissé felfelé haladni, a gyalogút rossz minőségű volt, tele nagyobb kövekkel, rengeteg pocsolyával és sárral. A táj viszont gyönyörű volt, igazi dél-skót. Lehet, nem vagyunk túl sokan, akik legalább annyira imádják Skócia déli részét, mint az északit, de elképzelhető, hogy ez azért van, mert sokan nem tudják, hogy erre is rengeteg csodálatos hely van?

Egy biztos, akik imádják a fenyőerdőket, mint én is, azoknak a Galloway Forest Park egy igazi paradicsom. És íme megérkeztünk egy fenyves részhez, ahol a gyalogutat egy darabon fenyőfák szegélyezik, egészen a menedékházig /Culsharg Boothy/.

Culsharg Menedékház

A menedékházat elhagyva haladtunk tovább az ösvényen és nemsokára egy kavicsos úthoz értünk. Itt jobbra fordultunk, majd néhány lépés után balra, és átmentünk egy kapun. Innét kezdődött a neheze, elkezdtünk felfelé mászni. Itt most épp favágási folyamatok zajlottak, gyakorlatilag az egész fenyőerdőt kiírtották itt a domboldalon, hogy miért, azt nem tudom. Nagyon szomorúnak tartom, hogy erdőket irtanak ki, de még ha ezt is teszik, miért nem ültetnek helyette új fákat? Nagyon remélem, hogy vissza fogják ide telepíteni az erdőt.

Az útvonal gyakorlatilag nagyon könnyű, alig vannak leágazások, szinte csak egyenesen kell menni. A táj viszont a menedékházig nagyon szép volt és változatos, azt követően viszont egyre kevesebb a látnivaló. Hátranézve a kilátás ugyan nagyon szép volt, de hosszú ideig szinte ugyanaz a látkép és a végeláthatatlan menetelés felfelé.

Egyik helyen "átszaladt" előttem egy kis kígyó, sajnos képet nem tudtam csinálni róla, de a videón jól látható.

Ahogy feljebb és feljebb értünk a szél egyre erőteljesebb lett. Végül elértük a 719 méteren fekvő Benyellary csúcsát. Itt egy kőkerítés mögé leültünk enni, azt remélve, hogy a kerítés ad némi védelmet a széltől, de nem igazán védett semmit.

A Benyellary csúcsa

Innét nagyon szép kilátás nyílt az alattunk lévő 3 tóra, de ehhez oda kellett volna menni egészen a peremig, viszont a széltől alig tudtam. Még kb. 200 méteres szintkülönbséget kellett volna legyőznünk a Merrick csúcsáig, mivel egy darabon innét lefelé vezet az út, majd újra fel és kb. egy 1 órás gyaloglás választott el minket, hogy felérjünk a tetejére. Ahogy elnéztük végig a nyílt terepen kellett volna mennünk, se egy fa, se semmi, ami felfogta volna egy kicsit a szelet és az nemhogy kezdett volna alábbhagyni, hanem méginkább erősödött. Elindultunk ugyan, de néhány lépés után, miután a szél majdnem hozzálökött minket a kőkerítéshez, erősen meginogtunk, hogy vajon bevállaljuk-e hogy továbbmegyünk. Feljebb valószínűleg még erősebb lenne a szél ereje és ezt már túl kockázatosnak tartottuk. Ritkán adunk fel bármit is, de néha jobb, ha győz a józan ész, minthogy valami baj történjen, ezért úgy döntöttünk, hogy itt visszafordulunk.

Azért pár szót írok a Merrick-ről is. 843 méter magasan fekszik és Skócia déli részének legmagasabb hegye. A hegy érdekessége, hogy a széles nyugati gerincen mintegy 800 méter magasan több nagy, részben eltemetett gránitszikla található.

A Merrick

Ugyanazon az úton mentünk vissza, amin jöttünk. Persze, mire leértünk a menedékházhoz, szinte már alig fújt a szél, de ki tudja, hogy ott fent is alábbhagyott-e, ezért nem is agyaltunk ezen. Majd egyszer visszajövünk és felmászunk a Grey Man-hez egy másik útvonalon.