2020. november 10., kedd

Sandstone Trail
/Homokkő túraútvonal/

6. szakasz

Rábukkantam Carl Rogers "Circular walks along the Sandstone Trail" c. könyvére, melyben a híres 32 mérföldes, Frodshamtól Withchurchig húzódó lineális Sandstone túraútvonalat 12 db körtúrára osztja fel. Nagy vágyam végigjárni mind a 12-őt. Ma el is kezdtük, mindjárt rögtön a közepénél, a 6. szakasznál, mely a Beeston kastély környékét járja be. Így össze tudtuk kötni a túrázást várlátogatással is.

A kastéllyal kezdtünk, sikerült reggel 10 órára jegyet foglalnom, ennek nagyon örültem, mert számolgattam, hogy kb. mennyi idő kell a várra és mennyi a túrára és arra jutottam, hogy a várat mindenképp nyitáskor kellene megnéznünk, mert már este 6 óra körül sötétedik, tehát addigra végeznünk kell a túrával is. Azzal még nem is számoltam, hogy a Beeston kastély parkolója 5-kor bezár, ezzel már csak a helyszínen szembesültünk, úgyhogy addigra vissza kellett érnünk, mert parkolót máshol nem nagyon láttunk a közelben.

Beeston kastély
/Beeston Castle/

A Beeston kastély a Cheshire-síkság felett elterülő 107 méter magas homokkőszikla, a Beeston Crag tetején ül. Ranulf de Blondeville, Chester 6. grófja építette az 1220-as években a keresztes háborúból hazatérve. A 16. századig megőrizték jó állapotát, ekkor úgy ítélték, hogy már nincs katonai jelentősége, de később mégis szolgálatba állították, az 1643-as Angol Polgárháboróban. 3 évvel később Cromwell parancsára részben lebontották, hogy megakadályozzák további bástyaként való felhasználását. A 18. század folyamán a helyszín egy részét kőbányaként használták. Egy legenda szerint a Beeston kastély őrei ide temették el II. Richárd király kincseit, de ezt a kutatások során nem sikerült bizonyítani.

A kastély az English Heritage tulajdonában van.

A vár bejárata a parkolóból nézve

A kastély területén két nagyobb sétát lehet tenni, az egyik a vár romjai felé vezet, a másik pedig egy hosszabb séta a várat körülvevő erdős részen. Mi mindkettőt végigjártuk és az előbbivel kezdtük.

A WC és az ajándékbolt épülete

Fába vésett kés

Kilátás a Peckforton kastélyra

Maga a kastély a dombtetőn található, mára nem sok maradt meg belőle, de a romok még így is impozáns látványt keltenek. Azonkívül miután besétáltunk az egykori vár kapuján, nagyszerű kilátásban gyönyörködhettünk az alatta elterülő tájra.

A vár romjainak megtekintése után egy másik úton mentünk visszafelé, egy erdei ösvényen, ki voltak helyezve a nyilak, csak abba az irányba lehetett menni, itt is egyirányúsítva volt minden.

Beeston eredete 400 évvel ezelőttre nyúlik vissza, egy bronzkori hegyi erődhöz. Ennek felépített mását ma is láthatjuk az erdő szélén, melyet a keresztes vitézek várai, valamint a Szentföld bevehetetlen dombtetői építményei ihlettek. Nagyon jól néz ki, talán a várnál is érdekesebb látvány.

A kastély másik útvonala erdős területeken vezet keresztül, de ezt is érdemes végigjárni, mert itt is találkozunk érdekességekkel. Ilyenkor ősszel pedig az őszi színekben pompázó erdő szintén nagyon látványos.

A séta során láthatjuk a denevérbarlangot is, de sajnos csak kívülről. A barlang el van zárva a látogatók elől, hogy megvédjék a benne lakó ritka denevérfajt, valamint a látogatókat a denevérektől. A barlang az 1992-ben készült Robin Hood filmben is szerepelt.

Denevérbarlang

Kicsivel arrébb két másik homokkő barlang is látható, az egyik bejárata szintén el van kerítve:

Visszaérkeztünk a kastély főbejáratához. A közelben lévő fák alatt egy mókus futkározott, élelem után kutatva. Nagyon fürge volt, de néhány képet sikerült csinálnunk róla, mielőtt eltűnt az erdőben.

Benéztünk az ajándékboltba is, de nem találtunk semmi érdekeset. A Halloween közeledte már itt is érződött, az ajándékbolt bejárata mellett egy fából faragott tök és egy gomba volt kihelyezve. Bár lehet, hogy a tök csak véletlen egybeesés és amúgyis itt szoktak lenni, ezt nem tudom.

Beeston Castle
Cím: Chapel Ln, Tarporley CW6 9TX
Belépő: 9 font /2020-ban/

A kastélylátogatás után elindultunk a Sandstone trail Beeston kastély környéki szakaszán. A túrában kicsit csalódtam, a táj nem túl változatos, ritkán volt valami amit érdemes volt lefotózni, de sétának kellemes volt.

Sandstone Trail

Legalacsonyabb pont: 33 m
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Beeston kastély parkolója

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A Beeston kastély parkolójától indul a túra, nem éppen szerencsés, mert amikor a kastély bezár, a parkolót is bezárják, és aki nem ér oda időben, nem tud majd kimenni. Másik parkolót sajnos nem tudok a közelben, ezért tanácsos megnézni a nyitvatartási időt, ami a kapura mindig ki van írva. A parkoló English Heritage tagoknak ingyenes, amúgy 3 font.

A túraútvonal nem igényel különösebb megerőltetést, alig vannak benne emelkedős részek, azok is csak csekély mértékűek. Az ösvények néhol rendkívül sárosak, mocsarasak voltak, ez valószínűleg az utóbbi napok esős időjárásának is köszönhető. A séta a kastély bal oldala melletti gyalogúton kezdődik, egy fenyőerdős szakaszon, ez nekem nagyon tetszett, de az erdőből hamar kiértünk és utána már kevésbé volt látványos a táj.

Az erdő után az ösvény szemben folytatódik, egy jobbra lévő ház mellett halad el. Egy nagy mezőn haladtunk keresztül, egy jól látható gyalogúton. Miután átmentünk egy kis fahídon egy patak felett, újabb mező következett. Ezen a szakaszon, ha hátra fordulunk jól láthatjuk a Beeston Crag-et, tetején a kastéllyal. Előttünk pedig a Peckforton kastély teteje látható.

Peckforton kastély

A Beeston Crag és a kastély

A Beeston kastély

Kiértünk egy aszfaltos útra, itt jobbra fordultunk és egy darabig ezen az úton haladtunk, majd ismét jobbra, egy farmház melletti ösvényre kanyarodtunk.

Az út egy legelő mellett folytatódott tovább, itt már nem láttuk a gyalogutat, csak találomra mentünk, a térkép és az irányjelző táblák segítségével. Végül rátértünk egy lebetonozott, jó minőségű útra és egy darabig ezen haladtunk tovább.

Volt egy ösvény jobbra, a térkép szerint egyenesen kellett volna tovább mennünk, de egy idő után az az út le volt zárva, mert valami munkálatok folytak. Így hát mi a jobb oldali ösvényen folytattuk tovább, majd amikor kiértünk az aszfaltos útra balra fordultunk. Itt ha jobbra néztünk, ismét jó rálátás nyílt a Beeston kastélyra.

A Lower Rock Farm mellett haladtunk el, ahol lóversenypálya is volt, a mellette lévő mezőn pedig lovak legelésztek.

Lower Rock Farm

A kereszteződésnél jobbra fordultunk, itt csatlakoztunk a térkép szerinti úthoz. Egy mezőn mentünk keresztül, ami eléggé mocsaras volt. A vasúti átjáró felé vettük az irányt, mely alatt volt egy alagútszerű átjáró. Iszonyat nagy sár volt a vasút alatti átjárón, de másfelé nem tudtunk menni. Ezt követően ismét egy nagy rét következett, gyalogút nincs rajta, csak a térkép alapján próbáltuk kitalálni merre is kéne haladnunk. Végül egy ház mellett kiértünk az aszfaltos útra, itt balra fordultunk a Tiwerton nevű falu felé.

A vasút alatti alagút

Tiwerton

A Bates Mill Cottage mellett elhaladva megérkeztünk a Shropshire Union Canal-hoz, ami elég jól nézett ki, a híd alatt épp egy hajó haladt át a csatornán. Jobbra egy másik hajó parkolt.

Shropshire Union Canal

Bates Mill bridge

A hídon át folytattuk tovább, majd egy darabig az aszfaltos úton, elhaladva a Shady Oak kávézó és kocsma mellett.

Shady Oak

A kávézó parkolójából megnéztük közelebbről is a csatornát.

Az útkereszteződénél a szemközti oldalon folytatódik tovább az ösvény, keresztül egy mezőn. Ellentétben a túra előző mezei részeivel, itt viszonylag jól kivehető a gyalogút. A kereszteződésnél jobbra fordulva rátérünk a Sandstone Trail útvonalára és a túra további részében azon haladunk végig.

Ismét egy aszfaltos út következett, ez a Pudding Lane, majd jobbra fordulva földutakon haladtunk tovább. Az egyik részen nagyon sok gomba volt, csináltam róla néhány képet:

Ismét a csatornához érkeztünk, ezúttal a Wharton's Lock-hoz, mely egy zsilip a Shropshire Union Canal-on. Mint a Cheshire-i csatornák nagy része, ez a vizi út is a 18. század második felében épült, hogy összeköttetést teremtsen a közép-vidék gyárai és a Mersey kikötők között. Ahogy egy évszázaddal később megjelentek a vasutak, a csatornák hanyatlásnak indultak. Ma egy megyei csatornahálózat része, mely Cheshire Ring néven fut.

Az út a csatorna felett lévő hídon át vezet tovább, majd a Sandstone Trail nyilacskáit követve innét már könnyű dolgunk volt.

Híd a csatorna felett

A Beeston kastély

Átkeltünk egy újabb vasút alatti átjárón, ahol ugyanúgy, mint az előzőnél, itt is nagyon nagy volt a sár. Balra fordulva egy újabb mezőn haladtunk keresztül, majd rátértünk az aszfaltos útra. Onnét már csak vissza kellett sétálni a parkolóhoz.

Castlegate Farm gazdaság

4 óra környékén érkeztünk vissza a parkolóhoz, 3 és fél óra alatt jártuk végig a túrát. Mivel nem volt annyira látványos, kissé elvette a kedvemet a Sandstone Trail-től, de ahogy a könyv többi túráját nézegettem, mégiscsak érdemes végigjárni, mert vannak még érdekes látnivalók. Úgyhogy valószínűleg visszatérünk még a Sandstone Trail-re.