2018. március 8., csütörtök

Bolsover kastély, Creswell crags és Chesterfield Canal

2018/02/24.

Kirándulás a hidegben

Naptár szerint közeledünk ugyan a tél végéhez, viszont az időjárás szerint nem annyira. Mai szabadnapunkon sikerült kifognunk egy szép napos időt, de hiába sütött a nap, a hőmérsékleten valahogy nem érződött.

Bolsover Castle
/Bolsover Kastély/

Már rég voltunk kastélylátogatáson, ennek az egyik oka, hogy télen a legtöbb zárva van, a másik pedig, hogy a hidegben nem annyira kellemes várakat nézegetni. Olyankor jobban esik egy kis túra, ahol menet közben nem érezni annyira a hideget. Ma viszont, ezen a hideg, de napos délelőttön a Bolsover kastélyt látogattuk meg.

A parkoló

Útban a vár bejárata felé

A Bolsover kastély a Bolsover nevű apró településen található Derbyshire-ben. A Scarsdale-völgy felett fekszik és a 17. század elején épült a Cavendish család jóvoltából, a Peverel család által alapított 12. századi vár helyén. A vár jelenleg az angol örökség /English Herritage/ gondozásában áll, így kártyánkkal megúsztuk a több, mint 10 fontos belépőt. Sokszor próbáljuk összeszámolni, hogy a kártya kiváltásával mennyi pénzt spóroltunk meg eddig, de hamar rájöttünk, hogy felesleges annyira számolgatni, mert azt is számba kell venni, hogy ha nincs kártya, valószínűleg sok olyan helyet kihagytunk volna, amit eddig már megnéztünk ingyen. Ez most pont egy olyan kastély volt, amit valószínűleg akkor is megnéztünk volna, ha nincs kártyánk, ami ingyenes belépésre jogosít.

Rögtön a vár bejárata előtt egy érdekes, középkori hatású játszóteret figyelhettünk meg, mely a hatás kedvéért teljesen fából készült. Nagyon jó ötlet volt egy ilyet megépíteni a bejárat elé, mely tökéletesen összhangban van az épülettel. A szintén fából készült asztaloknál pedig egy szép napos /és meleg/ időben akár piknikezni is lehet.

Játszótér

A kastély felé menet

A bejárat

Belső udvar

A gyönyörű kastély figyelemre méltó falfestményekkel és belső terekkel rendelkezik. Amint beléptünk a hatalmas belső udvarra, rögtön az első ajtó a régi lovas iskola terméhez vezetett. A lovas ház a legkorábbi ilyen épület Angliában, mely teljes egészében fennmaradt. A középkori időkben a lovagi torna rendkívüli népszerűségnek örvendett.

Bejárat a lovasházba

A királyi pár innét figyelte a lovas terem eseményeit

A lovas terem felülnézetből

Egy szoba a lovasházban

A lovasház megtekintése után visszatértünk a belső udvarra, ahol egy díszes vasajtót pillantottunk meg. Talán ez lehetett régen a főbejárat a kastélyba.

Vasajtó

Következő ajtó először egy nagy hallba vezetett, majd a lovas terembe.

A hall bejárata

A hallban

Egy régi faajtó

A hall amolyan központi épület funkcióját tölti be jelenleg, itt megnézhetünk egy kis filmet is a vár történetéről, melyet a falra vetítenek. Belenéztünk, de nem volt túl érdekes. Én egy sztorit vártam volna, de csak képeket vetítettek. Szintén láthatunk a teremben néhány kiállított tárgyat, mint pl. egy régi faajtót, de ha akarunk beöltözhetünk itt egy középkori lovasnak is, majd felülhetünk egy fából készült ló hátára.

Padok a vetítőteremben

Faló

A kandalló helye

A lovas iskola terme

A nézőtér

A következő bejárat csak részben fennmaradt helyiségekhez vezetett. Olyan helyiségek voltak itt, mint a külső konyha, pincék és konyhai hivatalok helyiségei.

Kilátás a teraszról

Eljutottunk a külön egységként álló kis kastélyrészhez, mely a vár legszebb és legérdekesebb része. Itt különböző lakosztályokat és díszes termeket láthatunk.

A kis kastélyrész bejárata

A főbejárat fölött Herkules erkélyt tartó szobrát láthatjuk, mellette oroszlánokkal.

A bejárat fölött lévő erkélyt "tartó" szobrocskák

A kis kastély első helyisége a fleskókkal díszített előszoba.

Előszoba

Az előszoba egyik fleskója

Ezután a hall következett, melyben a nagy ebédlőasztalon kívül semmilyen bútor nem volt, de a festmények itt is feldobták a helyiséget.

Hall

A társalgó szoba a kastély egyik legszebb helyisége. Gazdagon díszített és elegáns.

Társalgó

A társalgó kandallója

Szobor a kandallón

Lépcsőház
Az első emeleten egy kis kültéri folyosócska vezetett végig a belső udvar fala fölött, ahonnan a végén lépcsőn lehetett lejutni az udvarra. Mi viszont inkább folytattuk az épület megtekintését.

Külső folyosó

Az következő emelet első helyisége a Csillag-szoba volt, mely nevét valószínűleg a csillagokkal díszített mennyezetről kapta, bár a Star-Chamber, azaz csillagkamra vagy csillag-szoba, rossz hirü s átkos emlékezetü angol törvényszék volt, amelyet VII. Henrik király állított fel az állam elleni s felségsértési perek elbirálására. A gyülésterem boltozata csillagokkal volt díszítve, s innét kapta nevét; e csillagok azonban nem a szabadság és igazság fényét sugározták, hanem vészt jelentő üstökösök voltak mindazokra nézve, kiket a fejedelmi önkény s a pártszenvedély üldözőbe vett. Ez a helyiség viszont csak a nevében azonos, a kastély házigazdái a befolyásos vendégek fogadására használták a termet.

Csillag-szoba

Csillagokkal díszített mennyezet

Következő kis helyiség, a márvány-fülke, mely a csillag-szobából nyílik és vörös színben ragyog. Nevét a fekete-fehér márványpadlóról kapta.

Márvány-fülke

Ezután beléptünk a William Cavendish és felesége hálószobájába, mely már a második emeleten található.

Williams-ék hálószobája

A hálószobából nyílik az Elyseum closet, vele szemben pedig a Heaven closet található. Ezeket a helyiségeket intim társadalmi összejövetelekhez használták, a festményeken istenek és istennők láthatók, akik pogány örömöket élveznek.

Heaven closet

Elyseum closet

Az Elyseum closet mennyezete

A legfelső emeleten egy nyolszögletű szobához értünk, ahol minden sarokba padot építettek, ahova a vendégek leülhettek.

A nyolcszögletű szoba

Ebből több kisebb helyiség is nyílt.

Az emeletek után a kő lépcső lefelé folytatódik. Itt a pincét tekinthettük meg, ahol a konyha és más tárolóhelyiségek álltak.

Itt adták ki az ételt

Mosogató

Kemence

Miután végeztünk a kis kastély rész megtekintésével felmentünk a várfal tetején található kültéri folyosóra, mely mint már említettem az első emelettel van összeköttetésben a végén pedig lépcsőkön jutunk le a kertbe.

A kastély fala, fölötte a folyosó

A Fauntain kert közepén a Vénusz kút látható, mely azt ábrázolja, amint Vénusz kijön a fürdőből. A medence belsejében római császárok mellszobrai találhatók.

Vénusz kút

Szobrok a medence belsejében

A kút működő állapotban az oroszlánok száján át köpi a vizet.

Szobor az ablak alatt

A nagy udvar bejárata mellett az üvegezett ajtók valószínűleg intim bankettekhez készültek.

A fal feletti folyosó

Végezetül egy kis érdekesség a kastélyról:

Az English Heritage egyedülálló kezdeményezést indított: jegyzéket készítettek a különböző kísértetjárta helyekről Angliában. A történelmi épületek felügyeletével is foglalkozó szerv így arra kérte a különböző örökségi helyszíneken élő és dolgozó személyeket és testületeket, hogy jelentsék nekik, ha természetfeletti vagy furcsa dolgokat észlelnek.

Ebből a kastélyból is jelentettek észleléseket, mely szerint mozgó fényeket láttak, és többször hallottak furcsa zajokat is. Volt olyan, hogy a felújítást végző munkások egy nőt véltek látni, aki sietősen vágott át az egyik udvaron, majd eltűnt egy téglafalban. A leggyakrabban azonban egy gyereket jelentenek a látogatók.

Cím:

Bolsover Castle
Castle St, Bolsover, Chesterfield S44 6PR
Belépő: 11,30 font /2018-ban/

Creswell Crags

A Bolsovertől pár perces autóútra található a Creswell Crags zárt mészkő szurdok, Creswell és Whitwell falvai közelében. A sziklákban több barlang található, amelyek az utolsó jégkorszakban voltak használatban, körülbelül 43 000 és 10 000 évvel ezelőtt. A barlangjai Európa legészakibb barlangművészetét tartalmazzák. A helyszín a nyilvánosság számára nyitva áll, és egy látogatóközponttal is rendelkezik, ahol a barlangokhoz kapcsolódó tárgyak kis múzeuma is megtekinthető.

Parkoló

Először benéztünk a látogatóközpontba, ahol egy ajándékbolt is található, valamint itt van lehetőség jegyek vásárlására a barlangokba és a kis múzeumba, mely a látogatóközpontból nyílik. Mi ezeket most kihagytuk, inkább tettünk egy sétát a kinti részen.

Háttérben a látogatóközpont

A látogatóközpont mellett találunk egy térképet, mely segítséget nyújt merre a legcélszerűbb körbejárni a területet, de eltévedni nagyon nem lehet.

Mamut faágakból

Piknikező hely

Játszótér

A szurdok közepén egy tó terül el. A hattyúk most kijöttek napozni a partra és megfigyelhettük milyen harciasak tudnak lenni, amikor nem tetszik nekik valami. Ugyanis az egyik család kutyával érkezett, ami a hattyúknak nagyon nem tetszett. Az egyik odament és szabály szerűen elzavarta őket onnét.

A barlangoknak különbüző nevet adtak, annak alapján, ami leginkább jellemző rájuk. A Mother Grundy's Parlourt 10-60 ezer évesre saccolják, 1924-ben fedezték fel. Ez gyakorlatilag csak egy kis bemélyedés, melyet a neve is jelez, ugyanis a parlour társalgót jelent.

Mother Grundy's Parlour

A terület leglátogatottabb helye a Robin Hood barlang, ahol 1969-ben kötött pengét találtak, mely legalább 12500 éves.

A Pin Hole nevű barlangban 1930. körül hiéna koponyát találtak, mely 30 ezer éves volt.

A Dog Hole-ban 9500 éves hiúz állkapocsra bukkantak 1978-ban.

A tó végén két további sétálási lehetőség is volt. Balra a Robin Hood nevet viselő ösvényen tehetünk egy túrát, vagy ha a jobb oldali utat választjuk a Creswell nevű pici településre jutunk. Mi mindkét irányba mentünk egy keveset, de sok érdekesség egyik irányban sem volt.

Egy farm Creswellben

Gyalogút

Kilátás a dombtetőről

Hamarosan elindultunk visszafelé a tó másik oldalán, ahol újabb barlangokat találtunk.

A látogatóközpont közelében egy ősember faragott szobrát pillantottuk meg.

Cím:

Creswell Crags
Crags Rd, Creswell, Worksop S80 3LH

Chesterfield Canal
/Chesterfield csatorna/

Fiatal volt még az idő és mivel a hideg ellenére szépen sütött a nap, úgy döntöttünk keresünk még valami látnivalót a közelben, így a Chesterfield csatornára esett a választás.

A Chesterfield-csatorna volt az egyik utolsó olyan csatorna, amelyet James Brindley tervezett, aki az építés közben halt meg. 1777-ben nyílt meg, és abból a célból építették, hogy szenet, mészkövet és ólmot exportáljanak Derbyshire-ből, vasat Chesterfieldből, valamint kukoricát, fát, élelmiszereket és más általános árut szállítsanak Derbyshire-be. A Westminster-palota köveit North Anston-ban bányászták és a csatornán keresztül szállították.

Ma már csak szabadidős tevékenységre használják. A látogatóközpont a Tapton Lock-nál található.

Leparkoltuk az autót a csatorna közelében és elindultunk a víz melletti gyalogúton. Az út egészen Chesterfieldig vezet vagy talán még tovább, mi csak egy darabig mentünk, aztán visszafordultunk. Igazából a látogatói központig akartunk lemenni, de az a kiindulópontunktól túl messze volt.

A parkoló közelében

Ennyi fért bele a mai napba. Kicsit talán jobban élveztük volna a programokat, ha a napsütéshez egy kis meleg is társul...