2017. december 30., szombat

West Yorkshire - Kirándulás Tong-ban

2017/11/22.

Erdei séta Tong-ban

Az "50 Walks in West Yorkshire", azaz 50 túra West Yorkshire-ben c. könyvemben találtam Leedstől nem messze egy jó kis túrát. A mai nap ez volt a programunk. Kényelmesen elindultunk 9 óra környékén, mivel csak 30 perces autóútra volt a Tong nevú kis falucska, ahol a túránk kezdődött.

Távolság: 4 mérföld
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legnagyobb emelkedő: 80 méter
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Útmenti leálló Tong faluban, a Templom közelében, vagy a falu végén

Sikeresen találtunk egy leállót, ahol le tudtunk parkolni. Tongból nem sokat láttunk, a séta csak egy rövid részét érintette ennek a falunak.

A túra:

• A parkolóból sétáljunk a Keeper Lane felé, ahol egy kapu mögött egy köves út kezdődik. Menjünk folyamatosan lefelé, követve az utat, egészen az erdős ösvény bejáratáig. Menjünk tovább, nemsokára egy gyaloghidat találunk.

Tong

Egy szélkakas az egyik háztetőn

Az erdős ösvény

A híd

• Miután átmentünk a hídon mi nem a könyv szerint mentünk tovább, hanem azon az úton amerre visszafelé kellett volna jönnünk, ugyanis eltévesztettük az útvonalat. Sebaj, ugyanazt láttuk így is, csak fordított időrendi sorrendben. Mi egyenesen mentünk tovább, nem a balra vezető, hanem a közvetlenül mellette lévő ösvényen, végig a golfpálya mellett, mely jobbkézre volt. Elhaladtunk egy régi malomépület romjai mellett, melyet azért közelebbről is megszemléltünk. Majd folytattuk tovább egyenesen fölfelé és amikor felértünk a domb tetejére Fulneck Morva településén találtuk magunkat.

Régi malomépület romjai

Fulneck Morva település

A Yorkshire-i Pennine területei már régóta támaszkodnak a nem konformista hitekre. A kemény körülmények és a bizonytalan megélhetés olyan embereket eredményezett, akik befolyásolhatatlanok voltak és fogékonyak a radikális elképzelésekhez. Néhány utazó prédikátor felállította az egyházakat és a gyülekezeteket, akik a templomba mentek. Például William Grimshaw of Haworth gróf volt az egyik ilyen fáradhatatlan szóvivő. Mindig hajlandó volt sok mocsaras mérföldet megtenni, hogy evangéliumot hirdethessen, és ha szükséges, kiüldözze az italozókat a kocsmákból. A vallás a XVIII. században szenvedélyes üzlet volt, John Wesley itt találta meg a megtérteket, és a legkisebb falvakban impozáns metodista kápolnák bukkantak fel.

A morvaiak egy utcát építettek a hegytetőn, és szép épületek gyűjteményét köszönhetjük nekik. Egyházak, családi házak, boltok, fogadók, pékségek és műhelyek, amelyek önellátó, zárt települést alkotnak. Két iskola épült, egy a fiúknak és egy a lányoknak, melyek még ma is léteznek.

Bementünk a városba és megnéztük a gregorián épületeket. Az egyik kis boltban vásároltunk némi harapnivalót, mert aznap még nem reggeliztünk.

A templom

Bankhouse Inn

• Az út Tongba visszafelé a Bankhouse Inn mellett lévő ösvényen vezet. Ezen az úton visszatérünk a hídhoz.

• A hídnál ezúttal a másik ösvényen megyünk, ellenkező irányba, mint amikor jöttünk. Folytassuk az ösvényt végig, amíg az aszfaltos útra ki nem érünk.

• Menjünk át az úton, ahol találunk egy erdei utat a Sykes Wood erdőben, itt menjünk jobbra, át a kapun a "Leeds Countryside Way" jelzést követve. Menjünk lefelé az ösvényen egy hídig. Menjünk át rajta, majd egy mező következik, forduljunk balra egy átjáró kapuig. Folytassuk a mező vonalában, majd az ösvény az erdőben folytatódik. Tartsunk balra, amikor az út kettéágazik. Kövessök ezt az utat, hagyjuk figyelmen kívül a hidakat és elágazásokat, amíg egy kapuhoz nem érünk.

Egy kis forrás az erdőben

• Menjünk jobbra a lejtőn lefelé egy nagyon jó állapotú ösvényen. Amikor kiérünk az útra forduljunk balra és visszaérkezünk Tongba.