2017. november 21., kedd

Skye szigetek - 3. nap

2017/09/25-2017/09/30.

3. nap

Quiraing és a McLeod Kastély

Szintén szép napos reggelre ébredtünk. Mai első programunk egy hosszú túra volt a Quiraing nevű csodálatos sziklaképződményekhez. Reggel 10 óra után értünk a helyszínre. Parkolóhelyet nem volt könnyű találnunk, de kicsit lejjebb azért sikerült.

Quiraing

Egy táj, ahol lecsendesül a lélek. Ahol a felszínes, értéktelen dolgok, a látszatvilág semmivé foszlik. Ahol olyan egyszerű és mélységesen nyugodt minden, mint a teremtés után lehetett.

A Quiraing név a norvég "Kví Rand" -ból származik, ami "kerek hajtogatást" jelent, a Trotternish északi csúcsánál található. A Trotternish Ridge-i dombság egészét nagyszámú földcsuszamlás alkotta; a Quiraing az egyetlen része, amely még mindig mozog.

A megkülönböztető tájak egy része különleges neveket kapott. A "Tű" egy szaggatott 120 méter magas kő. Északnyugatra a "Tábla", egy lapos füves terület csúszott le a csúcsmezőről, a Torridon-hegység és a Wester Ross hegyei között. Azt mondják ezt a területet arra használták, hogy elrejtsék a szarvasmarhákat a viking fosztogatók elől. Délnyugatra található a "Börtön", egy piramisszerű sziklás csúcs, amely középkori hatásúnak tűnik.

A túra:

Nehézségi fok: nehéz
Távolság:  6.8  km
Idő: 2 óra megállás nélkül

A séta minden fotós számára kötelező, mert Skócia leglátványosabb táján halad keresztül. Nem teljesen körpálya, mivel az út utolsó rövid szakasza visszafelé is ugyanaz, átlagosan 2 óra szükséges hozzá (megállás nélkül).

Ez a séta a "közepes" hosszúságú és a "nehéz" fokozat közé sorolható. /A túra eredeti leírása a https://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks weboldalon található./

Elhelyezkedés:
A séta kiinduló pontja Staffin vagy Uig falvak bármelyikéből elérhető, melyekhez egysávos út csatlakozik.

Időjárás:
Ez a séta nem alkalmas minden időjárási körülmények között. Mivel magas sziklák közelében van, így szeles vagy ködös körülmények között nem ajánlható.

Parkolás:
A parkoló az egysávos út legmagasabb részén található, 5.5 mérföldre Uig-tól vagy 2.5 mérföldre Staffintól. Ha Portree-ból utazunk, 21 mérföld, és autóval kb. 30 percet vesz igénybe.
A parkoló nem olyan nagy, így nyár közepén hamar feltöltődik, lehet, hogy tovább kell haladni az út mentén, hogy találjunk leállóhelyet. Már a parkolóból lenyűgöző kilátást nyílik a "Börtön"-re és a magas sziklafelületekre.

Busz:
A nyári hónapokban a helyi Go Skye buszjárat transzferjáratot biztosít Portree-ból a Quiraing parkolóba. A weboldalon való foglalás ajánlott.

Az út a parkoló környékén

1. szakasz

Kövessük a parkolóból vezető ösvényt felfelé. Jobb oldalon meredek füves lejtők láthatók. Ahogy előre nézünk, magas sziklákat látunk és jobbra egy olyan kőzetszerkezetet, amelyet a Börtönként ismerünk. Megfelelő szögből úgy néz ki, mint egy ősi börtön erődítmény falai.
Körülbelül 10 perc elteltével elérjük az egyik kihívást jelentő részt, ahol sziklás szakaszon kell átmászni egy kisebb patak felett.
Ezután az út a börtön felé vezet, majd áthalad rajta. A börtönönnél kissé bizonytalanná válik az ösvény, de csak menjünk egyenesen.
A Börtön a jobb oldalunkon található, ha balra nézünk, most olyan nagy méretű kőoszlopokat láthatunk, amelyek közül a legnagyobb a "Tű" néven ismert.
Közvetlenül a Börtön és a Tű melletti elhaladás után egy drótkerítéssel találkozunk, amin át kell kelnünk.

Füves lejtők

Az ösvény

A legelő állatok, amik Nagy Britanniában mindenhol ott vannak

A "Börtön"

Középen a "Tű" látható

Jobbra a "Börtön"

2. szakasz

Kövessük tovább az utat. Elkezdünk látni több kőzetstruktúrát a távolban, és az út levisz egy sekély völgybe. Itt két részre oszlik, a bal oldali opcióval továbbmehetünk a sziklákkal övezett területen. Ekkor az út felfelé emelkedik, majd látni fogunk egy kőfalat. Menjünk keresztül a falon, és egy másik kis völgyben találjuk magunkat. Az ösvény kissé nehezen látható lesz.

Menjünk tovább az úton egy drótkerítésig. Ez jelzi a félúton lévő pontot.

A szikla tetején a moha olyan hatást kelt, mintha egy állat feküdne rajta

3. szakasz

A kerítéstől forduljunk balra, fel a szikla tetejére. Ahogy felfelé haladunk a gyalogút nagyon közel lesz a szikla széléhez, úgyhogy legyünk óvatosak. A kilátás nagyon szép innét, kelet felé láthatjuk Staffint, majd a Raasay és Rona szigeteket.

Haladjunk felfelé a lejtőn, néhol az ösvény nedves és sáros lehet. A gyalogút most gyeplépcsőhöz hasonló formát ölt.

Amikor elérjük az 540 m-es csúcsot, óvatosan nézzünk le a szikla tetejéről, hogy lássuk a "Táblát", a sík területet, amelyet sziklák és sziklafelületek vesznek körül. Azt mondják, hogy évszázadokkal ezelőtt a táblát a helyiek arra használták, hogy a juhokat és a szarvasmarhákat elrejtsék a betolakodóktól, mivel ez a rejtett fennsík nem látható alulról. A Tábla elérhető, de könnyű eltévedni, így az átlagembernek nem ajánlott.

A "Tábla"

4. szakasz

A csúcson kövessük az ösvényt, a főút a szikla tetejétől távolodik. Ha a sziklapart mentén szeretnénk végig menni, akkor végül az útvonal összekapcsolódik a fő útvonallal.
Van egy drótkerítés, az ösvény ezután egy meredek füves lejtőn halad át, ami időnként nedves és sáros. A lejtőról nézve most már láthatjuk a parkolóhelyet. Ahogy folytatjuk lefelé, az ösvény egyre lejtősebb lesz. Később az ösvény visszatér az eredeti útvonalhoz, és visszavisz a parkolóba.

Mi kb. 3 óra alatt tettük meg a sétát, úgy hogy nem siettünk, itt-ott meg-megálltunk, nézelődtünk. A Börtön közelében még egy fotózásba is belebotlottunk, valami sportruházati fotókat készítettek. A kezdeti szép napos idő sajnos az út közepe felé kissé beborult, ami visszavett a képek minőségéből. Ragyogó napsütésben lehet a legszebb képeket készíteni a tájról.

Ezután a Dunvegan Kastély felé vettük az irányt.

Dunvegan Castle
/Dunvegan Kastély/

A Dunvegan Kastély a MacLeod klán ősi fészke (1000 éven át volt otthonuk), mely kihagyhatatlan látnivaló. Aligha van ember, aki – ismervén történetét - borzongás nélkül képes megtekinteni hírhedt várbörtönét. Annak idején a – mai szemmel igencsak barbárnak tűnő - várúr egy négy méter mély szűk, levegőtlen, sötét lyukba dobatta az ellenségeit. A szerencsétlenek törött végtagokkal, étlen-szomjan fetrengtek az odúban, melynek szellőző járata a kastély nagy szalonjába vezetett, ahonnan ínycsiklandó sültek illata és vidám csevely kínozta a haldoklókat.

A Skye-sziget, az egyik leghíresebb skót klán, a valóban létező MacLeodok földje, a Dunvegan Kastély pedig a klán ősi székhelye. A több mint 800 éves kastély folyamatosan lakott volt, jelenleg az ország egyik leglátogatottabb történelmi emlékhelye. Még a Japán császári pár is ellátogatott ide. A kastély a történelmi korok stílusait mind magán viseli, furcsa egyvelegét alkotva. Az 1933-ban múzeummá alakított többszintes épület termeiben John MacLeod, a MacLeod klán jelenlegi vezére őrzi családja kincseit, így például a Flairy Flag-et, melynek szó szerinti fordítása tündéri zászló. Ezt Lain, a 4. klánvezér kapta búcsúajándékként feleségétől, aki a legenda szerint tündér volt. A zászló misztikus erővel bír, mely megvédi a klánt. A MacLeod-ok közt ugyan nem élt Connor, vagy Duncan nevű „Hegylakó", ám a klánok egymás közti keveredésének következtében volt Duncan keresztnevű férfi a klánban, csak épp nem egyenes ági MacLeod volt.

A hatalmas festményekkel díszített szobákban régi fegyverek és ruhák is helyet kaptak. A földszinti helyiségek egyikében - a börtöncella mellett - hangulatos filmen mutatják be a régmúlt dicsőségét, a klán tetteit, és a sziget természeti kincseit. A várudvarból csodálatos kilátás nyílik a tengerre, a távolabbi hegyekre, és a szép várkertre, melyben természetes vízesés táplálja a különleges fákat, virágokat.

Egy kis ízelítő a kertből:

Sajnos a vár belsejében itt sem lehetett fényképeket készíteni, amit nagyon sajnáltunk, mert van benne látnivaló bőven. Ez sem kevésbé csúnya, mint az Eilean Donan. Viszont itt is sikeresen elkattintottam egy képet, amikor nem látott senki. A képen egy szolgálólány illusztrációja látható tálcával a kezében.

A folyosóról ki lehetett menni a belső udvarra, ahonnét szép kilátás nyílt a tengerre:

A vár belső udvara

Ekkor még nem tudtuk, hogy éppen filmet forgatnak a szigeteken, amire majd később térek ki. Amikor megláttuk a viking hajót a tengeren annyira nem is volt furcsa, azt gondoltuk, hogy valami speciális sétahajó, beöltözve a személyzet vikingeknek vagy valami hasonló.

Viking hajó a tengeren

Viking hajó

A vár után megnéztük a kertet is. A virágokkal, vízeséssel, fákkal, hidakkal és erdős résszel díszített terület nagyon látványos volt. Szinte elképzeltük, ahogy a híres McLeod család anno itt sétálgatott.

A kertben két vízesés található. Az egyik egy híd mellett ömlik a patak vizébe:

Másik vízesés a fák sűrűjében található, mely szintén nagyon látványos:

Ezután egy erdős rész következett:

Végül megtaláltuk a kert fő részét, melynek a közepán egy szökőkút található:

Fóliasátor növényekkel

A kert végében van egy út, mely a sétahajókázás kiinduló pontjához vezet. Elmentünk arra és készítettünk pár képet a tengerről és a várról.

Végül visszametünk a kastély felé, melyről még készítettem két utolsó képet:

Cím:
MacLeod Estate, Dunvegan House
Dunvegan, Isle of Skye IV55 8WF
Egyesült Királyság

Belépő: 13 font /2017-ben/

Következő célpontunk a Coral Beach lett volna, ahová el is mentünk, viszont amikor odaértünk kiderült, hogy épp filmet forgatnak arrafelé, így nem engedtek minket leparkolni csak messzebb. Mivel úgyis esett az eső, így nagy kedvünk nem volt olyan messziról gyalogolni, ezért úgy döntöttünk, majd másnap reggel visszamegyünk. A forgatás péntekig tartott, ezt az egyik biztonsági őr mondta, aki elhajtott minket. Így elindultunk vissza a kempingbe az akkor már elég rendesen szakadó esőben.