2017. november 22., szerda

Skye szigetek - 4. nap

2017/09/25-2017/09/30.

4. nap

Coral Beach, világítótorony és Fairy Pools séta

Elég szomorkás időre ébredtünk, de szerencsére az eső már nem esett. Mivel tegnap nem tudtuk megnézni a Coral Beach-et, így mai nap azzal kezdtünk.

Claigan Coral Beach
/Claigan Korál tengerpart/

A Claigan strand egy 10 perces autóútra található a Dunvegan kastélytól, Claigan falu mellett, mely remek alkalmat nyújt hogy ugyanazon nap megnézzük a kastélyt és a strandot is. Mi is így terveztük előző nap, de másképp alakult.

Kb. 10 óra körül érkeztünk, parkolni ismét csak távolabb engedtek minket, mivel a filmforgató stáb még mindig ott volt. 15-20 perces gyaloglás után értük el azt a kis parkolót, ahol parkolnunk kellett volna. Útközben csináltunk pár képet, de nem volt annyira látványos a környék:

A folmforgató stáb

Mennek a forgatás helyszínére a vikingek

A strand érdekessége, hogy a part "homokja" fehér korallból áll, valamint a vízben is rengeteg korall él, ami trópusi kék színűvé teszi, amikor süt a nap. Igazi mágikus hely ez egy szép nyári vagy napsütéses napon. Bármilyen időjárási körülmények között megtekinthető, mivel a gyalogút a part mentén vezet, nincsenek hegyes szakaszok, de a legszebb látványt napsütésben nyújtja, ekkor van a trópusi megjelenése.

A séta a strandig mezőgazdasági területeken halad végig, így találkozhatunk juhokkal, szarvasmarhákkal, néha bikákkal is, de valószínűtlen, hogy érdeklődik az ember felől. A parkolóból a gyalogút egy kis kapu mögött található, egyszerűen csak kövessük ezt az utat, egészen addig, amíg ketté nem ágazik. Körülbelül 25 perc alatt lehet eljutni a tengerpartra, de csak gyalog.

A gyalogút eleje

Az út tengerpart mentén vezet, melynek partja szép színes látványt nyújt

Ahogy elértük az elágazást, válasszuk a jobb oldali lehetőséget, mely emelkedőn visz felfelé egy kőfalig.

A kőfal

Kicsivel arrébb már láthatjuk a célpontot, melyet könnyű felismerni fehér homokjáról. A forgatás pontosan ezen a részen zajlott, viking kunyhókat építettek a strandra, hajók horgonyoztak a partján és rengeteg vikingnek öltözött szereplőt láttunk. Megpróbáltunk közelebb menni, de elzavartak minket. Egy biztonsági emberkével sikerült váltanunk pár szót, ő mondta el nekünk, hogy a Rettenthetetlenhez hasonló filmet forgatnak, ahol az a sztori befejeződik, ott kezdődik ez. Ha jól értettük.

A forgatás

A tengerparton található egy kis domb, amelyet Ghrobain néven ismerünk. A 2 perces hegymászás nagyszerű kilátást nyújt. Mivel a strandra úgysem mehettünk, így felmásztunk erre a hegyre. A kilátás valóban szép volt, nem csak a Coral Beach-re, de a háta mögött lévő területekre is.

A tengerben lévő egyik sziklás szigetecske jobb oldali csücske, mintha egy krokodilfejet ábrázolna, a rajta lévő madarak pedig mintha a bőréből kiálló hegyes csúcsok lennének:

A krokodil formájú sziget

Nem is időztünk itt tovább, inkább mentünk a következő állomásunkhoz, mely egy csodás környezetben lévő világítótorony volt.

Neist Point Lighthouse
/Neist Pont Világítótorony/

A Neist Point Skócia egyik leghíresebb világítótornya, amely Skye legnyugatibb hegyén található Glendale település közelében. Míg a séta a világítótoronyig könnyű, az ösvény néha meglehetősen meredek. Az útról lenyűgöző kilátás nyílik a magas sziklákra és a világítótoronyra, a naplementében a látvány mégszebbé válik, így ez a tájképfotózókk elsődleges helyszíne.

Csak egy biztonságos útvonal van, így ez a séta ugyanazt az utat használja oda és vissza. 2,2 km-es távolságot foglal magában, átlagosan 45 percig tart (megállás nélkül). Némi időt kell hagyni a világítótorony környékének felfedezésére is.

Ez a séta a "rövid" hosszúságú és a "közepes" nehézségek közé sorolható. /Eredeti leírása a https://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks weboldalon található./

Elhelyezkedés:
A Neist Point Skye nyugati partján található, a "Durinish" néven ismert területen. A séta kezdete a Glendale melletti egysávos út végén található.

Időjárás:
Ez a séta nem alkalmas minden időjárási körülmények között. Mivel magas sziklák közelében van, így szeles vagy ködös körülmények között nem ajánlható.

Parkolás:
A parkoló a Dunvegantól 10.5 mérföldre lévő egysávos út végén található (30 perc autóval). A parkoló nem túl nagy, így gyorsan feltöltődik, az út mentén kereshetünk még több parkolóhelyeket.

A séta:
A parkolótól kezdve lenyűgöző kilátás nyílik a környező sziklákra, de maga a világítótorony nem látható, hacsak nem megyünk vissza a parkoló jobb oldalán (érdemes, ha nagyszerű kilátást vagy fotót szeretnénk).

1. szakasz:

A parkoló végén található egy betonút, melyet könnyú észrevenni. Gyakorlatilag ez az út végig levezet az irányítótoronyig, el sem lehet téveszteni, csak menjünk mindig a kijelölt úton.

Néhány méter után látni fogunk egy kézi sínt, melyet arra használtak, hogy a szikláról különböző dolgokat szállítsanak le.

A betonút

2. szakasz:

A betonút a következő sziklaszakaszon felfelé megy. Ahogy elérjük ennek az emelkedőnek a legmagasabb pontját, megkapjuk az első kilátást a világítótoronyra.

Nézzünk le balra és látni fogjuk a régi daruszerkezetet.

Kövessük az ösvényt lefelé.

A régi daru

A világítótorony:

A Neist Point-i világítótorony 1900-ban épült, amikor emberközpontú világítótorony volt. Azóta a belső fényrendszer frissítésre kerül egy olyan automatizált rendszerhez, amely már nem igényel napi karbantartást. A fény 43 méterrel a tengerszint felett és 16 tengeri mérföldig látható.

A fő tornyot körülvevő üzemi házikó jelenleg magántulajdonban van, néhány évig üdülési célokra használták, de a közelmúltban úgy tűnik, nem használják őket.

Fedezzük fel:

Miután elértük a világítótoronyot, szánjunk némi időt a körülötte lévő sziklák felfedezéséhez. A világítótorony elülső részén vannak a kőtornyok, amelyeket a sétálók építettek. Ez a környék nagyon kedvező a halászok számára, a nagy Pollock is fogható itt. A nyári hónapokban a bálnák rendszerint láthatóak, de az Óriáscápák is.

A világítótorony

A világítótorony környékén lévő sziklás részek:

A sétálók által épített kőtornyok

Ugyanazon az úton tudunk visszamenni a parkolóhoz, amelyiken lementünk.

Cím:
Neist Point Lighthouse
Isle of Skye IV55 8WU, Egyesült Királyság

Következő állomásunk a Tündérmedencék voltak, ahol már az odavezető autóút is lélegzetelállító látványt nyújtott. Megcsodálhattuk út közben a félelmetes Fekete Cullin hegyeket.

Fairy Pools
/Tündérmedencék/

A Fairy Pools népszerű a fotósok és a sétálók számára, és Skócia egyik leglenyűgözőbb helye. A Brittle-folyó és a medencék víze rendkívül tiszta, tökéletes minden kalandos úszóknak, akik bemerészkednek a jeges vizekbe.

A 2,4 km-es séta a medencékhez a parkolótól felfelé tartó kavicsos ösvényen vezet. A fűvel, tőzeggel és sziklákkal szegélyezett út mentén végül megláthatjuk és megcsodálhatjuk a tündérmedencék legnagyobb vízesését, vagy továbbhaladhatunk az ösvényen, és felfedezhetjük az előttünk álló kisebb medencéket.

A túra:

Nehézségi fok: közepes
Távolság: 2,4 km
Idő: 40 perc megállás nélkül

A medencékhez vezető séta ugyanazt az utat használja fel és vissza. A teljes oda-vissza távolság az első fő vízeséshez és a medencéhez 2,4 km, mely átlagosan 40 percet vesz igénybe (megállás nélkül).

Elhelyezkedés:
A legközelebbi falu Carbost a Skye nyugati részén, a séta kezdete a Glenbrittle felé tartó úton található.

Időjárás:
Ez a séta a legtöbb normál időjárási körülmények között megfelelő, de esős időben rossz minőségű lehet a gyalogút állapota.

Parkolás:
Az Erdészeti Bizottság kavicsos parkjában jelölt "Glumagan Na Sithichean" táblánál. Az egysávos út mentén található, amely a Carbostól Glenbrittle-be vezet. A parkoló 5,5 mérföldre (10 perces autóútra) található Carbosttól.

Busz:
A nyári hónapokban a helyi Go Skye buszjárat transzferjáratot biztosít a Portree-ból a Fairy Pools parkolóba. A weboldalon való foglalás ajánlott.

A parkolóból lenyűgöző kilátás nyílik a Fekete Cuillin hegyekre, a Brittle folyó forrása felé. Ez a rövid séta a medencékhez a kavicsos gyalogutat követi, amely jó állapotban van a legtöbb esetben, de néhol kisebb patakokon kell átkelni. Körülbelül 20 percet vesz igénybe az első és legnagyobb vízesés, amely a medencék kezdetét jelzi.

Kilátás a parkolóból a Fekete Cullins hegyekre

A Black Cuillins hegységet az ősi mítosz szerint a tél boszorkányának gonosz tettei hívták életre:  egyszer elrabolta és rabszolgájává tette a tavasz gyönyörű, fiatal hitvesét. A tavasz a nap segítségét kérte, aki tüzes lándzsát hajított az égen menekülő boszorkány felé, de elvétette, és a dárda a Skye – akkoriban még sík – földjébe fúródott. A fekete hegyek akkor emelkedtek ki, és mivel a tűzből születtek, télen sokszor nem marad meg rajtuk a hó sem. Persze ez csak a legenda. Valójában vulkánikus eredete miatt fekete a színe, ugyanis nagyrészt gabbró kőzetek alkotják. A gabbró a mélységi magmás kőzetek egy csoportja. Akkor keletkezik, ha a bazaltos összetételű magma megreked a mélyben és ott kristályosodik ki. A földi óceáni kéreg alsó része főleg gabbróból áll. Ezek az óceánközépi hátságok bazaltos vulkanizmusa során jönnek létre. Hipabisszikus képződésű, holokristályos szövetű, durvaszemcsés kőzet, telített (neutrális) vagy bázisos kovasavtartalmú.

Ahogy közeledtünk e sötét hegyek felé, egyre inkább olyan hatást keltett, mintha valóban egy gonosz erő hozta volna létre. Félelmet keltő, de ugyanakkor gyönyörű látvány.

A Fekete Cullin hegyek

1. szakasz

A parkolóból menjünk át az út másik oldalára, hogy megtalálják a gyalogút kezdetét. Van egy kis zöld jel, "Sligaghan" elnevezéssel, mely megerősíti az út kezdetét.

Kövessük ezt a kavicsos ösvényt, mely néhol rossz állapotban lehet.

Nemsokára lesz egy elágazás, itt a jobb oldali lehetőséget válasszuk és kövessük az utat.

A Brittle folyó

A Fekete Cullins, ahogy egyre közeledünk

2. szakasz

Látni fogunk egy lenyűgöző nagy sziklás részt, ami szinte véletlenszerű helynek tűnik, de akkor jött létre, amikor a jég elolvadt az utolsó "jégkorszak" végén.

Ezután az ösvény kissé emelkedik és találkozik a fő Brittle folyóval.

3. szakasz:

Most elérjük a második folyó kereszteződést, melyen át kell kelnünk. Ez nagyon telt lehet egy nedves napon, ami nehezíti az átkelést.

A folyó után az ösvény emelkedik, majd megérkezünk az első vízeséshez.

A tündérmedencék:
Ez az első vízesés a mágikus medencék kezdetét jelzi. Szánjunk időt arra, hogy végigmenjünk a folyón, és fedezzük fel az összes medencét. Ez az első vízesés a legmagasabbról eső és a legmélyebb medence.  Kövessük a folyó melletti főútvonalat, hogy újabb medencéket találjunk.

A következő medence a leghíresebb, melynek vize gyönyörű tiszta. Számos több kisebb medence található a folyónál.

A parkolóba való visszatéréshez menjünk visszafelé uganazon az útvonalon, amelyiken jöttünk.

Cím:
Fairy Pools
Glenbrittle, Isle of Skye IV47 8TA, Egyesült Királyság

Vissza a kemping felé egy útkereszteződésben sikerült lefotóznom egy madárijesztőt:

Még mielőtt visszatértünk volna a kempingbe, elmentünk megnézni a Fairy Glen-t. Sötétedett már mire odaértünk, és a mai mozgalmas nap után nem volt kedvünk mégegy hegyet megmászni, így csak néhány fotó erejéig álltunk meg, amit az útról készítettünk.

Fairy Glen
/Tündérszurdok/

Ezután visszamentünk a kempingbe. Az éjszaka elég kemény volt, erősen fújt a szél és majdnem ránkborította a sátrat, de szerencsére 1-2 kiigazítást igénylő munkálatoknál nagyobb kárt nem csinált. Viszont nem aludtunk jól, elég ijesztő volt a szél süvítése, én mindig azt vártam mikor szedi szét a fejünk felől a sátrat.