2020. november 18., szerda

2020/11/08.

Wentworth Kastély és Kert
/Wentworth Castle and Garden/

Ma ismét egy National Trust tulajdonában lévő területet látogattunk meg, kastéllyal és hatalmas kertekkel, valamint erdős résszel. A Wentworth kastély és a hozzá tartozó birtok hatalmas területen helyezkedik el. Nyitásra foglaltam a jegyeket, 10 órára, de még így sem tudtunk mindent megnézni, ugyanis 3:30-kor zártak és a parkoló is csak 3:45-ig volt nyitva.

November 5-től december 2-ig Anglia területén lockdown /korlátozás/ van a koronavírus miatt, de  szerencsére nincs tiltva, hogy a nem túl messze lévő helyeket meglátogassunk, de aludni csak itthon lehet. Mást terveztünk erre a hétvégére, a New Forestbe akartunk lemenni 2 napra, még most szép őszi színekben pompáznak az erdők, biztosan szép látvány lett volna, de azt sajnos le kellett mondanom. Szerencsére teljes visszatérítést kaptunk a szállástól, így legalább anyagi kárunk nem keletkezett.

Az időjárás ma sem volt a legjobb, elég nagy volt a köd, de legalább az eső nem esett, aminek jobban örültünk, mint amennyire bántuk a ködöt. Valójában ez a terület még így is nagyon szép volt, sőt a homályos látási viszonyok kissé sejtelmessé tették az egészet. A jegyirodától egy erdőszéli aszfaltozott úton jutottunk a látogató központhoz.

A látogató központnál ki van helyezve két térkép, ezeket lefotóztuk, hogy tudjuk miket kell megnézni. A terület két nagy részre tagolódik, az egyik rész a kastély és a hozzá kapcsolódó kertek, a másik pedig a parkosított terület. A birtok rövid története az, hogy 1709-ben Thomas Wentworth, Strafford 1. grófja nagyszabású birtok létrehozására vállalkozott, hogy unokatestvére és riválisa Woodhouse nevű birtokát elhomályosítsa.

A kastély és a kertek

A parkosított terület

A kastéllyal és a kertekkel kezdtük a terület felfedezését. Jól esett volna egy kávé, de a  kávézó csak fél óra múlva nyitott, gondoltuk maj akkor később iszunk egyet.

A régi istálló épülete, most kávézó működik benne

A Wentworth kastély egy vidéki ház, a Strafford grófoknak az egykori székhelye. Ma főiskola működik benne, így sajnos belülről nem látogatható.

Wentworth Kastély

Végigsétálva a kastély közvetlen kertjén, az érdekes nevű, ám kevésbé látványos Ha Ha hídon átkelve egy fás, árnyékos területre érkeztünk. Itt kezdődnek a terület legszebb látnialói.

Ha Ha híd

A Corinthian Temple /Korintoszi Templom/ egy kerti templom, melyet 1766-ban épített Strafford második grófja homokkőből, kőlap tetőzettel. 1976-ban felújítási munkálatokat végeztek rajta. 3 kis lépcső vezet fel a 4 korintoszi oszloppal ellátott kis templom belsejéhez. A kastély déli gyepére néz, melyet krokettezésre használtak.

Korintoszi templom

Kilátás a templomból

A Conservatory /Üvegház/ sajnos most zárva volt. Az ablakokon benéztünk, de nem nagyon lehetett belátni. Sajnálom, hogy nem nézhettük meg belülről, nekem nagyon tetszenek az ilyen épületek.

Üvegház

Az üvegház és a kastély

National Trust irodai épületek

A fák alatt több helyen is láttunk mókusokat. Ilyenkor nem jött jól a köd, mert messziről nem lettek túl élesek a képek, ha pedig közelebb mentünk, rögtön elszaladtak. Nagyon cukik voltak, ahogy élelem után kutattak az avarban.

A Lady Lucy's Walk névre hallgató sétány valószínűleg ilyenkor ősszel mutat a legjobban. Ez egy fákkal végigültetett egyenes sétálóút, ahol a köd kifejezetten előnyös látványt nyújtott.

Lady Lucy's Walk

A Stainborough kastély nem volt egy igazi vár, csupán csak szeszélyből építették, kerti dísznek, már eleve romos állapotban, hogy egy kastélyrom látszatát keltse. Ma már sokkal romosabb állapotban van, mint építésekor.

A Fernery névre hallgató páfrányos terület némi mediterrán hangulatot varázsolt ebben a ködös októberi időben. Kicsit olyan volt, mintha egy esőerdőben sétálgatnánk.

Megnéztük a térképet, hogy mit nem láttunk még és megpróbáltuk megkeresni még azokat a helyeket.

Az Azalea Garden /Azalea Kert/ padokkal ellátott kellemes hangulatú kertecske, ahol több kismadár is gyakran felbukkat.

Az Union Jack Garden sövényekkel tarkított, labirintusszerű sétány. Ez nem annyira volt látványos, úgyhogy itt nem sokat időztünk.

A Victoria Flower Garden /Viktoriánus virágoskert/ valóban a viktoriánus időket idézi, bár már nem túl sok virágzó virág volt benne így november elején, ám még így is látványos.

Archer's Hill Gate nevezetű kaput 1744-ben William Wentworth építette. A három boltív egyedi és gyönyörű kilátást nyújt a Déli Parkra, persze csak tiszta időben. A kapu azt a pontot jelöli, ahol a régi közút elhagyta a birtokot, valamint emléket állít Thomas Archernek, az építésznek, aki a 18. század elején felelős volt a főépület barokk homlokzatának építéséért.

Archer's Hill Gate

A Sun Monument /Nap emlékmű/ Lady Mary Wortley-Montagu-nak állít emléket, aki bevezette a himlőoltást Angliában. Nap emlékműként vált ismertté, mivel állítólag a tetején volt egy bronz tál, hogy visszatükrözze a napsugarakat a Wortley Hall-ba és Wortley's lodge-ba.

Sun Monument

Most már gyakorlatilag a birtok ezen részén mindent láttunk, úgyhogy visszamentünk a kávézó felé. Kissé felszállt a köd, a látási viszonyok javultak valamennyit, ám nem túl sokat.

Wentworth Kastély

Mielőtt nekivágtunk volna a birtok másik részét felfedezni, bementünk venni egy kávét. Csak elvitelre lehetett kérni, bent le sem lehetett ülni. Ahogy kint ittuk a kávénkat és a park felé néztem, homályosan ugyan, de mintha őzikéket láttam volna. A többiek szerint nem azok voltak, de én biztos voltam benne, hogy igen. Azt tudtam, hogy a park területén élnek szabadon kószáló szarvasok és őzek, de nekünk ilyenekhez sosincs szerencsénk, akárhova megyünk.

Miután elfogyasztottuk a kávénkat megnéztük közelebbről, hogy valóban őzeket láttam-e. Ahogy közeledtünk egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy jól láttam, azok tényleg azok voltak. Szarvas is volt köztük, de az őzek voltak többségben. Ki volt írva ugyan, hogy maradjunk a gyalogutakon, de onnét nagyon messze voltak, így hát kissé közelebb mentünk. Bizonyos távolságon belülre azonban nem mehettünk, mert akkor távolabb mentek. Elég félénkek voltak.

Kissé arrébb, a másik oldalt szintén volt egy nagyobb létszámú csapat. Hozzájuk is közelebb mentem, de túl közel ők sem engedtek magukhoz.

A parkosított területen is volt néhány látnivaló, így miután megnéztük a szarvasokat és az őzeket, elkezdtük ezeket megkeresni. Elég nagy távolságok voltak, nekünk pedig már nem maradt túl sok időnk zárásig, de végül egy kivételével nagyjából sikerült mindent megnézni.

A Rotunda névre hallgató kerek kupolával fedett építmény római templomok látványát idézi. A hasonlóság nem véletlen, ugyanis az eredetileg az 1700-as évek közepén épült Rotunda a római Tivoliban található Vesta templomának a másolata.

Rotunda

A Rotundától a Anna királynő emlékművéhez mentünk. Ide egy erdőszéli ösvényen vezett az út.

Queen Anne’s Obelisk /Anna királynő emlékműve/ 1734-ből származik és Anna királynő emlékére állították.

Queen Anne’s Obelisk

Az öbeliszk mögött épületek állnak, ami kicsit érdekes volt itt a semmi közepén. A kapu nyitva volt az épületek felé, de nem mertünk bemenni, mert magántulajdonnak tűnt.

Innét a Duke of Argyll's Monument felé indultunk el, de nem vettük észre az elágazást, ami a monumentumhoz vezetett volna és amikor észbe kaptunk, hogy talán már elhagytuk, akkor már túl messze voltunk tőle, így ezt az egyet nem tudtuk megnézni.

A Palladian híd vagy más néven Szerpentin híd a Stafford kaputól vezetett a Wentworth kastélyig.

Palladian híd

Átmentünk a hídon és kimentünk a birtok területéről, itt volt egy szép kapuval ellátott magánház, de aztán vissza is fordultunk, mert hamarosan záróra volt.

A hídtól jobbra leágazott egy ösvény, mely a térképen The Serpentine néven szerepelt, egy kicsit elmentük még ebbe az irányba, de zavaros, sáros vizű kis tavon kívül semmit sem találtunk, úgyhogy itt vissza is fordultunk.

Ennyi fért bele ebbe a napba, nagyon kellemes sétát tettünk a Wentworth birtokon. Kellett hozzá a teljes nyitvatartási idő, hogy nagyjából az egészet végig tudjuk járni.