Oldalak

2022. február 28., hétfő

Észak Anglia - 2. nap - Newcastle upon Tyne


2022/02/21 - 2022/02/23.

Kirándulás Északon

2. nap

Városnézés Newcastle-ben

Reggel 10 óra környékén értünk Newcastle belvárosába, a mai napra nem is terveztünk mást, csak városnézést. Nagyon sokáig kerestünk megfelelő parkolót, próbáltunk valami ingyeneset, de azokban egy darab hely sem volt, végül a Times Square Car Park-ban parkoltunk le, egy mélygarázsban. A bejáratnál adott az automata egy parkolócetlit, amit majd távozáskor kell kifizetni. Jobb szeretem ezt a megoldást, így nem kell megsaccolni mennyi időre vegyük a jegyet.

Éjszaka elég nagy szél volt, ezért reggel megint a sínadrágot vettem fel, arra számítva, hogy marad a szél és az lehűti a levegőt. De már megint megszívattam magam, itt a városban alig fújt és nagyon kellemes volt a hőmérséklet, úgyhogy ma is rohadt melegem volt egész nap.

A focipálya felé indultunk el, ami innét gyalog kb. 15 percnyire található. Persze nekünk tovább tartott odaérni, mert folyton megálltunk fotózni.

Life Science Centre /Élettudományi Központ/

Life Science Centre oldalnézetből

Az 1840-ben épült Market Keeper's House /Piacőr háza/ a város mezőgazdasági múltjához kapcsolódik. Egy évszázaddal ezelőtt hetente körülbelül 10ezer állat fordult meg itt a szarvasmarhapiacon. Az épületben eredetileg a földszinten a piacőr és a vámszedő irodák voltak, a felső szinten pedig a két család szállása. Ma a The Roundhouse grafikus cég irodája található benne.

A régi Market Keeper's House
















A régi városfal egy része még ma is látható, mely a 13-14. században épült és segített megvédeni a várost a támadásoktól és a megszállástól a konfliktusok idején. Körülbelül 3 kilométer hosszú, legalább 2 méter vastag és 7,6 méter magas volt, hat fő kapuval: Close Gate, West Gate, New Gate, Pilgrim Gate, Pandon Gate és Sand Gate. A városfalat jó állapotban tartották, miközben a skót hadseregek inváziója fenyegetett, de az Anglia és Skócia közötti határháborúk hanyatlásával a falat hagyták leromlani. Az angol polgárháború alatt a skótoknak aknákkal és tüzérséggel sikerült áttörniük. A 18. század közepére a fal elavulttá vált, és a város újjáépítésével nagy részeket bontottak le, csak egy része maradt meg. A legjelentősebb maradványok a nyugati falak, a város nyugati oldalán. A leghosszabb folyamatos szakasz a Back Stowell Street hosszában fut, a kínai negyedben, mely mellett a focipálya felé menet mi is elhaladtunk.









Hadrianusz torony






Newcastle egyik kerülete a Chinatown, azaz kínai negyed, amely a város nyugati részén, a bevásárló- és kereskedelmi központ szélén, a Stowell Street mentén található. Egyike az öt kínai negyednek Angliában, a másik négy Londonban, Birminghamben, Manchesterben és Liverpoolban található. A látványos kínai boltív két kínai őroroszlánnal körülvéve a St James' Park futball stadionra néz. A Stowell Street-től délre és nyugatra számos kínai üzlet áll, beleértve éttermeket, élelmiszerboltokat és kávézókat.











A kínai negyed elejére bementünk, de a boltíven kívül más látnivalót nem találtunk, így hamar vissza is fordultunk. Megszemléltük a stadion közelében lévő kis kertet ami egy emlékkertnek tűnt, majd átsétáltunk a stadionhoz a túloldalra.





A St James' Park a Newcastle United futballcsapat stadionja. A létesítmény nevét a mellette lévő utcáról kapta. Newcastle városában a futballt vallásnak tekintik, így nem meglepő, hogy a St. James's Park katedrálisként tornyosul a város fölé, árnyékot vetve mindenre, ami alatta van.  A St. James' Park különös kinézetű, főleg ha a levegőből és bizonyos földi pozícióból nézzük. Ennek az az oka, hogy a talaj aszimmetrikus, egyes részei között magasságkülönbség van.

A stadion




Jackie Milburn szobra




Benéztünk az ajándékboltjukba is, de nem volt benne túl sok minden és persze az is rohadt drágán. Egyik barátunknak vettünk egy kulcstartó, aki a csapat nagy fanatikusa.



Körbesétáltuk az egész stadiont, de a szobrokon kívül túl sok látnivaló nem volt. Egyik helyen kicsit be lehetett látni a pályára.



Sir Bobby Robson szobra



















Alan Shearer szobra



Innen a kastély felé indultunk el. Út közben egy hölgy megállított minket, hogy nem szeretnénk-e kávét inni és mutatott a kávés kocsija felé, ami egy templomkertben állt. Kis gondolkodás után úgy döntöttünk, legyen. Nem volt rossz a kávé csak kicsit belement a zac is, amit köpködnöm kellett kifele.



Az Old Eldon Square-t is útba ejtettük, mely egy elég látványos tér, közepén egy háborús emlékművel. Ez a városi emléknapi megemlékezés helyszíne is. A emlékmű egy portlandi kőből készült talapzaton áll, mind a négy oldalán más-más domborművel:
Északi oldal: "Az emlékezés itt marad" felirat látható egy bronzból faragott koszorú fölött.
Déli oldal: Egy oroszlán képe 1914–1918 és 1939–1945 dátummal.
Keleti oldal: az Igazság bronz domborműve, két gyászoló nővel és egy harmadikkal /Lady Justice/, aki a mérleget tartja.
Nyugati oldal: a Béke bronz domborműve, amelyen egy gyermekes nő és a Béke Angyala látható.
A tetején egy nagy bronz lovas szobor áll Szent Györgyről, a gyalogság és lovagság védőszentjéről, aki megölte a sárkányt.









A Grey's Monument felé haladva elmentünk egy épület mellett, melynek üvegszerű falán a szemközti épület festményként tükröződött. Nagyon jól nézett ki.











A Grey's Monument /Grey emlékmű/ Charles Grey gróf emlékére épült és az ő szobra áll egy római dór oszlop tetején. A környéket egyszerűen Monumentnek, azaz Emlékműnek nevezik. Egy csigalépcső vezet az emlékmű tetején lévő kilátóhoz, amelyet időnként meg is nyitnak a nagyközönség számára.




Lord Grey szobra

Az emlékműről elnevezett Grey Street-en haladtunk tovább, mely talán a város egyik leglátványosabb utcája, számos üzlettel és bevásárlóközponttal. Engem egy kicsit a madridi Gran Vía-ra emlékeztetett.


















Newcastle Katedrálisa kívül belül látványos épület, hivatalosan Szent Miklós Katedrális /Cathedral Church of St Nicholas/ névre hallgat, nevét Szent Miklósról, a tengerészek és a hajók védőszentjéről kapta. A 11. században, a közeli várral egyidőben alapított normann templom a 13. sz. elején tűzvészben elpusztult, a jelenlegi épület pedig 1350-ben készült el. Tornya 15. századi. A 18. században alaposan felújították, később katedrálissá emelték.




A katedrálist belülről is érdemes megnézni, met egyszerűen lenyűgöző. Nem szeretem a vallási épületeket, mert ha bemegyek, mindig olyan érzésem van, mintha temetésen lennék és elszomorít. Itt ez az érzés nem jött elő, ellenben van bent rengeteg látni- és fotóznivaló. Számos emlékmű található, a legrégebbi egy ismeretlen lovag 13. századi szobra, aki valószínűleg I. Edward háztartásának tagja lehetett.

Egy finoman faragott márvány emlékmű Lord Collingwood admirálisnak állít emléket, aki Lord Nelson admirális halála után vette át a parancsnokságot a trafalgari csatában. Collingwoodot Szent Miklós-templomban keresztelték meg és itt házasodott össze.








































Közvetlenül a katedrális előtt áll Viktória királynő bronzszobra.







Megérkeztünk a kastélyhoz. Nem akartunk bemenni, mert fizetni kellett volna érte, úgyhogy csak kívülről néztük meg. A hely legjelentősebb fennmaradt építményei a Vártorony, a vár megerősített kőtornya, és a Fekete Kapu, a kastély erődített kapuja. A Fekete kaput a 13. sz. közepén adták hozzá a kastélyához. Két toronyból állt, amelyek között átjáró futott. Volt egy felvonóhíd elöl és egy másik hátul, valamint egy nyílászáró is, amelyet fel lehetett emelni és leengedni, hogy lezárják a bejáratot.

A kastély és a fekete kapu között egy vasúti viadukt helyezkedik el.

A Fekete kapu és a kastély

A Fekete Kapu bejárata


















A kastély kőtornya


Továbbmentünk a Tyne folyó felé, megnézni a hidakat, amikről a város nagyon híres. Végigmentünk a Castle Sairs, azaz kastélylépcsőnek nevezett, kastélyhoz vezető, régi várfalmaradványok mellett elhaladó lépcsőkön.

Moot Hall, kormányzati hivatal


Castle Stairs


Régi városfal melletti kút




A folyóparton egymást követik a szebbnél szebb hidak. Talán ezek közül is a leglátványosabb a csak The Bridge, azaz A Híd-nak nevezett boltíves híd, melyet a város főhidaként tartanak számon. Hivatalosan 1928-ban nyitotta meg V. György király, és azóta Tyneside meghatározó szimbólumává vált.

A Híd




Mögötte a Gateshead Millennium Bridge gyalogos és kerékpáros hídja látható. A hidat alakja és billentési módja miatt néha "kacsintó szem hídnak" is nevezik.

Gateshead Millennium Bridge



Hosszan elsétáltunk a folyó mellett a Swing Bridge forgóhíd irányába. Ennek a hídnak a helyén valószínűleg egy római kori híd állt. A híd mozgatásához még mindig használt hidraulikus erőt ma elektromos meghajtású szivattyúkból nyerik. Ezek táplálják a híd alatti aknába süllyesztett hidraulikus akkumulátort, ami a híd elfordítására szolgáló gépeket működteti.  Az ehhez használt mechanizmus továbbra is ugyanaz a gép, amelyet eredetileg Armstrong telepített a 18. sz. végén.

Swing Bridge







Kilátás a Swing Bridge-ről



A Quayside-nak /Rakpart/ nevezett területen a hidakon kívül más látnivaló is akad. A régi Halpiac épülete /The Old Fish Market/ a tetején álló Neptun szoborral hívja fel magára a figyelmet. Neptunusz két delfinen áll, háromágúval a kezében és halasasszonnyal két oldalán. Az asszonyok hagyományos ruhákba vannak öltözve, halakat és kosarakat tartva kezükben. Az épületben jelenleg éjszakai szórakozóhely működik.

A régi Halpiac épülete



A Neptun szobor



Következő híd a High Level Bridge, mely a 19. sz. közepén épült. Robert Stephenson tervezte, hogy vasúti kapcsolatot képezzen Skócia és Anglia között, de a közúti járművek és a gyalogosok számára is építettek be úttestet a többletbevétel érdekében. A fő szerkezeti elemek kötött öntöttvas ívek. Ma már csak egyirányú közúti forgalom működik rajta, Gateshead felé és csak a buszok és taxik számára. Gyalogosok és biciklisek korlátlanul használhatják.

High Level Bridge














A Queen Elizabeth II Bridge /II. Erzsébet híd/ a metróforgalom hídon való áthaladására szolgál és kifejezetten erre a célra építették. A hidat a folyó a két szélén kezdték el építeni, majd a közepénél találkozott.

Queen Elizabeth II Bridge









A King Edward VII Bridge /VII Eduard híd/ szintén egy vasúti híd.  Négy rácsos acél fesztávból áll, amelyek betonpilléreken nyugszanak. A 20. sz. elején nyitották meg.

King Edward VII Bridge




Végül az utolsó jelentősebb híd, amihez már nem mentünk teljesen közel, ez a Redheugh Bridge, mely jelenleg az A189-es útnak ad otthont.

Redheugh Bridge


Itt visszafordultunk és visszasétáltunk az első 3 hídig, amiket tüzetesebben is megnéztünk. Ezeket a képeket már közzétettem ott, ahol írtam róluk.



4 híd egy fotón

Útban vissza a parkolóhoz





Egy kicsit elfáradtunk és meg is éheztünk, ezért úgy döntöttünk, hogy visszamegyünk a hotelba és a szemközti Mekiben megebédelünk. Ma már nem mentünk sehova, ismét lazulás volt a hotel uszodájában.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése