2022. január 28., péntek

Wales - 2/2. - Ceredigion - Llangrannog-tól az Ynys Lochtyn-ig

2022/01/22 - 2022/01/25.

Utazás Ceredigionba

2. nap - 2. rész

Séta Llangrannog-tól az Ynys Lochtyn-ig

Egy Peter Caton által írt könyv szerint 43 tidal island, azaz árapálysziget van az Uk-ban, amik a szárazföldhöz, tehát nem valamelyik szigetéhez csatlakoznak. Ebből az egyik az Ynys Lochtyn, ami egy nagyobb sziklasziget. Szerettünk volna átmenni rá, de az alacsony vízállások pont rossz időpontokban voltak, vagy túl korán vagy túl későn, amikor már sötétedik, szóval ezt most nem lehetett megoldani, de azért elsétáltunk odáig a Llangrannog nevű falutól, hogy legalább a szigetet lássuk.

Llangrannog New Quay-tól csak 6 mérföldre található, a Hawen folyó keskeny völgyében fekszik és a falu része a Wales Coast Path-nak, mely egy híres tengerpati gyalogút. A tengerpart melletti parkolójában parkoltunk, ami sajnos fizetős volt, de van egy másik is, beljebb a faluban és messzebb a parthoz, ami elvileg ingyenes.

A parkoló

A Llangrannog beach-en található nagy szikla a Carreg Bica, az ordovícium időszakában keletkezett kőszikla. Llangrannog strandja megkapta a kék zászlós strand státuszt. Két patak folyik le a parton a tengerbe - a Hawen és a kisebb, a Nant Eisteddfa. Van egy vízesés is a Hawen folyón, melyet Y Gerwn néven emlegetnek.

A legenda szerint Carreg Bica /aminek jelentése: Bica sziklája/ nem más, mint az óriás Bica foga, aki Ceredigionban élt, és kénytelen volt kiköpni a fogát a tengerpartra, amikor erős fogfájás gyötörte. Ha jobban megnézzük, valóban hasonlít egy hatalmas fogra.

A Carreg Bica /balra/

Miután szétnéztünk a parton, elindultunk az Ynys Lochtyn felé vezető ösvényen. A gyalogútról visszanézve szép innét a kilátás a falura és a partra.

Egy másik, kissé rejtettebb és kisebb homokos strand, a Cilborth beach mellett haladtunk el. Ide le is lehetett volna menni, de erre most sajnos nem volt időnk.

Cilborth beach

Visszanézve Llangrannog-ra

Az Ynys Lochtyn közelében vadlovak legelésztek és elég szelídek voltak. Csináltunk róluk jópár fotót. A víz színe itt kissé zöldes árnyalatú volt, annak ellenére, hogy a nap nem sütött. Nyáron sok zöld vizű partot láttunk Pembrokeshire-ben, amik napsütésben hihetetlenül szépek voltak. Kíváncsi voltam, hogy ilyenkor télen, amikor alig süt a nap, milyenek a partok errefelé és azt kell mondjam, abszolút érdemes télen is megnézni.

Megpillantottuk végre az Ynys Lochtyn apró szigetét is. Nézegettük, hogyan lehetne átmenni oda, de nem lesz egyszerű, ha egyszer bevállaljuk majd. Már kezdett visszahúzódni a víz, de szerintem még nem volt elég alacsony a vízállás, úgyhogy meg se kíséreltük.

Ynys Lochtyn

A Carreg Ifan sziklasziget

Amíg én fotózgattam, egyszer csak azt vettem észre, hogy a többiek összehaverkodtak a lovakkal és kézből etetik az egyiket. Odamentem én is, hogy ezt megnézzem közelebbről. Nagyon aranyos paci volt, meglepődtünk, hogy mennyire szelíd. Amikor nem volt semmi a kezünkben, akkor is nyalogatta. Utána alig akart minket elengedni, de muszáj volt érzékeny búcsút vennünk tőle.

Visszamentünk még a sziklákhoz, mert egy részét még nem néztük meg.

Sokáig lehetett volna még fotózgatni, de sötétedés előtt vissza kellett érnünk Llangrannog-ba. Ott még felmentünk a hegyre, megnézni azt a szobrot, amit már a faluba érkezésünkkor kiszúrtam.

Régi mészégető kemence

A part feletti földnyelven álló Szent Crannog szobra mindenképp megérte, hogy felcaplassunk a dombra. Nem csak a szobor látványa, hanem a kilátás miatt is. Crannog valószínűleg Ceredigion 5. századi hercegének az unokája vagy talán fia volt. Nagyapja után ő következett volna a trónon, de ehelyett inkább a ma Llangrannognak nevezett területre érkezett, és vallási közösséget és települést hozott létre. A szobor az utazó misszionárius szerepét hangsúlyozza, nyers öltözetben ábrázolva, szakmájának eszközeit cipelve.

Vonatból átalakított ház

A Carreg Bica

Mára ennyi volt a csavargásból, innét a szállásra mentünk, megettük a maradék töltött káposztát és az este hátralevő részét ismét a Jakuzziban töltöttük, boroskólát iszogatva.