2018. január 4., csütörtök

West Yorkshire - Bardsey és Pompocali

2017/12/30.

Téli túra Bardsey környékén

Ilyenkor télen nem sok kedve van kimozdulni az embernek, akkor sem, ha itt enyhébb a tél, mint Magyarországon. Most mégis úgy adódott, hogy bevállaltunk egy téli túrát. Igazából előző nap döntöttük el, amikor is olyan havazás volt itt Leeds-ben, amilyet én még nem láttam, mióta itt vagyok. Persze már aznap este elolvadt, a túrát mégsem fújtuk le. Szintén az 50 walks in West Yorkshire c. könyvből választottam egy erdős, mezős útvonalat, ezúttal Bardsey környékén, ami Leedstől csupán 25 percnyire található. De előtte még egy havas kép, amit az ablakunkból készítettem előző nap:

Bardsey egy kis falu West Yorkshire-ben, 8 mérföldre Leeds városközpontjától. A falu közvetlenül az A58-as út között fekszik, Leeds és Wetherby között. Ez egy túlnyomóan középosztályú terület, ahol magas a nyugdíjasok aránya.

Távolság: 3,5 mérföld
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legnagyobb emelkedő: 50 méter
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Útmenti leálló az A58-ason, közvetlenül Bardsey déli része előtt.

A térkép

Viszonylag könnyen megtaláltuk a leállót. A GPS-be beírtam a Church Lane nevű utcát és a leálló pontosan a város elején volt, ahonnan már láthattuk is az edei utat.

A parkoló közelében

A túra:

• Közvetlenül a leállónál található egy erdei út, melyet Pompocali feirattal jeleztek. Induljunk el ezen az erdei ösvényen. Az elágazásnál menjünk jobbra, majd néhány lépés utánv tartsunk balra és kövessük az ösvényt. Hamarosan megérkezünk egy szántóföldre, bal oldalon kertéssel, jobb oldalt pedig bokrokkal. Amikor a sövény jobbra fordul, kövessük, és menjünk lefelé.

Az út kezdete

Egy kisérteties tavacska

A szántóföld

• A szántóföld végében van egy átjáró, azon menjünk át és belépünk a Hetchell Woodba /Hetchell erdő/. Itt az ösvény állapota nagyon jó, menjünk tovább ezen, és hamarosan elhaladunk a Hetchell Crags mellett, ahol a helyi hegymászók szoktak gyakorolni. Nem sokára lesz egy kapu, majd szétágazik az ösvény. Ne menjünk át a gyaloghídon, hanem a bal oldali utat válasszuk, a (római eredetű) ösvényt, amely felfelé halad.

Kapu a Hetchell erdőhöz

A Hetchell Wood, fajban gazdag erdő, mely nyugodt visszavonulást biztosít a Leeds-i agglomeráció szélén. Az élőhelyek sokfélesége olyan ritka fajok számára nyújt menedéket, amelyek egykor a helyi tájban elterjedtek. Az útvonalhálózat lehetővé teszi a látogatók számára, hogy minden egyes élőhelyet felfedezzenek más fontos jellemzőkkel együtt, mint például az impozáns Hetchell Crags.

Amikor először látogat el a Hetchell Wood-ba, hamarosan elragadja a táj szépsége, ahol úgy tűnik, mintha megállt volna az idő.

A természetvédelmi terület közepén fekvő gyep /Pompocali/ leginkább a korona ékköve, és nagyszerű pillanatképet mutat arról, hogy a legelők hogyan néztek ki az intenzív gazdálkodás előtt. Számos vadvirágfaj megtalálható itt, amely értékes nektári forrást biztosítanak a különböző rovarok számára.

A táj egész évben tökéletes képet mutat, az alján lévő patakkal, amely lassan kanyarog a fák és a sziklaszirtek között. A bükkfaültetvény árnyékot kínál egy napos délután.

Háttérben a Hetchell Crags

A híd

• Néhány lépés után találunk egy kaput jobbra, menjünk át rajta. Az ösvény egyenesen a dombra vezet fel, majd kanyarodjunk jobbra a domb tetején, át a régi képződmények között (a térképen Pompocali néven szerepel), de töltsünk el itt pár percet mielőtt továbbhaladnánk és figyeljük meg ezeket az érdekes földpiramisokat. Vágjunk át a Pompocalin amíg egy átjáróhoz nem érkezünk. Sétáljunk felfelé haladva a romos malomépületek felé, menjünk át egy újabb átjárón, és csatlakozzunk a jó minőségű ösvényhez, amely a régi vasútvonal alá visz. Közvetlenül egy patak után menjünk át a jobbra lévő kis kapun, és egy zöld mezőre érkezünk.

Egy vörösbegy ugrándozott a lehullott levelek között

A Pompocali nevű képződmények bizonytalan eredetűek, de valószínűleg a gránit kőfejtésének eredményeképp jött létre. Egy kisebb római út fekszik mellette, ami arra utal, hogy a Pompocali római kori tevékenységből származik. Ám ezt csak feltételezik, így a rómaiakkal való azonosítását kétesnek kell tekinteni.

Néhány kép a Pompocalinak nevezett földmunkákról:

Sajnos az idő eddig tartotta magát, itt elkezdett esni az eső, de szerencsére pár perc múlva el is állt. Ezúttal megúsztuk.

A romos malom épület

A moha eső után

A romos malom

A vasút alatti alagút

Istálló a gyalogút mellett

Madárles az egyik ház kertjében

Mintha havas lenne, pedig csak ezüstfenyő

Közelebbről...

• Induljunk el a mező jobb szélén (innen Bardsey-be megyünk a Leeds Country Way-en). A mező végében egy eldugott kis gyaloghíd található, menjünk át rajta. Menjünk balra, majd ismét balra. Kövessük ezt az ösvényt, nemsokára egy kis halastó mellett fogunk elhaladni. Folytassuk tovább felfelé, a sövény maradjon a jobb oldalunkon. Miután felérünk a tetőre, kb. 68 métert sétáljunk lefelé. Ahol a sövény véget ér, egy keresztutat találunk. Hagyjuk figyelmen kívül a jó minőségű gyalogutat és menjünk balra a szántófold széle mentén, mely kivisz az A58-as útra.

A híd

Havas szántóföld

• Miután kiértünk az útra /egy buszmegállóval szemben/ keressük meg a Wayside Mount-ot, induljunk el ezen a kitúnő minőségű úton, amely családi házak mellett halad el. Az utolsó ház után haladjunk át a kapun és kövessük az utat előre. Amikor az ösvény balra kanyarodik, hagyjuk figyelmen kívül és haladjunk a jobb oldali irányba a mező széle mentén. Majdnem a mező aljánál tartsunk kissé jobbra, hogy kiérjünk a templomhoz. Ezután menjünk ki az útra.

A Wayside Mount

Családi ház a Wayside Mount-on

Olvadó hóember

Az utolsó ház /jobbra/ a Wayside Mount-on

A falu látképe

• Menjünk jobbra a Church Lane-en az A58-asra. Nemsokára visszaérkezünk a parkolóba.

Church Lane

A templom kertje

A templom

Az A58-as út

Mikor visszaértünk Bardsey-be ismét esni kezdett az eső. A Wayside Mount-al szemben lévő buszmegállóban meg is kellett állnunk pár percre, mert egyre jobban esett. Mivel elállni nem igazán akart, így az út hátralevő részét kénytelenek voltunk így megtenni. Az esőt leszámítva, nem volt egy rossz túra.