2017. november 22., szerda

Skye szigetek - 5. nap

2017/09/25-2017/09/30.

5. nap

Camasunary Bay és a Fairy Glen

Reggel még mindig szeles időre ébredtünk, az eső nem esett, de elég szomorkás idő volt. Mai programunk keretében először a Camasunary öblöt tekintettük meg egy hosszabb séta keretében.

Először kissé nehezen találtuk meg a parkolót és továbbmentünk Elgol felé, ahol pár bika állta az utunkat. Előttünk is ment egy autó, megnéztük, hogy nem akarják-e esetleg megtámadni, de semmi ilyan késztetést nem vettünk észre, így mi is átmentünk közöttük szépen lassan.

Bikák az úton

Hamar kiderült, hogy túlmentünk a parkolón, így visszafordultunk és mégegyszer át kellett mennünk a bikák között, de ezúttal sem akartak minket megtámadni. Végre megtaláltuk a parkolót, mely egyáltalán nincs eldugott helyen, viszont az zavart meg, hogy nem jelzi semmilyen tábla, csupán csak egy kis zöld nyíl az út másik oldalán, a gyalogút elejét.

Camasunary Bay
/Camasunary Öböl/

Egy hosszabb séta keretében megtekinthetjük a gyönyörű Camasunary öblöt. Ez az út ízelítőt ad a Cuillin-hegységről anélkül, hogy valóban hegyet kellett volna másznunk, vagy hozni kellene egy térképet. A híres dombok lábánál fantasztikus kilátásban gyönyörködhetünk.

A Camasunary-i séta ugyanazt az útvonalat használja oda és vissza. 9,2 km-es távolságot foglal magában, átlagosan a befejezéshez szükséges idő 2 óra 30 perc (megállás nélkül).

Ezt a séta "Hosszú" és "közepes" nehézségi fok közé sorolható. /Eredeti leírása a https://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks weboldalon található./

Elhelyezkedés:
A Camasunary legközelebbi települése Elgol, Skye déli részén, a séta kezdete az Elgol felé haladó egysávos úton található. Az öböl szomszédja a híres Loch Coruisk, amely a Camasunary oldaláról érhető el, de nem ajánlott az átlagos túrázóknak, mivel nagyon nehéz megközelíteni.

Időjárás:
Ez a séta a legtöbb időjárási körülmények között alkalmas. A tengerparton van egy nyitott ház (open house), amely nedves napon menedékhelyként szolgál.

Parkolás:
A parkoló egy nagyobb részen kiszélesített útszakasz, amely az egysávos út mellett helyezkedik el. 11.3 mérföldre (20 perces autóútra) található Broadfordtól vagy 3.2 mérföldre Elgol-tól.

A séta:
Ez egy hosszabb séta a kavicsos gyalogút mentén. Tiszta napon nagyon szép kilátás nyílik a Bla Bhainn és a Marsco Cuillins-ra, vagy a tengeren a Soay és Rum szigetekre.

1. szakasz

A parkolóból menjünk át az út másik oldalára, ahol egy zöld jelzés található, amely megerősíti az útvonal kezdetét. Menjünk át a kapun. Az út kavicsos, sok helyen pocsolyákkal. Emelkedőkön és lejtőkön haladunk keresztül az első szakaszon.
Folytassuk az utat. Vannak apró patakok, amelyek az ösvényt keresztezik. 20-30 percnyi séta után elérjük az első kaput.

2. szakasz

Menjünk át a kapun. Ezután a gyalogút szűkebbé és nehezebben járhatóvá válik. Folytassuk a meredek ösvényt a gyalogút mentén.

A távolban már láthatjuk a Cullins hegyeket.

Ahogy elérjük a csúcsot, az út jobbra fordul.

A Fekete Cullins a távolban

Fekete Cullins

3. szakasz

Az ösvény tetejéről először a Camasunary Beach-et pillanthatjuk meg, majd a Bothy-t, vagyis a menedékházat, ahogy balra nézünk le az útról.

Az ösvény lefelé halad a domboldalon. A Vörös Cuillinek jól láthatók, köztük a Bla Bhainn és a Marsco, a ráncosabb a Black Cuillins, beleértve a Sgurr na Gilleant is.

Ahogy követjük az ösvényt lefelé, látni fogjuk az édesvizű Loch Na Creitheach-t is.

Mikor már közel járunk az öbölhöz, az ösvény 180 fokos fordulót vesz. Lehetőség van lerövidíteni, de nagyon durva az út és nem gyorsabb.

Menjünk le az ösvényen.

Camasunary Bay

Loch Na Creitheach

4. szakasz

Ahogy lemegyünk az ösvényen az öböl felé, elljutunk egy nagyobb hídhoz, amely egy régi fém burkolatokból készült. Menjünk át rajta és kövessük a folyó melletti utat.

A távolban a Bothy-t pillanthatjuk meg a part 2 oldalán.

Innen az ösvény kissé rosszul látható, de a cél egyértelmű. Menjünk a régi kőfal sarkához, majd sétáljunk végig a menedékház partvonala mentén.

A híd

Két menedékház található a parton. A jobb szélső romos állapotban van, a bal szélső állítólag működik, odáig mi nem mentünk el. Nyugodtan ott lehet tölteni az éjszakát is, nincs foglalási rendszer. Ez kifejezetten az utazók menedékének van fenntartva. Tűzhely is található benne.

Camasunary öböl, jobb szélen a pici kunyhó az egyik menedékház

A strand:

A Camasunary Beach kavicsos, homokos, szép strand, mely ideális a melegebb napon. Ha találunk tüzifát, akkor vigyünk magunkkal, abban az esetben, ha melegedi szeretnénk a menedékházban.

A tenger habjai

Visszafelé ugyanazon az úton tudunk visszamenni, amin jöttünk.

Visszafelé a kavicsos úton

Vissza a kemping felé megálltunk néhány szebb helyen. Az egyik ilyen volt a Loch Slapin /Slapin Tó/. Elgolból Broadford felé menet található, Torrin közelében. Sajnos nagyon párás volt a levegő, az ég pedig felhős, így nem igazán lehetett jó képeket készíteni.

Loch Slapin

Következő megálló a Loch Ainort-nál volt /Ainort Tó/, mely Luib település környékén található.

Nádfedeles ház Luib-ban

Loch Ainort

A Loch Ainort partja

Luib

Következő megálló egy út menti vízesésnél volt, melynek neve Blackhill Falls. Sajnos nem igazán lehet közel menni hozzá, csak az út széléről lehet megcsodálni, de egy megállót mindenképp megért.

Blackhill Falls

Háttérben a Cullin hegyek

Pár mérföldre arrébb ismét tettünk egy kis pihenőt, a szemet gyönyörködtető Sligachan hídnál.

Sligachan Bridge
/Sligachan híd/

Sligachan hídja, háttérben a Fekete Cullins hegyekkel, az a tájkép, ami a képeslapokon oly gyakran megjelenik. Az elbűvölően festői, kőből épített híd az előtérben, alatta a Sligachan folyó, mögötte pedig a fekete hegyek rendkívüli hatást keltenek. A Sgurr-Nan-Gillean jobbra, ahol minden fekete és fenyegető, sziklák és csúcsok, melyek felhőkkel beburkolózva, könyörtelenül feszítenek a messzeségben. /Fenti képet egy barátunk készítette, aki elkísért minket erre a 6 napos kirándulásra. - Köszönet neki a képért, nagyon jól sikerült!/

A Sligachan Hotel

Mai napra már csak egy programot terveztünk, gyalog elsétálni a Tündérszurdokhoz, amit előző nap csak futtában sikerült megnéznünk.

Uig és a Fairy Glenn
/Uig és a Tündérszurdok/

Délután 6 óra körül sikerült elindulnunk, egy üveg bor társaságában. Azt hittük kicsit közelebb van, gyalog bizony majd egy órás út a kempingből a Tündérszurdokig. A szél a kempingben még mindig elég erősen fújdogált, mivel nagyon közel van a tengerparthoz, viszont bent a faluban alig lengedezett.

Indulás a kempingből

Uig képekben:

A Kemping közelében

A Fő tér

A kompkikötő

Bolt a falu szélén

Uig Hotel

Komp a kikötőben

Mire felkanyarodtunk a szurdok felé vezető útra, már kezdett sötétedni és onnét még egy jó 20 perces séta volt előttünk.

A szurdok felé vezető út

Egy házikó az út mellett

És végre megérkeztünk. Balnacnoc (azaz a dombok faluja vagy települése) nyugati oldalán, Uig felett, a Tündér Glen - egy Quirang-szerű földrajzi miniatűr található. Nem a Skye egyik legkedveltebb látnivalója, sőt, még mindig elég rejtett, de teljesen varázslatos tájjal rendelkezik. A természetes sziklaalakzatok, a kúpszerű dombok, amelyek tavakkal és szétszórt vízesésekkel vannak tele egy kis területen belül, ezáltal úgy tűnik, mintha egy nagyméretű geológiai csoda zsugorodott változata lenne.

Fairy Glen

A Szurdok nem tartalmaz valódi legendákat vagy híres történeteket. Az egyszerű tény, hogy a helyszín szokatlan, így kapta a Tündérszurdok becenevet. Mégis egyesek úgy tartják, hogy a tündérek teremtették ezt a drámai tájat, és még mindig itt laknak. Ez nem is csoda; ez a szeszélyes másvilági táj ugyanúgy néz ki, mint az a hely, amire számítunk egy ilyen szó hallatán. A Skye-sziget végül is gazdag tündérrel. Az egyedülálló geológiai formációk azonban valójában egy olyan földrajzi esemény eredménye, amely hasonló a Quirainghoz.

Az egyik dombságnak még mindig van bazaltja, amely érintetlenül fekszik, és távolról úgy néz ki, mint egy ókori épület romjai, ez az Ewan kastély (nevének eredete nem ismert). Fel lehet mászni a tetejére, ami elég keskeny, de csodálatos kilátással rendelkezik. Az Ewan kastély mögötti alacsony sziklán egy nagyon kicsi barlang található, ahol azt mondják, hogy ha a szikla repedéseibe érmét nyomunk, jó szerencsét hoznak.

Az utóbbi években a látogatók sziklaspirálokat építettek. Állítólag néhány buszos túra keretében készítették őket és ösztönözték ezt a rituálét, a spirálok közepén egy érmét hagyva, mint a tündéreknek való felajánlás a jó szerencséért cserében. A Skye lakói többször eltávolították ezeket a kő spirálokat, hogy megpróbálják megtartani a Glen természetes állapotát.

Kiépített parkolóval egyáltalán nem rendelkezik, kicsit olyan, mintha a helyiek meg akarnák tartani maguknak ezt a csodálatos tájat, hogy ne jöjjenek ide semmiféle turisták. Azonban találunk parkolóhelyet az egysávos úton lévő nagyobb útszélesedésekben. Semmiféle tábla nem jelzi, hogy ez itt a Fairy Glen, de ahogy megyünk az úton arrafelé, minden bizonnyal fel fogjuk ismerni.

Az Ewan kastély

Mivel már jócskán sötétedett, éppen csak hogy közelebbről meg tudtuk nézni az Ewan Kastélyt. Fel nem másztunk rá, hazafelé így is elég nehezen találtunk le a dombokról a sötétben. Valóban nagyon szép hely a Tündérszurdok, szép időben, nappal, remek képeket lehetett volna ott készíteni.

Cím:
Fairy Glen
Uig, IV51 9YG, Egyesült Királyság

Visszasétáltunk a Kempingbe. A hosszú utat még a szemerkélő eső is nehezítette. Végül sikeresen elértük a sátrunkat. A szél még mindig nagyon fújt és folytatta egész éjszaka.