2019. szeptember 24., kedd

Külső-Hebridák: Lewis and Harris sziget - 6. nap

2019/08/19 - 2019/08/24.

Lewis and Harris sziget

6. nap

Városnézés Stornoway-ben és hazautazás

Délután fél 4-kor indult a kompunk vissza Ullapool-ba, de addig még volt időnk. 10 óra környékén sátrat bontottunk, majd érzékeny búcsút vettünk a kempingtől. Nagyon jó választás volt ez a hely, jól éreztük itt magunkat, csak az a sok darázs ne lett volna, ha kinyitottuk a sátor ajtaját fél perc sem telt el és már bent volt egy. Emiatt a szúnyoghálót állandóan be kellett húznunk, különben kergethettük kifelé a darazsakat.

Búcsúzóul néhány kép a kempingről:

Még azért maradtak sátorozók

Stornoway

A szigetre érkezésünk első napján már sokmindent láttunk Stornoway-ből, azonban maradtak még olyan helyek a városban, amire akkor már nem volt időnk, de azért érdemes megnézni, pl. a kastély és környéke. Ezeket szándékosan hagytuk az utolsó napra, mert a kompindulásig úgyis volt rá időnk.

Leparkoltunk a kikötő közelében, hogy közel legyünk a komphoz és ne kelljen majd sokat kocsikáznunk. Amíg parkolót kerestünk láttam egy szobrot, amit a múltkor nem és parkolás után meg is néztük közelebbről.

Ez a szobor az első nap látott Herring girl, azaz Herin lány szobor párja, mely szintén a hering gyárban dolgozó nőknek állít emléket.

Hering lány szobor

A Városháza

A múltkor látott, fakarókból kirakott hajó most alig látszott ki a víz alól:

A parton egy sirály lakmározott

Felkerestünk néhány ajándékboltot, megvásároltuk a híres sakkfigurákból a királyt és a királynét, muszáj volt hazavinnünk emlékbe, nagyon tetszettek és ez valami olyan dolog, ami tipikusan kapcsolódik a szigethez. Ha ránézünk mindig eszünkbe fog jutni. Ezután elindultunk a kastély felé.

Több út is vezet a kastélyhoz, mi most egy kiépített erdei ösvényt választottunk.

Egy híd

Stornoway viktoriánus korabeli kastélya a Lews kastély névre hallgat. 1844-51 között építették Sir James Matheson számára, aki néhány évvel korábban az egész szigetet megvásárolta a vagyonával a kínai ópium kereskedelméből. A glasgowi építész, Charles Wilson tervezte. A 20. század elején került Stornoway városának irányítása alá. A 2. világháborúban a légi és földi legénység számára szolgált szállásként. A háború után a Lews Kastély Kollégium hallgatói szálltak meg benne. A szállás bezárása után az épületet évtizedekig nem használták.

A kastély földszintjét 2017-ben nyitották meg a nyilvánosság számára, mely szabadon látogatható nyitvatartási időben. A felső szinteken jelenleg szálloda üzemel. Egy múzeum, valamint kávézó és ajándékbolt is található az épületben.

Ha már ott voltunk, természetesen be is mentünk szétnézni. Kicsit bizonytalanok voltunk, mert semmi nem volt kiírva és nem voltunk biztosak benne, hogy bemehetünk, de láttuk, hogy mások is bementek, ezért követtük mi is a példájukat. A földszinten meg lehet nézni a termeket is, de a legtöbb majdnem teljesen üres.

A folyosó

A kévézóban ittunk egy capuccinót és megnéztük az ajándékboltot is, majd elindultunk vissza a kikötő felé, de nem azon az úton, amin jöttünk.

Capuccino

Messziről megláttunk egy emlékművet és elindultunk felé, hogy közelebbről is megnézzük. Az emlékművel Sir James Matheson-ra emlékeznek, aki mint már említettem hajdanán megvette az egész szigetet és ő volt a kastély első tulajdonosa is.

Sir James Matheson emlékműve

Innét jó volt a kilátás a kikötőre is, láttuk hogy a kompunk már bent áll, de még volt időnk az indulásig bőven, úgyhogy nem siettünk.

A Caledonian MacBrayne kompja, mely Ullapool és Stornoway között közlekedik

A komp egy része közelebbről

A kastély aljában a kikötő felé közeledve van egy kiépített park kávézóval. A parkban nagyon ötletes, hordóból készült székeken pihenhetünk egy szintén hordó formájú asztal mellett, valamint a király és a királynő sakkfiguráját is láthatjuk fából faragott szoborként.

Egy másik ötletes asztal székekkel

A sakkfigurák nem épp a legszebb környezetben vannak, a király mellett pl. kukák voltak, ami igencsak rontotta az összképet.

A királynő

A király

2 óra után indultunk el a komphoz. Egy fickó megnézte a jegyeket, majd megmutatta hova álljunk. Itt várakoztunk vagy 40 percet mire elkezdtek felengedni minket a kompra. Most nem voltak akkora hullámok, mint odafelé menet, kicsit nyugodtabb is voltam. Megkóstoltuk a pizzájukat is és benéztünk a játékterembe, amit inkább nem kellett volna, de szerencsére csak pár fontot hagytunk ott. Visszafelé rövidebbnek tűnt az út, de lehet csak azért mert most nem izgultam a nagy hullámok miatt.

Ullapool

Ullapoolban is tettünk egy rövid pihenőt mielőtt elindultunk volna hazafelé. Ki tudja mikor járunk arra legközelebb, és azért néhány képre érdemes a kikötő környéke.

Ullapool mindössze 1500 lakóval rendelkezik, tehát egy kisvárosról beszélünk, szinte már faluról, mégis a környéken ez a legnagyobb település és a legkedveltebb turistacélpont. Kikötőjét halászhajók, jachtok és kompok is használják.

Nem időztünk sokáig Ullapool-ban, mert még egy 7 és fél órás út állt előttünk hazáig. Nem is nagyon álltunk meg sehol út közben, csak 1-2 WC szünetre, valamint éjfél körül egy benzinkutas McDonaldsnál, mert már nagyon éhesek voltunk. Hajnali 3 óra környékén értünk haza, hulla fáradtan. Még az autóból se pakoltunk ki, az másnap is réárt, egyből bedőltünk az ágyba. Azért a rossz idő ellenére is kellemesen gondolunk vissza erre az 1 hétre a Lewis and Harris szigeten.