2017. december 13., szerda

Cornwall - 1. nap

2017/10/17-2017/10/21

1. nap

Az utazás és a St. Mawes Kastély

Erre az egy hetes kirándulásra eredetileg más helyszínt terveztünk. Észak-Írországba szerettünk volna átmenni, kompjegy, szállás, minden le volt fixálva, de az időjárás meghiúsította az utazást. 2017. október 16-án, pontosan az utazásunk napján ugyanis Írországba egy hurrikán érkezett az Atlanti Óceán felől. Bár, mire odaért már csak egy trópusi vihar maradt belőle, ám így is hatalmas pusztításokat végzett Írország déli és dél-nyugati partjain. Noha mi Észak-Írországba mentünk volna, tehát nem a legveszélyesebb zónába, de oda is erős széllökéseket jósoltak a meterológusok, így nem mertük bevállalni. Arról nem is beszélve, hogy a háborgó tengeren, lehet hogy a kompot sem indították el. Ezt már sose fogjuk megtudni. Itt Leedsben is lehetett érezni az Ophelia hurrikán hatását. Reggel 9-10 óra körül elég sötét volt kint és az ég narancssárgás színbe burkolózott. Csináltam egy képet a házunk ablakából, de az nem igazán adja vissza. Kicsit el is késtem vele, mert akkor már tisztult ki az égbolt. De elég világvége hangulat uralkodott, kicsit meg is ijedtem. Aztán kiderült, hogy a hurrikán afrikai homokot hozott magával, ez színezte be az eget.

Itt nem látszik túl jól a narancssárgás égbolt

Aznap tehát itthon maradtunk, viszont ha már egyszer szabadságon voltunk, mégsem ülhettünk itthon egész héten, így reggel gyorsan kerestem egy szállást Cornwall-ben 5 éjszakára. Szerencsém volt, mert sikerült egy nagyon jó szállást kifogni, viszonylag olcsón. Így hát kissé módosítva az eredeti tervet, de a kirándulás nem maradt el. Másrap reggel 5 óra körül el is indultunk, viszonylag simán tudtunk haladni az úton. A szállást délután 2 után lehetett elfoglalni, mi pedig már dél körül megérkeztünk, így előtte még megnéztük a St. Mawes kastélyt.

St. Mawes Castle
/St. Mawes Kastély/

A St. Mawes-kastély Falmouth mellett található, egy VIII. Henrik által létrehozott, 1540 és 1542 között épített tüzérségi erőd. A King's Device program része volt, a Franciaország és a Szent Római Birodalom elleni invázió védelméhez épült. A kastélyt Thomas Treffry irányítása alatt építették, egy négyemeletes központi toronyból és három kiálló, kerek bástyából áll. Kezdetben 19 tüzérségi darabbal volt felszerelve, amelyeket az ellenséges hajók ellen terveztek, és együttműködtek Pendennis testvérkastélyával a torkolat túlsó oldalán.

A második világháborúban üzembe helyezték a haditengerészeti tüzérséget és légvédelmi fegyvert telepítettek a kastélyba, hogy megvédjék a német támadás ellen. A háború befejezése után St. Mawes idegenforgalmi látványosságként szolgált. A 21. században a várat az angol örökség /English Herritage/ működteti, így a kártyánkkal ingyen megtekinthettük.

Már kívülről is nagyon szép látványt nyújt a kastély és környéke. Itt nyoma sem volt az Ophelia Hurrikán pusztításának, bár errefelé is erős szelek voltak előző nap, viszont nem tett kárt semmiben. Pár kép a kastély környékéről:

Belülről is elég látványos volt, annak ellenére, hogy nem túl sokminden található benne, de volt egy-két helyiség, ami szépen meg lett csinálva.

Belül egy hosszú folyosó található, ahonnét balra és jobbra szobák nyílnak. Ezekben a helyiségekben nincs túl sok berendezés, szinte csak egy szék, egy asztal és egy kandalló, mégis segít elképzelni hogyan élhettek benne annak idején.

A kastély belső folyosója

Az egyik szoba kandallója

A folyosó végében ki lehetett menni a hátsó kilátóhoz.

A kastély hátsó része

A hátsó kilátóból nagyon jó rálátás volt a tengerre és a kastély környékére:

A belső udvar felülnézetből

A folyosó két végéból mindkét oldalt lépcsők vezettek fel, ahol újabb helyiségeket találtunk.

Lőporos hordók

Csap a belső udvarban

A kastély leglátványosabb helyisége az emeleten található, ahol katonai alakokkal szemléltették hogyan figyelték a katonák az ellenséges hajókat és hogyan álltak készenlétben:

A felső szintről szintén szép kilátás nyílt:

Miután bent végeztünk, kimentünk a hátsó kertbe is szétnézni:

Egy hajó a tengeren

Hátul a kertben találtunk egy lőporraktár helyiséget:

Egy világítótorony a közelben

Falmouth városa

A part mellett egy eldugott erőd található, ahonnét extra tüzelést tudtak alkalmazni az ellenséges hajókra.

St Mawes Castle
Cím: Castle Drive, St Mawes TR2 5DE

40 perces autóútra voltunk a lefoglalt szálláshelytől, így mire odaértünk, pont elmúlt 2 óra. Kissé nehezen találtuk meg a helyet, de végül sikerült. A Mount Hawke névre hallgató településen volt a szállásunk egy lakókocsiban, ami gyönyörűen be volt rendezve és minden volt benne, ami szükséges. A tulajdonos idősebb pár nagyon kedves és segítőkész volt.

A nappali

A konyha

A hálószoba

A pótszoba

Aznap már nem mentünk sehova - a közelben lévő Tesco-t leszámítva -, kissé fáradtak voltunk a hosszú út után. Inkább pihentünk egyet, hogy másnap újult erővel indulhassunk útnak, felfedezni Cornwall déli részét.