2022. február 28., hétfő

Észak Anglia - 3/2. - Morpeth

2022/02/21 - 2022/02/23.

Kirándulás Északon

3. nap - 2. rész

Morpeth

Utolsó állomásunk a Belsay Hall English Heritage-es kastély és kert lett volna, de a weboldalukon nem jelezték, hogy zárva vannak, így csak akkor derült ki, amikor odamentünk. Helyette városnézés lett Morpeth-ben.

Morpeth-ben sokáig kerestünk parkolót, míg végül találtunk egyet a belváros szélén és fizetni sem kellett érte. Innét tettünk egy hosszú sétát a városban, majd megnéztük a Carlisle Parkot.

St Robert templom

Egy meglehetősen modern, elegáns, boltíves, 1970-ből származó híd ível át a Wansbeck folyón az Oldgate végén, amely egy régebbi hidat váltott fel. A környéken számos nevezetes épület található.

Oldgate híd

Kicsit arrébb egy gyaloghídon mentünk vissza a túloldalra, hogy megkeressük a Carlisle Parkot.

Kilátás a gyaloghídról az Oldgate-re

A Carlisle Parkba szintén egy gyaloghídon át lehet eljutni, legalábbis a folyónak ezen oldaláról. Ez az Elliott Bridge névre hallgat és 1925-ben húzták fel.

Elliott Bridge

A híd túloldalán van egy Pavilon, amiben kávázó működik, bementünk ide meginni egy capuccinót, sajtos süteménnyel. Ez most nagyon jól esett, kissé éhesek voltunk már.

Pavilon kávézó

Találtunk egy térképet kihelyzeve, amin fel voltak tüntetve a park látnivalói. Lefotóztam és bememorizáltam mik azok, amiket szeretnénk itt megnézni. Először elindultunk a William Turner kert felé.

A Ha' Hill

Az 1508 körül Morpethben született William Turnert az angol botanika atyjaként ismerik. Ő volt az első ember, aki angolul rögzítette a növények nevét és gyógyászati felhasználását három részből álló Herbal című művében. A kertben olyan növények találhatók, amelyeket Turner európai utazásai során talált.

A kertek a 16. századi Tudor-kert elemeit, egy mértani alakzatokba ültetett kertet és egy kilátó dombot tartalmaznak. Az ágyásokba gyógynövényeket ültettek, amelyeket betegségek kezelésére használtak.

A kert szélén egy papagályház is látható, amiben papagájok és más díszmadarak élnek, azokat gyűjtik ide, amikről a gazdájuk már lemondott.

Papagáj ház

A kert melletti teret Emily Wilding Davison szobra díszíti, aki a női jogokért küzdő harcos szüfrazsett volt. 1909 és 1912 között Emilyt letartóztatták és bebörtönözték különféle bűncselekmények miatt, beleértve ablakok betörését, postafiók felgyújtását és a testi sértést is. Tiltakozásul éhségsztrájkba kezdett, és nem kevesebb, mint 49 alkalommal tűrte el a kényszeretetés kínját. Ennek során gumicsövet helyeztek a szájon vagy az orron keresztül a gyomorba, és beöntötték a folyékony élelmiszert. A hölgyet egy padon ülve ábrázolja a művész, miközben kiönti az ételt a táljából, tudván, hogy ez kényszeretetéshez fog vezetni. Emily utolsó protestálása az Epsom Derbyn volt, amikor szüfrazsett színeket próbált kitűzni a király Anmer nevű versenylovára. Ekkor egy ütéstől eszméletét vesztette és 4 nap múlva meghalt.

Innét a kastélyhoz mentünk, mely szintén a Park területén található.

A 13. és 14. században épült kastély tömör kőépülete a Ha’ Hill-en álló tornyot váltotta fel. Az 1641-es ostrom után már csak a kapuház és a várfal egy kis része maradt meg. A kapuházat nemrég felújították és ma népszerű nyaralóként működik.

Morpeth kastély

Felmásztunk a Ha' Hill-re, ahonnét szinte az egész várost be lehetett látni.

Még sétálgattunk egy kicsit a Wansbeck folyó mentén, egészen a hídig, melyen A197-es út forgalma halad át, majd a Bridge Street-en visszasétáltunk az Oldgate-ig, onnét pedig a parkolóig.

Az Oldgate elején, a piactér mellett található az Óratorony /Clock Tower/. Valamikor a 17. században építették, újrahasznosított középkori kőből, mely régiesebb megjelenést kölcsönöz a toronynak. Legfelső szintjén egy harang is helyet kapott.

A piactér

Ennyi fért ebbe a 3 napba. Szerencsére Morpeth-ben már nem fújt annyira a szél, így egy nagyon kellemes városnézéssel fejeztük be a kirándulást.