2022. január 28., péntek

Wales - 2/1. - Ceredigion - New Quay

2022/01/22 - 2022/01/25.

Utazás Ceredigionba

2. nap - 1. rész

Városnézés New Quay-ban

Reggel 8 körül keltünk és 10 óra körül indultunk el New Quay-ba egy közeli tengerparti városba, mely a Cardigan Bay partján, a Ceredigion Coast Path mentén fekszik, és népszerű tengerparti üdülőhely és tradicionális halászváros. Fő látnivalói közé tartozik a festői kikötő és a kiterjedt homokos strand, valamint a Cardigan-öbölben élő palackorrú delfinek populációja. Persze ez utóbbihoz nagy szerencse kell.

A tengerparthoz közel szerettünk volna parkolni, de a partnál lévő parkolóhoz vezető út le volt zárva, mert utat javítottak, így a Church street fizetős parkolójában tettük le az autót. Onnét pedig pár perces sétával már lent is voltunk a parton.

Sajnáltuk, hogy ez a bolt nem volt nyitva

Megnéztük New Quay kikötőjét és végigsétáltunk a vízbe nyúló mólón. Innét delfineket is el lehet csípni, de nagyobb esély erre csak a nyári hónapokban van, illetve szintén nyáron innét indulnak a delfinnéző hajók is.

A Harbour Beach

A móló végén egy fából épített kis világítótorony látható, első ránézésre nem tudtam megállapítani, hogy mi akar ez lenni, csak ahogy közelebb mentünk, akkor láttam a lámpáját, és levontam a következtetést, hogy akkor ez egy világítótorony. Innét nagyon szép volt egyébként a kilátás a város színesre meszelt  házaira.

A mólótól a Harbour Beach felé haladtunk, de közben észrevettünk néhány kismadarat a kőkerítés tetején és megálltunk fotózni őket.

A Harbour Beach New Quay fő strandja, mely a falu lejtős teraszai alatt húzódik meg, és a kikötő fala védi az uralkodó időjárástól. Kijelölt kék zászlós strand, ami azt jelenti, hogy rendkívüli tiszta víznek örvend, puha, finom homokkal. Van itt egy büfé is, de gondolom inkább csak nyáron van nyitva, mert most zárva volt.

Elsétáltunk a hullámtörőig, majd egy felfelé vezető úton visszamentünk a városközpontba. Közben útba ejtettük azt a szobrot, amit lentről láttunk.

Jó szelek és kedvező hullámok /Fair Winds and Following Seas/ címet kapta az a szobor, mely egy kislányt ábrázol, aki a tenyerét tartva levegőt vagy csókot fúj a tenger felé. A művészt a város gazdag tengeri történelme és a walesi nyelv ihlette. A mű a vitorlák koráról és óceánjaink jövőjéről beszél. A Wales Coast Path középpontjában ül, ahonnét csodálatos kilátást nyilik a partvonalra, tiszta időben a Snowdonia csúcsai is láthatók.

Mindig is az időjárás, különösen a szél irányította a tengeri utak sikerét, és továbbra is meghatározza a mai, egyre népszerűbb delfinfelderítő utakat. Ez adta az egyik ihletet a műhöz, de a tengerészek babonái is ihlették, a szerencséhez kapcsolódó rituálék a tengeren – szinte mindegyiknek az a célja, hogy védelmet nyújtson az időjárás ellen. Ezt szem előtt tartva azt remélik, hogy a figura szerencsét hoz majd.

A szobor értelmezésének elősegítése érdekében Samantha Wynne-Rhydderch New Quay lakosa és költője írt egy kétnyelvű verset, mely magyarul valahogy így szól:

A szénnel megrakott hajók ebben az öbölben épültek,
melyek egykor a vitorláikkal haladtak át az óceánon
és vissza. Ugyanezek a szelek fújják lábaidat,
hogy a partvonal mentén vezessék lépteidet
parti ösvényeinken.

Már nagyon kávézhatnékünk volt, ezért betértünk az első kávézóba, amit találtunk és ez a The Blue Bell kávézó volt. Kellemes hely, mi a felső szinten ültünk le, mert lent túl sokan voltak. Jól esett a kávé és felfrissültünk tőle.

Végül még sétálgattunk egy kicsit a part mentén a másik irányba is, a Rock streat-en. Az itt lévő házak érdekessége az volt, hogy a ház az utca egyik oldalán volt, a hozzá tartozó kis teraszos, kiülős, kilátónak kialakított kert pedig az út másik oldalán. Ilyet eddig még nem láttam, de nagyon tetszett.

Az út zsákutcába torkollt, de még valameddig vezetett előre egy ösvény, aztán annak is vége szakadt, csak az ellenkező irányban lehetett volna tovább menni, de arra nem akartunk. Érdekes sziklákat figyelhettünk itt meg valamint egy sziklaszigetet a tengerben. Alattunk pedig valami hal és rákfeldolgozó üzem működhetett a szagokból és a gyalogútra dobált hulladékból következtetve.

Halfeldolgozó üzem

New Quay-t ezzel ki is merítettük, úgyhogy visszamentünk a parkolóba. A város nagyon tetszett.

Kövekező uticélunk Llangrannog volt, de még mielőtt elindultunk volna, kerestünk egy boltot út közben és ott megálltunk bevásárolni.