2020. november 30., hétfő

2020/11/28

Túra a Wyming Brook
Természetvédelmi Területen

A ködös albion találó kifejezés erre az országra. Télen-nyáron rengeteget esik az eső, de azt észrevettem, hogy ha télen sokat esik, akkor a nyár melegebb, ha fordítva, akkor a tél enyhébb lesz. Úgy tűnik ez a tél megint rengeteg esőt fog hozni. Legutóbbi túránkon nagyon rossz időt fogtunk ki, de úgy látszik, amikor mi ráérünk kimozdulni, mostanában mindig rossz idő van. Ma a Wyming Brook Természetvédelmi területre indultunk a Peak Districtre, szomorkás időben, de egészen félútig nem esett. Ismét szemerkélő eső, de most legalább szélcsend volt. A pozitív dolog viszont, hogy most jól választottam meg a helyszínt, mert ez a táj így esőben, ködben is abszolút élvezhető volt. A képek ismét telefonnal készültek.

Túra táv: 3,44 mérföld /5,5 km/
Minimum szükséges idő: 1-2 óra
Legmagasabb pont: 307 m
Legalacsonyabb pont: 200 m
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Wyming Brook Car Park /ingyenes/, Postcode: S10 4QX

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A térkép

A Wyming Brook természetvédelmi terület Sheffieldtől nem messze található, nevét a Wyming Brook nevű patakról kapta. Vizét a közelben lévő Redmires víztározók táplálják. A terület legszebb része közvetlenül a patak mellett futó ösvény, ami kb. 1 kilométeres szakaszon halad a parkolótól a víztározókig.

Van egy saját parkolója, ami ingyenes, viszont elég kevés autónak van hely benne, amikor mi mentünk alig találtunk parkolóhelyet, pedig 10 óra előtt ott voltunk. Amikor végeztünk a túrával, az autók már az út szélén is álltak végig, szóval érdemes korábban menni, hogy biztosan legyen hely, ugyanis a táj szépsége miatt a terület rendkívül kedvelt a turisták körében. A túra a parkoló végében lévő, jobb oldali, Fox Hagg jelzéssel ellátott lefelé vezető ösvénynél kezdődik. Néhány méter után elértük a patakot, ahol egy ún. "stepping stones"-okon, azaz ugróköveken kell átlkelni a patak túloldalára.

Ugrókövek a patakon

A túra útvonala hihetetlenül egyszerű és jól követhető. Az ugrókövek után balra fordultunk, a Rivelin Dams útjelző tábla irányába. Ezután végig a patak mellett haladtunk, időnként fahidakon átkelve és hol a patak bal, hol a jobb oldalán sétálgatva, egy erdei gyalogúton. Az út helyenként egyenetlen és göröngyös, mivel a fa gyökerei sok helyen ránőttek a gyalogútra, ezért mindenképp óvatosan kell közlekedni rajta.

Kb. az első fahídtól kezdődnek a látnivalók, ezután szebbnél szebb részeken haladtunk át. A patakon több helyen is kisebb vízesések keletkeztek, mely egyes részeken igen látványos. A túlnyomórészt fenyőfákból álló erdő ilyenkor ősz végén, tél elején is rendkívül látványos volt.

A nagy gépemet a szemerkélő eső miatt megint a kocsiban hagytam, de megtanultam hogyan lehet telefonnal olyan képet csinálni, amin a víz el van mosódva. Innentől sikerült nagyon szép képeket csinálnom telefonnal is.

Az ösvény az utolsó fahíd után kissé felfelé halad, távolodva a pataktól. Lenézve még mindig látható a hömpölygő víz, én két helyen le is mentem, ahol úgy tűnt érdemes.

Itt történt egy szerencsétlen baleset, valahogy rosszul léptem és megbotlottam egy kőben, ami után elvesztettem az egyensúlyomat és a földre vágódtam. A jobb kezemet és lábamat eléggé megütöttem, de megúsztam kisebb zúzódásokkal. A ruhám tiszta sár lett, de akkor ez érdekelt a legkevésbé. A pataknál lemostam magamról ahogy tudtam, így már egy fokkal jobb volt, ezután folytattuk tovább a túránkat.

Két lehetőség van, egy rövidebb kör, vagy egy hosszabb. A rövidebb esetében a kereszteződésnél balra kell fordulni, a hosszabb opciónál jobbra, a víztározók felé. Mi az utóbbit választottuk, mert a szemerkélő eső ellenére is kellemes volt sétálgatni.

Két víztározó mellett haladtunk el, az alsó és a felső Rivelin víztározók mellett, de az ösvényről csak az egyik, az alsó víztározó látható. Itt van egy parkoló is. Hatalmas volt a köd, ami az erdőben még annyira nem is volt zavaró, de a víztározóból már nem sokat láttunk. Félig megkerültük az alsó víztározót, majd kiértünk a főútra. Itt balra fordultunk és egy jó ideig a járdán haladtunk tovább.

Alsó Rivelin víztározó

A térkép szerint van egy ösvény a két víztározó között, arra szerettünk volna menni, de az sajnos le volt zárva kerítéssel és ki volt írva, hogy illetékteleneknek belépni tilos, úgyhogy a főút mellett folytattuk végig, egészen addig, amíg a második víztározót is elhagyva, balra egy gyalogutat nem találtunk.

Átmentünk a hídon a Rivelin Brook patak felett, majd a patakkal párhuzamosan futó széles ösvényen haladtunk tovább. Lenézve látható a patak is, de ez már kevésbé látványos. Végig ezen a gyalogúton maradtunk, figyelmen kívül hagyva a leágazásokat.

Nemsokára egy újabb hídon haladtunk át, ezúttal a Reddicar Clough patak felett, melyben alig csörgedezett a víz.

Megérkeztünk egy elágazáshoz, itt jobbra mentünk tovább. Ez az út visszavitt a parkolóhoz egy kb. fél órás séta után. Az egész túra során láttunk madáretetőket kihelyezve, néhol madarak is voltak, de telefonnal lehetetlen volt őket lefotózni, ám a fényviszonyok miatt nagy géppel sem mentem volna túl sokra, emiatt sajnáltam, hogy nem volt egy kicsit jobb időnk.

Nekem kifejezetten tetszett ez a túra, persze jobb lett volna szép időben, de szerencsére így sem áztunk meg nagyon, most lényegesen jobb időnk volt, mint legutóbb, néha még az eső is elállt és csak a ködszitálás maradt. Mi 3 óra 40 perc alatt teljesítettük a távot. Tulajdonképpen a túra első negyede az, ami nagyon látványos, a többi része inkább csak kellemes séta volt, kevesebb látnivalóval.