2017. november 21., kedd

Skye szigetek - 1. nap

2017/09/25-2017/09/30.

1. nap

Az Eilean Donan Kastély és az utazás

„A vad záporok áztatta, szél tépázta, ködbe burkolózó félezernyi sziget és zátony körül néha valószerűtlen, már-már trópusi kékben ragyog a víz, majd egyetlen nap alatt megváltozik minden, s ijesztő acélszürkébe fordul, fehér tajtékot okádó, bömbölő szörnyeteggé válik az óceán – EZ ITT A HEBRIDÁK.”

Ez az 1 hetes Sky szigeteki kirándulásunk első napja. Leedstől 9 órányira található a célpontunk, az Uig Kemping, ahol sátorhelyet foglaltam 5 éjszakára. Hajnali 4 órakor indultunk párommal és egy ismerősünkkel hármasban. Első rövid megállónkat a Loch Lomond folyónál tettük meg, ahol egyszerűen nem tudtunk elmenni anélkül, hogy ne készítsünk pár fotót. Lenyűgöző látvány volt, ahogy a tó felett ködbe és felhőbe burkolóztak a hegyek. Íme:

Egy hajó a Loch Lomondon

A ködbe és felhőbe burkolózott hegyek

Következő pár képsor akkor készült, amikor a Glencoe hegyei mellett haladtunk el:

Felhők takarásában a Glencoe egy tó felett

A Glencoe

Egy kis házikó a tó partján

Glencoe

Eilean Donan Castle
/Eilean Donan Kastély/

Kb. 7 és fél óra alatt értünk az Eilean Donan kastélyhoz, amit mindenképp meg szerettünk volna nézni. Az esős út után itt már szépen sütött a nap, így rendkívül kedvezőek voltak a feltételek, hogy készítsünk néhány igazán jó fotót erről a csodálatos kastélyról.

Az Eilean Donan Kastély

A Skye szigeteket a Brit-szigettől a délkeleti oldalán húzódó, északi szakaszán alig pár kilométer széles tengerszoros, a Sound of Sleat választja el, és egy felette átívelő híd köti össze. A sziget felé vezető úton, három tó találkozásánál egy sziklára épült a lenyűgöző Eilean Donan kastély. Lehetetlen elhajtani mellette anélkül, hogy elő ne kapnánk fényképezőgépünket. Számos filmforgatás helyszínéül szolgált (Hegylakó, James Bond, Elizabeth).

Az Eilean Donan-i vár Dornie település közelében található; a skót MacRae klán székhelye. A név jelentése szó szerint „Donan szigete”, és egy 6. századi remetétől kapta a nevét. A vár szigetre épült, amely a Loch Duich tóban, a Skót-felföld nyugati részén található. A várat csak gyalogosan, egy kőhídon keresztül lehet megközelíteni, viszont van egy parkoló a közelben.

A várat 1220-ban II. Sándor skót király építette, és azt mesélik, hogy I. Róbert skót király (Robert the Bruce) mentsvára volt, mikor az angolok elől menekült. Később, 1719-ben három angol fregatt lerombolta az erődítményt, mert spanyol csapatok elszállásolására használták.

1912 és 1932 között felújították, gyakorlatilag újra felépítették. Ma a várban múzeum található, amely pedagógiai szempontból kiválóan van kialakítva. A látogató megtekintheti a vár egykori konyháját jellegzetes hangokkal, mely olyan hatást kelt, mintha éppen a főúrnak készítenének ételt.

Nem csak maga a vár, hanem a környéke is gyönyörű látványt nyújt:

A várhoz vezető kőhíd

Nem túl drága a belépő a kastélyba, úgyhogy mindenképp érdemes belülről is megtekinteni. Sajnos a belső helyiségekben tilos volt fotózni, így arról nem tudok képekkel szolgálni.

A vár bejárata

Amint beléptünk a várba, egy kis múzeumot láthattunk, itt még lehetett fotózni:

Puskaporos hordók

Kilátás a kastélyból

Mint írtam, a kastély belselyében tilos volt fotózni, de íme egy kép a konyháról:

A kastély konyhája

A Loch Duich tó

A tó vize

Kilátás a várból

Eilean Donan Kastély
Cím: Dornie, Kyle of Lochalsh IV40 8DX, Egyesült Királyság

Belépő /2017-ben/: 7,50 font

A Kastély után megebédeltünk, majd folytattuk tovább utunkat a kemping felé.

A Skye a Hebridák szigetcsoport egyik szigete, a Belső-Hebridák legnagyobb, egyúttal legészakibb tagja Skócia északnyugati partjainál. A Brit-szigettől a délkeleti oldalán húzódó, északi szakaszán alig pár kilométer széles tengerszoros, a Sound of Sleat és egy felette átfutó közúti híd választja el. Az 1656 km²-es sziget középső részét a Cuillin-középhegység uralja, legmagasabb pontja a Sgurr Alasdair (992 méter). Ennek vonulatait követve nyúlik a Hebrida-tengerbe a sziget hat, nyúlványszerű félszigete (Trotternish, Waternish, Duirinish, Minginish, Strathaird, Sleat). A középső kőkor óta lakott terület, története során állt viking fennhatóság alatt, majd a MacLeod és a MacDonald klánok birtokolták. Népessége napjainkban 9200 fő, legnagyobb települése a keleti partvidéken elhelyezkedő Portree (2491 fő, 2001). A lakosság egyharmadának anyanyelve gael. Jelentős részük mezőgazdaságból, halászatból és whisky-lepárlásból él, de fontos bevételi forrás a turizmus is a kirándulók és természetjárók által kedvelt, festői Skye szigetén.

Uig Campsite
/Uig Kemping/

Uig városa a Skye szigetek északnyugati részén található. Délután fél 4 körül értünk a kempingbe. A GPS kicsit félrevezetett minket, így útbaigazítást kértünk egy helyi idős férfitól, aki segített nekünk megtalálni. Kiderült, hogy ha a főúton mentünk volna tovább, akkor pont oda jutunk, a baj az volt, hogy a GPS egy mellékútcába irányított. A "check in" /bejelentkezés/ gond nélkül zajlott, már vártak minket. Felállítottuk a sátrat, utána lementünk Portree városába bevásárolni. Este még tettünk egy sétát a kikötő környékén, de aznapra már más programot nem terveztük, mindannyian fáradtak voltunk a hosszú utazás után.

Uig Kemping

A Kemping macskája

A kemping macskája

A Kemping mögött elkerítve állatok legelésztek