2022. január 28., péntek

Wales - 1/2. - Ceredigion - Devil's Bridge vízesés

2022/01/22 - 2022/01/25.

Utazás Ceredigionba

1. nap - 2. rész

Devil's Bridge vízesés

A Devil's Bridge /Ördöghíd/ látványos vízesése a Cambrian hegység szívében található.  Az összesen 91 méter magas, Mynach folyón kialakult vízesés egy ősi erdős szurdok mélyén található, és a 18. század óta sok ezer látogatót vonz. Technikailag a Devil's Bridge vízesések szegmentált vagy lépcsőzetes vízesésekként sorolhatók be, öt nagy zuhataggal, ami Walesben a legmagasabbak közé tartozik.

Az Ördöghíd a Pontarfynach nevű településen található, melynek jelentése "Híd a Mynach felett", mely a falu szélén található szokatlan közúti hídról kapta a nevét. A híd egyedülálló, ugyanis három különálló híd létezik egymás mellett, mindegyik az előző hídra épült anélkül, hogy korábbi építményeket lebontották volna. A legelsőt a 11. században, a másodikat 1753 körül építették. A harmadik, mely jelenleg is hídként szolgál, egy 1901-ben épült vashíd.

Két túralehetőség közül választhatunk. Magát a vízesést egy körtúra keretében lehet megtekinteni, mely kb. 45 percet vesz igénybe. A túra mélyen az erdős szurdokba visz, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a zuhatagra. Egy másik, rövidebb túra során pedig a három egymásra épült hidat és a Punchbowl nevű képződményt lehet megtekinteni, mely kb. 10 percet vesz igénybe. Persze mindkettő attól függ ki mennyit bámészkodik és persze fotózik. Mindkét túra bizonyos megerőltetést igényel, mert nagyon sok lépcsőfokot kell megmászni /az utóbbnál kevesebbet/.

A parkoló környéke

A vízesésnek saját parkolója van és ráadásul ingyenes, azonban csak 4 óra hosszát lehet itt parkolni, ám ez bőven elég is. Miután leparkoltunk, ettünk egy keveset, majd ahogy kiszálltunk az autóból megláttunk egy vörösbegyet, ami nagyon cukin pózolt a fákon és elkezdtük fotózni. Árpád barátunktól ismét kaptam képeket, amik közül néhányat közzéteszek, megjelölve a névjegyével a sarokban.

Mindkét séta a parkoló közeléből indul és mindkettő elején egy forgókapu található. Fontos megjegyeznem, hogy télen nincs kapuőr a kapuknál, de 2 db 1 fontos érmével a forgókapun be lehet menni. /Mindkét séta 2 fontba kerül, egyenként, tehát összesen 4 font, ha mindkettőt látni szeretnénk./ Az is nagyon fontos, hogy van nyitvatartási idő, azon túl úgy tudom nem lehetséges a bejutás a forgókapukon sem. Nyáron és csúcsidőben a kapuőrnél kártyával is lehet fizetni vagy lehetőség van előre jegyet foglalni a hivatalos weboldalukon is.

1. túra - Devil's Bridge vízesés és a 3 híd

Mi először a vízesét néztük meg. Ez a körtúra tehát minimum 45 percet vesz igénybe /nekünk több volt/ és 675 db meredek, egyenetlen  természetes kőlépcsőkön kell haladni szinte a túra teljes hosszában. Miután sikeresen bejutottunk a forgókapunk, rögtön egy kilátóból megfigyelhettük a 3 egymásra épült hidat. Ezután követtük az ösvényt az ősi tölgyerdőn keresztül, mélyen le a Rheidol szurdokba.

A legenda szerint az eredeti, első hidat azután építették, hogy egy idős asszony elvesztette a tehenét, majd meglátta, hogy a folyó túlsó partján legel. Az ördög megjelent és megígérte hogy épít egy hidat, cserébe az első élőlény lelkéért, aki átkel rajta. Amikor a híd elkészült, az öregasszony átdobott egy kenyérhéjat a folyó felett, a kutyája utána eredt, hogy megszerezze azt, át a hídon. Így ő lett az első élőlény, aki átkelt rajta. Az ördögnek csak a kutya lelke maradt. Ebből a legendából ered a Devil's Bridge /Ördöghíd/ elnevezés.

A modern kori történészek azonban hajlamosabbak azt hinni, hogy a Strata Florida apátság szerzetesei felelősek az alsó hídépítésért. Akárhogy is, az Ördöghíd továbbra is lenyűgöző építészeti anomália.

A 3 egymásra épült híd

A túra során több kilátó is van, amik egyben pihenőként is szolgálnak. Mindegyik pihenőnél a vízesés 1-1 szakasza látható. Kb. fél úton lefelé van egy kilátó pavilon, ahonnét kilátás nyílik a teljes vízesésre. A lefelé tartó lépcsők utolsó szakaszát Jacobs’ Ladder-nek, azaz Jákob létrájának nevezik, ahol 100 lépcsőfok van egy menetben.

A Devil's Bridge vízesés

A kilátó pavilon

Jákob létrája

Nem örültem a lépcsőzésnek, mert a reggeli mászás közben az előző vízesésnél, eléggé megerőltettem a lábaimat és most minden lépés kellemetlen volt, de azért hősiesen vettem be a lépcsőfokokat egymás után. Abban bíztam, hogy "kutyaharapást szőrével", vagyis ha minél többet mozgok, akkor egyre kevésbé fog fájni, de eddig ez nem vállt be, inkább egyre jobban fájt és sajnos az egész négy nap alatt szenvedtem vele. Csak utána kezdett javulni, hogy bekentem izomlazítóval, amit Árpádtól kaptam, persze csak az utolsó előtti nap közölte velem, hogy van nála. Egyébként Árpádnál mindig van minden is, mert mi mindig elfelejtünk elvinni valamit, ami persze aztán kellene. :-) Ezért ő hozza mindig az összes "túlélő" felszerelést. :-)

Jákob létráján leérve van egy félkör alakú híd, azon át vezet tovább az ösvény, szebbnél szebb látvánnyal.

A vízesés következő szakasza mellett található a Robbers Cave /Rabló barlang/, mely régen búvóhelyként szolgált. Azért nevezték Rabló barlangnak, mert sok-sok évvel ezelőtt 3 országúti rabló búvóhelye volt, akik egy bizonyos Bat vagy Bartholomew nevű helyi férfi fiai voltak. A fiúkat úgy ismerték, hogy a "Denevér gyerekek" /Bat's children/. Már fiatalkorukban is nagyon gonoszak voltak és amikor egyszer az erdőben kószáltak, észrevettek egy lyukat, mely egy barlang volt. Amikor idősebbek lettek, visszajöttek ehhez a titkos barlanghoz és itt aludtak, valamint itt dugdosták vagyonukat, amit emberek kirablásával szereztek. Lánytestvérük látogatta őket és hozott nekik ételt. Néha éjszakánként ő is együtt rabolt a testvéreivel. Senki sem találta meg a búvóhelyüket, azonban egy szerencsétlen éjszaka miközben ki akartak rabolni egy férfit, megölték. A megölt úriember nagy tiszteletnek örvendett és a barátai a gyilkosok nyomába eredtek. Kutyák segítségével találták meg a barlangot. Ekkor kifüstölték, majd elfogták őket. Azt beszélik, hogy a két férfit Rhayader-ben felakasztották, a fiatal nőt pedig máglyán elégették. Hogy elkerüljék a barlang újbóli búvóhelyként való használatát, felnyitották és ennyi maradt belőle, ahogy ma is láthatjuk.

Robbers Cave

A végén egy kihelyezett távcsövön keresztül megfigyelhetjük  a szemközti hegyoldalon lezúduló vízesést is.

Ezzel körbeértünk a Devil's Bridge vízesés túráján. A másik, rövidebb túra az út túloldalán található, szintén egy forgókapuval ellátva az elején. Mindannyian ide már nem tudtunk bemenni, mert nem volt annyi aprónk, így csak mi ketten mentünk be Árpáddal, mert mi fotózunk a legtöbbet.

2. túra - Devil's Punchbowl és a 3 híd

Ez sokkal könnyebb túra, mint a másik, itt csak 220 lépcsőfok van. Látványban azonban ez is nagyon ott van. A punchbowl-nak sok jelentése van, leginkább kerek mélyedés vagy kerek medence-ként fordítanám.

A Punchbowl sétát nem túl rég kibővítették egy kis térrel és padokkal, ahonnét kilátás nyílik a 3 hídra. A természetsarokban madáretetők, tündérajtók és műanyag-gombák láthatók. Ez a séta kb. 10 percet vesz igénybe, mi először megnéztük a kialakított teret és a természetsarkot, majd lesétáltunk a folyóhoz, hogy megnézzük az "ördög medencéjét". Megfigyelhettük a Mynach folyó hatalmas erejét, ami látványos lyukakat vésett a sziklákba.

Lépcsősor a folyó aljához

Kilátó

A 3 híd

A punchblow lenyűgöző látványt nyújt és bár a fényviszonyok nem voltak a legjobbak, azért lett néhány jó kép róla.

A Devil's Punchbowl

Nem tudnám eldönteni, hogy a 2 túra közül melyik volt a szebb, mindkettő csodálatos volt. Szerintem az a legjobb, ha valaki eljön ide, akkor mindkettőt végigjárja.

Még nem búcsúztunk el a falutól, amikor jöttünk, nem sokkal a parkoló előtt láttunk egy ló szobrot, azt még mindenképp meg szerettem volna szemlélni közelebbről. Mi gyalog mentünk le odáig, de ott is van egy parkoló, ha esetleg a vízesés melletti tele lenne. Itt található a The Woodlands Caravan Park kemping is, valamint kávézó és ajándékbolt is működik, bár most ezek zárva voltak.

A karavánparkba is befotóztunk egy kicsit, legalábbis annyit amennyi a nyitott kapun át látszott belőle. Jó helynek tűnik ez is.

A karaván park bejárata

Fél 4 után elindultunk a szálláshelyünkre, Mydroilyn-be. Nagyon könnyen megtaláltuk, a házigazdák már vártak minket. A szállás egy magánház mellett volt, amiben a tulajék laktak. Mindent megmutogattak nekünk, nagyon kedvesek voltak. A ház gyönyörű volt, egy hatalmas nappali konyhával, két szoba és egy fürdőszoba volt benne, ízlésesen berendezve. Nekünk nagyon tetszett. A Jakuzzi pedig a hátsó udvaron volt a kijárattól pár méterre.

Becuccoltunk a kocsiból a kéróba, majd megvacsoráztunk. Már nagyon éhesek voltunk. Főztünk még otthon töltött káposztát és az összeset elhoztuk, ami megmaradt. Azt vacsoráztunk és még mindig maradt belőle. Evés után irány a Jakuzzi, már alig vártuk, hogy megmártózzunk benne. A házigazda előzőleg elküldte a házirendet e-mail-ben, amiben benne volt az is, hogy a Jakuzziba csak zuhanyzás után menjünk bele. Rendesek voltunk és betartottuk ezt a kérést, úgyhogy előtte mindannyian lezuhanyoztunk. Nagyon kellemes volt a vize, 37 fokra volt állítva. Annak ellenére, hogy eléggé hideg volt kint, nem fáztunk a vízben és nagyon kellemesen telt az este. Boroskólát ittunk és sokat beszélgettünk. A poharakat nem igazán tudtuk hova tenni, így jobb híján a Jakuzzi szélére raktuk, de mindig vigyázni kellet, hogy le ne lökjük. Szerencsére nem volt semmi probléma. Készült néhány kép is:

Sokáig kint ücsörögtünk és a víz annyira kiszívott minket, hogy éjszaka nem kellett altatni. Nagyon szuper volt ez a nap.