2021. június 10., csütörtök

North York Moors - Helmsley

2021/06/05.

Kastély és városnézés Helmsley-ben

Egy rövid kis kirándulásra mentünk Helmsley városába, mely a North York Moors Nemzeti Park területén található. Valójában a várat szerettük volna megnézni, amire előzetesen foglaltam jegyet, mostmár a belső részek is nyitva voltak. Miközben kerestük a kastélyt, átmentünk a belvároson és megállapítottuk, hogy magát a várost is érdemes megnézni.

Helmsley Kastély
/Helmsley Castle/

A várnak külön parkolója nincs, de a városi parkoló ott van közvetlenül mellette, viszont sajnos fizetős. Mi 5 fontért vettünk jegyet 6 órára, mert nem tudtuk mennyi idő kell majd hozzá, hogy a várat és a város is megnézzük. Utólag kiderült, hogy egy 3 órás jegy bőven elég lett volna, mert maga a város nagyon kicsi és a kastélyt is hamar végig lehet járni.

Rögtön az elején egy kis maketten figyelhettük meg milyen is volt fénykorában, amikor még emberek nyüzsögtek a falai között.

A mezőváros fölé magasodó kastélyt látványos töltések és árkok veszik körül. Gazdas történelmi múltra tekint vissza. Az első várat Helmsley-ben a 12. század elején Walter Espec építette, akit "Harkály Espec"-nek neveztek, aki a közeli Rievaulx- és a Kirkham apátságot is megalapította.

A kastélyt Robert de Roos és utódai korszerűsítették, a Manners család pedig luxus kastéllyá alakította és lakóhelyiségeket hozott létre benne. A vár a polgárháború időszakában szenvedte a legnagyobb károkat. A Károly király által védett Helmsley három hónapos ostromot szenvedett el, mire Cromwell emberei felrobbantották a Nagy Őrséget és a bombával félbe vágták azt.

Itt állt egy 13. századi kápolna

A vár ma az English Heritage tulajdonában van. A felújított kúriában egy kiállítást lehet megtekinteni, melyből sokmindent megtudhatunk a vár történelméről.

A toronynak már csak a féloldala áll, de még így is impozáns látvány. A bejárati rész megmaradt, a belső tér közepén egy alacsony kőoszlop áll.

A vár hátsó része ugyan romos, de ami fennmaradt belőle még így is nagyon jól néz ki. A falakat sok helyen befutotta a zöld növény, a kődarabok között pedig itt-ott apró, lila virágok nyílnak, ami egyébként az egész kastély területén megfigyelhető. Ilyenkor júniusban virágzanak és megszínesítik egy kicsit az egészet. Egy fahídon mentünk át a kastélynak ezen részébe, mely nyílván már nem az eredeti, de sejteti, hogy milyen lehetett a maga idejében. Nekem ez a rész kifejezetten tetszett.

A vár két részét elválasztó árokban még ma is látható egy kapunak a nyomai, melynek a bejárata nagyon szépen fennmaradt.

Kilátás a templomra

Egy boltíves kapun, majd egy hídon át a kastélyon kívülre jutottunk, valószínűleg ez lehetett valamikor a főbejárat. A kőfal előtt 3 középkori harcos figurából álló szoborcsoport található, melyek egy lándzsával, egy karddal és egy íjjal küzdő ember alakját testesítik meg. A szobrok a harcművészetek "zen-megközelítését" hivatottak ábrázolni, hogy hogyan egyesülnek a fegyverek az őket használó harcosokkal.

Visszamentünk a falon belülre és körbesétáltunk a várárok körül is.

Jó rálátás volt innét a vár szomszédságában lévő kertre, mely szintén nyitva van a látogatók előtt, de sajnos az már nem az English Heritage tulajdonában van és ahogy néztem, 10 font egy belépő. Hát, abból amit innét láttunk, nem hiszem, hogy ér annyit.

Rálátás a szomszédos kertre

Városnézés

Helmsley egy mezőváros, mely a Rye folyó mentén terül el. Maga a belváros egészen kicsi, hamar végig lehet járni és ez a leglátványosabb rész is egyben. A központban egy kis patakocska fut keresztül, fölötte egy híddal, mely a város legfestőibb része. A piac körül megmaradt a középkori elrendezés.

A parkoló utcájából kisétálva, egy útkereszteződésben a Mindenszentek templom /Church of All Saints/ tűnt fel a szemünk előtt. Az óratornya miatt katedrálisra emlékeztet. Díszes bejárati kapuval rendelkezik.

A templom kapuja

A város fő tere közkedvelt a motorosok körében, gyakran rendeznek itt motoros találkozókat. Épp most is az volt, a teret ellepték mindenfelé a vagányabbnál vagányabb motorok.

A tér végében áll William Duncombe,Feversham 2. bárójának a szobra.

Elmentünk sétálni a másik irányba is, a kis patak mentén, de arra sokkal kevesebb volt a látnivaló. Már majdnem kiértünk a városból, amikor észrevettünk egy ösvényt, mely szintén a patak mentén vezetett tovább.

Elindultunk az ösvényen, mely egy útra vezetett ki, amin még sétáltunk egy darabig előrefelé, majd nemsokára visszafordultunk. Errefelé nem igazán volt látnivaló.

Visszamentünk a parkolóba és hazafelé vettük az irányt. Nagyon szép időnk volt egész nap, főleg amikor sütött a nap. Kellemesen töltöttük ezt a pár órát.